"Ei ole normaalne, kui kolm elutähtsat valdkonda ning lisaks kütus, gaas ja elekter võtavad eestlaste sissetulekutest 60 ja rohkem protsenti."

Sirje Potisepp, toiduainetööstuse liidu juhataja
VAATA VIDEOT Kõlvart Harjumaa kuldse ringi valdade koostööst: vajame ühtset süsteemi, kus on üks operaator, ühtne piletisüsteem ja roheline veerem (2)
17. august 2021

„Tallinna ühistranspordisüsteemi on seni arendatud tallinlaste huvides, kui praegune süsteem vajab kaasajastamist“ ütles linnade ja valdade päeval Tallinna linnapea Mihhail Kõlvart, kelle sõnul on õige aeg teha koostööd ühise ühistranspordisüsteemi loomiseks kogu piirkonnas.

„Vajame ühtset süsteemi, kus on üks operaator, ühtne piletisüsteem ja roheline veerem,“ lausus linnapea. „Seda saab saavutada riigi osalusel. Tallinn saaks kokku hoida 17 miljonit eurot, kui luuakse ühtne süsteem.“

Kõlvarti sõnul ei ole seni toiminud kokkulepe omavalitsuste vahel, et kõik hakkavad rohkem panustama. “Samas 30 protsenti pealinna liikluskoormusest tuleb väljastpoolt Tallinna,“ lausus ta.

Harku vallavanem Erik Sandla ütles, et vald teeb Tallinnaga koostööd bussiliinide osas. „Põhiprobleemiks piletisüsteem, sest Harjumaal on pilet tasuline täiskasvanutele, aga Tallinnas on see tasuta,“ lausus ta.

Viimsi vallavanem Ilar Lemetti ütles, et ühistranspordiühenduste küsimus on üleval riigi tasandil. „Arutatakse alates trammist kuni paremate teedeni. Omavalitsustel on mõtlemist, kuidas edasi koos teha,“ sõnas ta. 

Tramm võiks sõita Jürile

Rae vallavanem Madis Sarik lausus, et tramm tuleb sinna ehitada, kus inimesed elavad. „Rae vallal ainukesena ühendus Tallinna kesklinnaga,“ märkis ta. „Ajame edasi seda joont, et tramm kunagi Jürile jõuaks. Kui aga maksab nii palju, et maksta ei jõua, siis tuleb edasi mõelda.“

Saku abivallavanem Tanel Ots ütles, et vallal on vedanud rongiühendusega. „Kahjuks pole ühtset piletisüsteemi,“ rääkis ta. „Suurepäraselt toimib Tallinna ühistransport, aga pole suutnud kokku leppida ühises piirkonna piletisüsteemis. Inimesed sõidavad Harku vallast Tallinna, siis tuleb uus süsteem ette.“

Maardu linnapea Vladimir Arhipov ütles, et Maardu kaotas elanikke Tallinna tasuta ühistranspordi tõttu. „Kahjuks kehtib erinevus maksumaksjatele, et osadel maakondades tasuline ja osades tasuta,“ märkis ta. „Sebe teenindusega vallas oleme rahul. Plaanis ühised ettevõtmised Tallinnaga.“

Jõelähtme vallavanem Andrus Laisk ütles, et tasuta ühistransporti mõjutab raha, mida riik ja omavalitsused sellesse panustavad. „Mida rohkem pakume raha tasuta ühistransporti, seda vähem jääb raha muude liikuvuste parandamiseks,“ märkis ta. „Käärid on väga suured ühistransporti panustamisel, kui Tallinn panustab kordades rohkem kui teised.“

Saue vallavanem Andres Laisk ütles, et vald on panustanud rohkem rongiühendusse.

Töökohad ja ränne

Sarik lausus, et pendelränne toimub vallas väljast sisse. „Oleme logistika pealinn ning meile tulevad inimesed väljastpoolt valda tööle,“ rääkis ta.

Lemetti ütles, et Viimsis palju töökohti, kuhu tullakse ka Tallinnast. „Ettevõtjad loovad töökohti lähtuvalt kliendist, logistikast ja teenuste kättesaadavusest,“ sõnas ta. „Kõik igatsevad tarku ja rohelisi töökohti. Omavalitsuses saame sellele kaasa aidata, otsuse teevad ettevõtjad.“

Arhipovi sõnul on piirkonnad jagunenud nii, et Viimsis rohkem kodukohti, mujal jälle töökohti. „Vana-Narva maantee piirkond võiks olla väga atraktiivne ettevõtluskeskkond, sinna võib tööle tulla isegi Paldiskist. Maardul tihe koostöö Viimsi vallaga,“ rääkis ta.

Kõlvarti sõnul on kõige aktiivsemalt uudses koroona olukorras reageerinud omavalitsused ise. „Praegu vaadatakse rohkem riigi poole, et oleksid paigas ühtsed järelevalve reeglid,“ rääkis ta. „Tallinnal võrreldes ümbritsevate valdadega teised probleemid, mis seotud inimeste hulgaga. See puudutab nii inimeste liikumist kui ka näiteks vaktsineerimist. Tallinn on aktiivselt kaasa löönud kriisi lahendamisel.“

Ühised väljakutsed

Kõlvart ütles, et kaks suuremat väljakutset on ühine ühistransport ja planeeringud. “Omavalitsuste liidu kaudu saaks paremini lahendada õigusküsimusi ja koostööd riigiga. Mitme asja ära tegemiseks aga pole enne valimisi poliitilist konsensust, sest ei taheta poliitilist reklaami teisele teha,” lausus ta.

Kõlvarti sõnul saavad kaasaegset meditsiiniteenust pakkuda suured keskused. “Seepärast uus Tallinna haigla tähtis ka ümbritsevatele valdadele,” rääkis ta. “Tallinna haiglas hakkaks väljastpoolt linna teenindama üle 50 protsendi elanikest. Loodan, et Tallinna haigla probleem pole nimes, et see ongi haigla ainult tallinlastele. Kui riik ei suuda eriti kaasa aidata, siis Tallinn tahab ise rohkem panustada, aga mitte ka poolt oma eelarvest.”

Lemetti sõnul on vallal Tallinnaga hea lepe huvikoolide osas, et lapsed saavad vastastikku koolides käis. “Rae vallaga arendamisel ettevõtlusaken,” lisas ta.

Arhipovi sõnul on suureks väljakutseks koolide ja lasteaedade võrgustik. “Ühed koolid liiga suured ja teistes ei jätku õpetajaid,” selgitas ta. “Vaja on rohkem riigi poolt tuge, et koolid ei oleks nii ebaühtlaselt koormatud.”

Sariku sõnul käib valdade vahel koostöö erivajadustega laste kooli osas. “Raha võiks panna koos tehtavate lahenduste peale,” märkis ta.

Umboja sõnul peaks paremat koostööd arendama jäätmevaldkonna alal, mis kogu Eestis suureks probleemiks.

Kommentaarid (2)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

tallinna - viimsi elanik
17. aug. 2021 15:41
Väga hea plaan! Kindlasti oleks vaja luua Pärnamäe tee kaudu kiire ühistranspordiühendus Tallinna ja Viimsi vahel.
lisaks
17. aug. 2021 21:15
Ka Mustakivi tee pikendus Piritale on hea variant.