"Arendajad ei lase arhitektidel lähtuda inimeste vajadustest, vaid sellest, kuidas äriplaan võimalikult tulu tooks."

Kunstiakadeemia rektor, arhitektuuriajaloolane Mart Kalm
TURVALISEM LIIKLUS Punased rattarajad saavad lõplikult valmis septembri lõpuks (0)
07. september 2021
Punase kattemärgistusega rattatee Gonsiori tänaval. Foto: Mats Õun

„Rattaga sõitmise võimaluste parandamisele on Tallinn pööranud tähelepanu juba aastaid ja olukord selles vallas paraneb pidevalt, aga just südalinna läbivad rattateed on murekohaks nii Tallinnas kui teistes Euroopa suuremates linnades,“ selgitas abilinnapea Andrei Novikov. „Seetõttu võttis Tallinn tänavu ette suuremahulise projekti Tallinna linnasüdant läbivate rattateede märgistamiseks spetsiaalse punase värviga.“

Abilinnapea sõnul on tegu sisuliselt ajutise lahendusega, sest kaugemas tulevikus on plaan tänavate põhjalikuma ümberehituse käigus rajada ka päris uued, eraldiseisvad rattateed kõikjale, kus see võimalik on.

Parim lahendus enne suuremaid ümberehitusi

„Ajutised on need lahendused selle poolest, et tegelikult saab uut liikluskeskkonda luua vaid tänavate põhjaliku ümberehituse käigus. Hetkel ei ole see võimalik, sest kui me kasvõi 10% neist ajutistest rattaradadest oleks teinud põhjaliku ümberehituse raames püsivate lahendustena, seisaks linnas sisuliselt kogu liiklus ja elu, aga nii-öelda ajutise lahendusena on need punased jalgrattarajad kindlasti liiklejate turvalisust tõstnud,“ sõnas Novikov.

Tallinna Transpordiameti juhataja Andres Harjo sõnul alustati rattaradade märgistustöödega küll juulikuus, ent sellele eelnes pikk ettevalmistusperiood.

„Me ei saa suunata jalgratturit kavandatavale jalgrattateele vastu olemasolevat reklaamtulpa ehk liiklusruumis tehti päris palju muudatusi – näiteks fooride muutmise näol, reklaamtulpade ümber tõstmise näol, lisaks kohandati mõned bussipeatused uudse disaini järgi, kus kõnnitee ja ooteplatvormi vahelt liigub läbi jalgrattatee,“ kirjeldas Harjo, lisades, et sellistes paikades peavad nii ühistranspordisõidukite juhid kui ja jalgratturid olema eriti tähelepanelikud.

Märgistustööde võrrandis on palju muutujaid

Teekattemärgistuse paigaldamine on üsna aeganõudev, sest seda saab teha ainult kuiva ilmaga ja seetõttu oleneb tööde teostamise graafik väga olulisel määral ilmataadist.

„Lisaks tuleb  selleks, et märgistus korralikult teekattega haakuks, teepind enne hoolikalt puhastada ja mõnel puhul on see võtnud isegi rohkem aega, kui värvimine,“ selgitas abilinnapea Andrei Novikov, kelle sõnul on mõnel pool esinenud paigaldatud värvkattega ka väiksemaid probleeme.

„Siin-seal on värvkatte paigaldamisel tekkinud mõningaid probleeme värvi haakumisega või selle liiga kiire kulumisega. Nendes kohtades, kus probleemid esinevad, on tööde teostajal vastavalt lepingule kohustus vead garantiiremondi raames kõrvaldada,“ selgitas Novikov.

Ajutiste rattaradade märgistamisega plaanitakse lõpule jõuda 20. septembriks ning seejärel liigutakse märgistustöödega edasi teistesse linnaosadesse, kus tähistatakse liiklusturvalisuse tõstmiseks punase teekattevärviga erinevad liiklusohtlikud paigad.

Kokku kaetakse Tallinna tänavatel asuvad 50 000 ruutmeetri ulatuses punase värvkattega. Töödeks on eelarves ette nähtud 1,5 miljonit eurot, ent hetkeseisuga on suurem osa sellest summast veel kulutamata.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.