"Kui vanasti said inimesed tänaval petta, siis nüüd internetis."

Joosep Kaasik, Põhja prefekt
Šokolaadimeister Lankots: koduleht ja e-pood osutusid müügi päästerõngaks (0)
02. oktoober 2021
chocokoo.ee

“Leppisin sellega, et suurt pilti ma muuta ei saa, ent muuta saan seda, kuidas mina saan tegevust jätkata,” meenutas Chocokoo šokolaadikoja asutaja ja šokolaadimeister Kristel Lankots koroona-aja raskusi. Ettevõte jätkas tootearendusega ning uuris – kas on võimalik online´ s ja läbi kullerteenuse müüa?

Tallinna ettevõtluspäeval arutati, kuidas tulla toime muutlikel aegadel?

Chocokoo šokolaadikoja asutaja ja šokolaadimeister Kristel Lankots hakkas 2015. aastal valmistama toona veel Eestis unikaalset bean-to-bar ehk kakaoubadest valmistatud šokolaadi ja tänaseks on tooted pälvinud rohkesti rahvusvahelist tunnustust.

“Kui muudatustest rääkida, siis kui ise soovid seda, planeerid, on üks asi … aga kui tuli lockdown – keegi osanud seda ette näha ning kui puudub kontroll olukorra üle, on see hirmutav,” rääkis Lankots. Ta selgitas, et neil oli enne avatud tootmine, kus klient saab vaadata, kuidas šokolaad valmib, ent päevapealt oli see võimalus kinni.

Samuti firmad ei teinud enam tellimusi, kuna polnud töötajaid kontoris, külalisi ei käinud, müügikanalid pandi järsku kinni. Seda tundsid kõik naudingu pakkumiste kohad. “Esialgu oli tunne, et paari nädalaga läheb kõik üle, mõistus tõrkus mõistmast, kui pikaajaline protsess võib see olla,” meenutas ta. “Aga siis leppisin sellega, et suurt pilti ma muuta ei saa, ent muuta saan seda, kuidas mina saan tegevust jätkata.”

Edu tagavad kiired ja ebatraditsioonilised otsused

Lankots jätkas tootearendusega ning uuris – kas on võimalik online´ s ja läbi kullerteenuse müüa? See paraku ei toiminud, kuna see on naudingutoode ja veidi kallim, ent inimesed ostsid Lankotsi sõnul pigem esmatarbekaupu ning šokolaad polnud muidugi prioriteet. Ta hakkas siiski parandama oma kodulehte ja e-poodi, et heaolu ja naudingutunnet läbi veebi pakkuda. Samuti hakkas välja arendama teenust, kus saatis tooted inimestele koju, ka Jaapanisse. Samuti tegi ta online maitsmise – klient maitses ning tema rääkis, millest see šokolaad täpselt tehtud on ning kuidas ta seda tegi.

Kris Leinatamm – Inspiratsiooniraamatukogu OÜ omanik ja tegevjuht asutas Eesti ainsa tervise- ja enesearenguraamatutele spetsialiseerunud kirjastuse ja e-poe keset koroona aega ehk olukorras, kus pea ükski endine reegel ei kehtinud. Oktoobris täitub ettevõttel esimene tegevusaasta. Senise edu taga on kiired, julged ja ebatraditsioonilised otsused. “Ettevõtja puutub vaimsete väljakutsetega rohkem kokku, vaimse tervise probleeme on kordades rohkem,” sõnas ta.

Selleks peaks ettevõtja hoolitsema eesmärgitunnetuse, keha, suhete ja meele eest – need neli on olulised, mille üle hoolt kanda. “Ei tohi sotsiaalset distantseerumist läbi lasta. Viiendik väikeettevõtjaid tunnistas, et tunnevad end äärmiselt üksikuna,” muretses Leinatamm.

Samuti pani ettevõtja südamele, et uni on asi, mis peab olema prioriteetne. “Meil on tavaks romantiseerida ületöötamist, kuid peame hoolitsema enda eest, muidu pole enam ettevõtet ka,” lausus Leinatamm.

Koroona ajal osteti rohkelt tervisetooteid

Be More Superfoods OÜ omanikul ja tegevjuhil Kristi Kooseril õnnestus kaheksa kuuga oma tooted viia rohkem kui 250 erinevasse müügikohta üle Eesti. Samuti eksporditakse Be More Superfoodsi tooteid Saksamaale, Austriasse ja Taanis.

“Oma pingete leevendamiseks hakkasin jooksmas käima ning õigesti toituma,“ rääkis ta. „Samuti võtsin aega endale, kus midagi ei teinud. Ma jooksin 21 päeva jooksul iga päev ning kehva tuju mul polnud.”

Samuti pani ta paika tegevusplaani, kuidas edasi tegutseda. “Ka minu ettevõttel pandi sada müügikohta lihtsalt kinni,“ lausus ta. „Siiski suutsin läbi e-poodide käivet hoida. Käisin läbi tooted, vaatasin, kust kokku hoida ja mida arendada.”

Kooser mõistis, et pandeemia ajal mõtlevad inimesed veelgi enam tervisele ning seepärast tuli välja uue tootesarjaga, mis on head immuunsusele. Ta tegi müügiplaani ning otsis võimalusi, kus müüa, muuhulgas investeeris Amazoni. Koondamise asemel kaasas ta uusi toitumisnõustajaid ja fotograafe, samuti turundajaid. Kõige selle tulemusena kasvas ettevõte kriisile vaatamata.

Vrapikohvik Wrap’n’Roll asutaja Liisi Tarvo alustas ettevõtlusteekonda noorelt ja on kasvatanud kuue tegutsemisaasta jooksul ettevõtte ühest kohvikust kolme kohvikuni Tallinnas: Ülemiste keskuses, Balti Jaama Turul ja Rävala pst 6.

“Muutusi on olnud korralikult, minu toetus ja austus kõigile toitlustusettevõtjatele, sest kui mujal on digitaliseerimine võimalik sada protsenti, siis toitlustuses see nii ei ole,” kõneles ta oma kogemustest.

Tarvo kirjeldas iga päev ettetulevaid küsimusi: kas klient võib kohapeal süüa, süüa kaasa võtta, mida võib teha? Ning kõige sellega kohaneda.

Tarvo sõnul on neid toetanud püsikliendid ja kullerteenused, samuti on võimalik olnud koostööd erinevate partneritega, näha võimalusi ning neid kasutada. “Poleks ju uskunud, et inimesed lõpetavad lihtsalt restoranis käimise,“ lausus ta. „Mulle ei jõudnud see kohale, pole ju võimalik … ent mõtlesime, mis on võimalused? Iga päevaga läksid inimesed järjest rohkem paanikasse, aga mõistust tuleb hoida nii selgena, kui võimalik.”

Tarvo rõhutas, et vaimne tasakaal on hästi oluline ja selle saavutamiseks leidis ta uudse ja põneva hobi – saviteraapia. See käib nii, et pannes silmad kinni ja savi voolides saavutab inimene kontakti endaga. Ettevõte käivet aitas siiski hoida see, et kodudes peeti siiski üritusi – poolsalaja – ning sinna telliti ka catering teenust.

Business Coaching OÜ (www.liinavettik.com) asutaja, coach ja koolitaja Liina Vettik on välja töötanud targa digitaalse programmi “Täiuslik karjäär”, mille läbi jõuavad inimesed elukutseni, mis neile täieliku rahulolu toob. Lisaks on Vettik endiselt turundusettevõtte Differize eestvedaja, juba aastast 2013. “Nii coachingu kui turundusäris ma suhtlesin varem inimestega üritustel, ent need pandi kinni ning sellega koos ka võimalus omavahel kohtuda ja soovitusi jagada. Mõtlesin, mis minu ettevõtetest saab?” meenutas ta rasket hetke.

Vettik märkis, et vaimne surve oli kogu ühiskonnas väga suur, mõtles ta, kuidas tema saaks aidata, ettevõtjad digimaailmas ellu saaks jääda. Samuti kuidas karjääri teha. Vettiku sõnul on oluline, et oled valmis muutusteks ning oled paindlik ning mõtled, kuidas mina saaks hakkama. “Võitja hoiak on vajalik.”

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.