"Tallinn on vinge koht, sest siin katsetatakse paljusid asju."

Jenni Partanen, Tallinna tehnikaülikooli tulevikulinna professor
Liikuvusekspert Marek Rannala: linnasiseselt pole rattaga rongisõit mõistlik (0)
13. juuli 2021
Marek Rannala. Foto: Scanpix

„Ma ei näe põhjust, miks peaks linnasiseselt üldse väga massiliselt ratta või muu vahendiga rongi abil liikuma,“ ütles liikuvusekspert ja teeinsener Marek Rannala, kes on ka mitme liiklusuuringu autor.

„Selleks oleks vaja hoopis korralikku rattainfrat, et linnasiseseid vahemaid katta meeldivalt ja turvaliselt,“ rääkis ta. „Teisalt oleks vaja ka avalikku rattaringlust, et isikliku liikumisvahendiga saaks rongile, mis eeldab ka korralikku parkimisvõimalust jaamades. Ning rongilt edasi sihtkohta saaks omakorda rattaringluse või renditõuksiga.“

Elron on välja öelnud, et alates 26. juulist tuleb suveajal Elroni rongis jalgrattaga reisides ka sõiduvahendile pilet osta. Rongifirma põhjendas seda muuhulgas sellega, et muidu tekivad hilinemised, sest paljude rataste sisenemine-väljumine võtab kaua aega, seda eriti Tallinna linnas, kus on tihedalt peatusi. Lisaks on olukord ka ohtlik, sest rongi kiirpidurduse korral ei ole rattaga keset C-ala seisval inimesel kuskilt kinni võtta. „See kõik peletab juba eemale teisi kliente, kes valivad ebamugavuse pärast autosõidu,” põhjendas Elroni müügi- ja arendusjuht Ronnie Kongo.


Marek Rannala. Foto: Scanpix

Rannala sõnul pole Elroni rattaprobleemi ulatus küll täpselt teada, kuid see on selgelt olemas: rattaid on kohati rongides palju ja need segavad reisijaid. „Millistele andmetele tuginedes see otsus tehti, ma ei tea. Sõiduplaanis indikeeritud rataste ära mahtumise võimalus värviliste tuledega pole minu hinnangul eriti täpne olnud,“ tõdes ta.

„Kui rattaid on rongis liiga palju ja need segavad enamiku reisijate rongikasutust, siis olukorra reguleerimine ei kõla mulle klientide peletamisena,“ lisas liikuvusekspert. Lahendus ei peitu tema sõnul ainult Elronis ja rongides. „Lahendused peituvad ka korralikus rattainfras, rattaparklates ja rattaringluses.“

Rannala väitel mõjutab Elroni otsus laiemalt ka inimeste multimobiilset liikuvust, sest pikemate vahemaade puhul on tegemist üsna soolase hinnalisaga. „Samas on suur rataste tung kogemuse põhjal eeskätt suvisel ajal ja need on puhkesõidud, mida ei tehta regulaarselt ja seega planeeritav hinnalisa neid eriti ei mõjuta. Pigem mõtleks ma uuesti järgi rattapileti perioodi üle. Minu kogemus ja tunnetus ütlevad, et suvekuude maksustamisest piisaks,“ tõdes ta.
„Ma käisin ise viimased aastad iga nädal ratta ja rongiga Tartus. Selle kogemuse põhjal pole mõtet maksustada rattaid oktoobri lõpuni. Samas, kuna liigun kokkupandava rattaga, siis mind see pilet ei mõjuta,“ rääkis Rannala.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.