"Tallinn on vinge koht, sest siin katsetatakse paljusid asju."

Jenni Partanen, Tallinna tehnikaülikooli tulevikulinna professor
Mine näitusele ÜXI Mats Õuna retrostiilis aktifotod Kloostri galeriis (0)
30. september 2021
Fotograaf Mats Õun avas Kloostri Galeriis retrostiilis aktifotode näituse ÜXI. Foto: Albert Truuväärt

Mats Õun on tegelenud fotograafiaga põhimõtteliselt kogu elu. Eelmise sajandi 70. aastatel – autori koolipõlves – oli fotograafia üks “kohustulikest” hobidest. Siis pildistas iga teine-kolmas koolipoiss, ilmutas filme ja suurendas õhtutundidel, punase lambi paistel vannitoas pilte.

Vaata galeriid (34)

Autor polnud selles osas erand. Fotograafia mõningane mõõnaperiood oli 1990.a. algusest kuni 2000.a. keskpaigani. Äkitselt moodi läinud ja vaid laborites tehtavad 10×15 värvifotod olid suhteliselt kallid, aga elu paraku vaene. Digifotograafia võidukäiguga käsikäes tuli regulaarne pildistamisvõimalus tagasi.

Retrostiilis aktifotograafiaga tegelemise juured on autori lapsepõlves. Arhitektidest vanemate antiigihuvi tõttu oli kodu, milles kasvas tulevane “aktifotokunn” nagu väiksem koduloomuuseum. Vanad seinakellad, samovarid, portselanikogu, mööbel, relvad ja teised museaalid olid pidevalt silme ees. Sellest jäi külge esteetiline tunnetus, mis vajutas pitseri kogu edasisele elule. Üsna loomulikult jätkus seetõttu haridustee Eesti Riiklikus Kunstiinstituudis.

Kolmele kursusele keraamikaõpingutele järgnes teatridekoratsiooni eriala, mille Mats Õun ka 1992 diplomeeritult lõpetas. Algas boheemlasele iseloomulik elu erinevate tegevuste virr-varriga. Kino, teater, raadio, trükikoda, õpetajatöö ning ajakirjandus. Just viimasega seoses tõusis taas tõsisemalt huviorbiiti fotograafia. Autori viimane palgaline töökoht oligi fotograaf ja graafiline disainer ajalehes.

Sellesse aega langeb ka aktiivne pildistamine teatris ja kontsertidel. 2000.a. keskel algasid esimesed kobavad katsetused retrostiilis aktidega. Fotod nägid raamitult välja nagu sajandivanused. Autor tundis ära oma võimete ja püüdluste üksteist toetava iseloomu ja “andis hagu”. Alasti naisekeha kujutamine romantilises võtmes ongi autorile kõige hingelähedasem teema.

Mats Õuna viljakaim periood retroaktifotode osas langeb selle sajandi teise kümnendisse. Kui palju on olnud näitusi – seda ei tea autor ise enam takkajärgi üldse. Neid tuli nagu Vändrast saelaudu. Aktiivsematel aastatel 5-6 Eesti erinevais paigus. Sageli korraga mitmes kohas. Hoog oli sees. Raamidesse ja näitustele on neist jõudnud siiski vaid tühine osa, kuid selle eest ka parimad. Sel aastal on aktifotonäitused olnud üleval Kadrina rahvamajas ja Karksi-Nuia rahvamajas. Püsiekspositsioonid Mats Õuna töödest on Laitse lossis ja Rakveres, Sofa klubis.

Käesolev näitus ÜXI on märgiline. Pealtnäha küll sarnane eelnevatega, kuid siiski murdepunkt autori isiklikus ja loomingulises elus. Lõppenud on 20 aastat kestnud uljaste sünnipäevanäituste – näitused avati alati septembri lõpul, autori sünnipäeval – tsükkel “BestBefore”. Ka värskeim näitus ei ole “uus” – kuigi sisaldab mõningaid varem näitamata töid. Pigem on see katse iseennast taas jalule aidata ning jätkata tegelemist sellega, mida autor arvab end kõige paremini oskavat. Seda, mis on tema kui kunstniku kohus ja panus maailma korrastatusesse. Kunstnik peab. Teised võivad. Püssirohtu veel jätkub.

Näitus on avatud: laupäeviti ja pühapäeviti, Müürivahe 33, hoovitrepist üles.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.