“Rambi serva ja laevakere vahel oli pragu, ütleksin, et võib-olla 80 sentimeetrit kuni üks meeter lai, mis võimaldas siseneda autotekile. Aga ramp oli omal kohal, üsna tihedalt ees. See oli nii aastatel 2000 ja 2001 ning ka aastal 2019, kui osalesin ARV-roboti juhtimisel Norra ekspeditsiooni raames,” rääkis kuus korda Estonia juurde sukeldunud tippsukelduja Jakob Olszewski.
Olszewski sõnul on laeva rampi liigutanud ning kui keegi on aastatel 2019–2021 Estonia juures käinud, peaks Soome sellest teadlik olema, kirjutab Postimees.
Mees kinnitas, et kui ta vrakile sukeldus, siis oli ramp ees, kuid polnud täiesti suletud.
“2019. aastal ma ise ei sukeldunud, aga nägin ROV-i abil, et ramp oli ikka laevakere küljes. Pean küll tunnistama, et ei näinud siis kogu rampi, sest nähtavus oli üsna halb ja ramp polnud ka sel hetkel meie huviobjekt. Seega me nägime rampi pealtpoolt, kuid mitte täies ulatuses. Aga ma arvan, et ta oli ikka samas olukorras nagu 18 aastat tagasi,” ütles Olszewski.
Veel kaks aastat tagasi oli Estonia ramp autoteki ligipääsu ees, praegu on ligipääs autotekile vaba ning ramp lebab paremal pardas, toetudes osaliselt laevakerele.
Rambi eemaldumine
Sukelduja sõnul on raske öelda, mis rambiga vahepeal juhtus. “Seda on raske öelda, seda peaks uurima. On võimalik, et ramp tuli iseenesest lahti, sest laevahukust on möödunud peaaegu 30 aastat ja ramp oli roostes. Teine võimalus on, et keegi eemaldas rambi. Ja eemaldas mitte eksikombel, vaid meelega,” ütles poolakas.
“Mul on raske selle video põhjal öelda, miks ramp on ära tulnud, sest rambi hinged pole nähtaval. Sellegipoolest ütleksin ma, et ramp ei saa ilma välise abita niimoodi liikuda. Kui hinged oleks olnud läbi roostetanud, siis oleks ramp minu arvates pidanud liikuma teises suunas. Praegusel juhul pole see nii. Seega ma ütleksin, et keegi liigutas rampi, et saada võimalus siseneda autotekile,” ütles suleduja.