"Tallinn tegigi minust selle inimese, kes ma praegu olen."

Laulja Ivo Linna
laevahuku uurimine Kurmi hinnangul pole Estonia vraki uurimisel seaduslikke takistusi (0)
08. september 2021
Margus Kurm Foto Mats Õun

Estonia vraki juurde uut sukeldumist kavandava sihtasutuse Mare Liberumi juhataja Margus Kurmi hinnangul ei ole Estonia vraki uurimisel seaduslikke takistusi.

Estonia uurimiskomisjoni endise esimehe, sihtasutuse Mare Liberumi juhataja  Margus Kurmi eestvõtmisel asub kümne päeva pärast Estonia hauapaiga poole teele erasektori rahastatud uurimismeeskond, et leida vastus küsimusele, miks ikkagi parvlaev hukkus.

Kurm ütles kolmapäeval ajakirjanikele, et eraalgatusliku uurimise eesmärgiks on välja selgitada katastroofi põhjused, mis oli Estonia huku käivitav põhjus ja mis olud seda soodustavad tegurid.

Varasemad uuringud pole andnud vastuseid

Kurmi sõnul soovib uurimine saada vastuseid küsimustele, “millele 27 aasta jooksul ei ole ammendavaid vastuseid antud”. „Ehkki aastakümnete jooksul on tehtud mitmeid erinevaid uuringuid, pole need andnud pääsenutele ja hukkunute lähedastele piisavalt ammendavaid vastuseid, mis põhjusel Estonia hukkus. Vastupidi, viimasel paaril aastal läbi viidud sukeldumised on tõstatanud hoopis uusi kahtlusi ja küsimusi, mis vajavad tõsist uurimist,“ ütles Kurm.

Kurmi sõnul ei ole Estonia vraki uurimisel seaduslikke takistusi. “Mina olen kogu aeg veendumisel, et vraki juurde sukeldumine uurimise eesmärgil ei ole keelatud,” ütles ta. Kurmi sõnul kehtib Eesti karistusseadustiku hauarüüstamise paragrahv ka Estonia vraki kohta, kuid see paragrahv ei puuduta teaduslikku uurimist või tõendite kogumist kohtuprotsessiks. “See ei ole kuritegu”, kinnitas Kurm, kelle sõnul ei keela sukeldumist uurimise eesmärgil ka rahvusvahelised lepingud.

Kurm märkis, et teadmine sukeldumiskeelust tuleneb Rootsi siseriiklikust seadusest. “See on rangem seadus,” nentis Kurm, kuid lisas, et Rootsi seadused kehtivad Rootsi riigis, Estonia vrakk aga asub rahvusvahelistes vetes. Seega ei ole Kurmi hinnangul Estonia uurimiseks vaja küsida nõusolekuid või lube.

Samas sõnas Kurm et kui uurimist hakatakse takistama füüsiliselt, siis vraki juurde sukelduda ei saa. “Kui laevad seisavad ees ja vraki juurde ei lasta, siis me sinna minna ei saa. Ametivõimudega lahingusse astuda me ei kavatse,” ütles Kurm ja lisas, et on siiski optimistlik ja ei arva, et sukeldumist hakatakse füüsiliselt takistama.

Kogutud materjalid tehakse avalikuks

Kurm sõnas, et eraalgatuslikku uurimist tuleb vaadata kui konstruktiivset konkurentsi ametlikule uurimisele. “Ohutusjuurdluskeskus toimetab mugavas monopoolses olekus, nad tegutsevad tegutsevad teatud mõttes kontrollivabas ruumis,” sõnas Kurm. “Iga paralleelne uurimine tuleb ka neile kasuks.”

Kurm kinnitas, et kõik eraalgatusliku ekspeditsiooni käigus kogutud materjalid tehakse avalikuks. Materjalid antakse üle ka  ohutusjuurdluskeskusele. “Siin ei ole konflikti, me pigem täiendame üksteist,” ütles Kurm.

Mare Liberum kavatseb uurimisprojekti käigus teha allveeuuringuid laevavraki uurimiseks merepõhjas ning küsitleda uuesti osasid katastroofist pääsenud inimesi. Pärast tõendite kogumist viiakse läbi kogu materjali terviklik teaduslik analüüs. Lisaks on valminud 3D mudel Estonia vöörivisiirist, mille vigastusi on nüüd võimalik distantsilt uurida.

Sukeldumisekspeditsioon on kavandatud tänavu septembri teise poolde.

Kurmi sõnul pole uurimise lõplik maksumus teada. Esiteks pole teada sukeldumise lõplik maksumus, kuna selle pikkus sõltub ilmaoludes. Ka pole teada, milliseid analüüse on vaja juurde tellida. Samas hindas Kurm, et uurimise kulude suurusjärk on umbes 800 000 eurot, sellest umbes 500-600 000 maksab sukeldumisoperatsioon.

SA Mare Liberumi tegevust ja uurimisprojekti rahastatakse annetustest ja meediaõiguste müügist. Eestis on suurimaks toetajaks Postimees Grupp, kuhu kuuluvad teiste hulgas meediakanalid Postimees, Kanal 2, BNS ja Kuku raadio.

Sukeldumine viiakse läbi Malta lipu all sõitva laevaga RS Sentinel, mis kuulub Saksamaa firmale RS OFFSHORE, mille juht ja omanik on Kurt Rohde. Uurimisreisil kasutatakse Multibeam ja külgvaatlus sonarit, magnetomeetrit ja muud vajalikku tehnikat. Ekspeditsioonil osaleb kaks allveerobotite meeskonda kokku nelja eri suuruses robotiga. Lisaks tuleb pardale neli tuukrit koos tugipersonali ja- tehnikaga. Sukeldumisel kaardistatakse ja 3D skaneeritakse Estonia kere vigastused ning uuritakse autotekki ja laevavraki ümbrust. 

Kurmi sõnul on tuukrid pigem  abistavas rollis ning põhiline uurimine on plaanis läbi viia robotitega.

Kurm tõi välja seitse olulisemat küsimust, millele soovitakse ekspeditsiooni ja sellele järgneva teadusliku analüüsi käigus vastuseid saada. Tema sõnul soovitakse uurmisega saada vastuseid küsimustele, mis põhjusel ja millal eraldus visiir laeva küljest; kas ramp avanes täielikult enne laeva uppumist; millised täpselt on laevakere parema parda vigastused, millal ja mis põhjusel need on tekkinud; mis põhjusel ja millal on tekkinud vigastused laeva ahtris ja autoteki vaheseintes; kas laevakeres on veel vigastusi, mida me ei tea; millised objektid on laevavraki ümbruses ja laeva uppumise arvataval teekonnal, ning milline on nende seos laeva uppumisega ning kuidas täpselt täitusid laeva erinevad osad veega.

Mare Liberumi uurimisprojekti käigus kogutud materjale hakkab uurima Andrzej Jasionowski, kelle Singapuri ettevõte SophusQuorum Pte. Ltd. on spetsialiseerunud mereõnnetuste alastele ekspertiisidele. Jasionowski on ka varem Estonia teemadega kokku puutunud, kuuludes aastatel 2005-2008 tegutsenud teaduskonsortsiumisse SSPA, mis tegi Rootsi valitsuse tellimusel Estonia kohta erinevaid uuringuid. 

Kurmi sõnul on kavas kogu materjal anda uurimiseks vähemalt kahele ekspertgrupile, kes tegutsevad paralleelselt ja teineteisest sõltumata.

SA Mare Liberum on tänavu juulis omaste initsiatiivil asutatud sihtasutus, mille juhataja on Margus Kurm. Nõukokku kuuluvad Piret Kergandberg, Raivo Hellerma ja Carl Eric Laantee Reintamm.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.