"Tallinn on vinge koht, sest siin katsetatakse paljusid asju."

Jenni Partanen, Tallinna tehnikaülikooli tulevikulinna professor
Olukord autoturul Miks kasutatud autod nii kallid on? (0)
04. oktoober 2021
Foto Scanpix

Kui veel juulis müüdi Eestis 2316 uut sõidukit, siis augustis oli neid vaid 1516. Samal ajal on hüppeliselt kasvanud nõudlus kasutatud autode järele. Milline olukord hetkel autoturul valitseb ning missugused tegurid seda mõjutavad, rääkis Luminor Liisingu juht Andrus Soodla.

Endiselt kiibikriis

Soodla sõnul annab autoturul hetkel kõige rohkem tooni pakkumise nõrkus. „COVID-19 kriisist tulenevate tarneahelate katkemise ja tehaste sulgemiste tõttu esineb elektroonikakomponentide tarnetes probleeme, mille tulemusel ei saa autotootjad uusi autosid valmis. Sõidukite füüsilised kehad on valmis, kuid osa riist- ja tarkvarakomponente on puudu, mistõttu pole võimalik neid müüa,” selgitas ta.

Soodla märkis, et sarnane probleem valitseb hetkel ka masinatööstuses ja traktoriäris, kus valmis masinad seisavad tehase territooriumil, sest vajalikud komponendid on puudu.

Teine tegur, mis hetkel valitsevat olukorda mõjutab, on keskkonnanõuetest tulenev üleminek patareiautodele, mistõttu on autotootjad sunnitud oma tegevust ümber korraldama ja kohanema selleks, et masinate keskkonnakahjulikkust vähendada.

„Selleks, et uuele tehnoloogiale üle minna, peab autotööstus arendusprotsessi väga kiires tempos läbi tegema, et konkurentsis püsida. Seega, kui näiteks nutitelefonide ja televiisorite tehnoloogiline areng on jõudnud sinnamaale, kus võiks öelda, et need on justkui valmis, siis elektriautodel on veel arenguruumi,” lisas Soodla.

Müügimaht väheneb veelgi

Peamine probleem elektriautodele ülemineku osas on aga fakt, et need on sisepõlemismootoriga sõidukitega võrreldes kallimad. „Seda põhjustab eelkõige autotootjate investeering, mis elektriautode tehnoloogia arendamiseks on tehtud ja mis tuleb tagasi teenida,” sõnas Luminor Liisingu juht.

Seega pöörab tarbija hetkel pilgu pigem soodsama ehk sisepõlemismootoriga masinate poole, ent ka siin võib esineda takistusi. „Sisepõlemismootoriga autosid, mida tarbija tahaks osta ning millega ta harjunud on, enam nii palju ei ole, seda nii keskkonnanõuete kui kiibikriisi tõttu. Sellest tuleneb ka hetkel toimuv pakkumise nõrkus,” selgitas Soodla.

Sellest on eeskätt mõjutatud suuremad autobrändid, keda käimasolev kriis ka rohkem tabanud on ning kes müüvad uusi autosid järgmise aasta jaoks ette. „Võib ennustada, et teisel poolaastal väheneb uute autode müügimaht veelgi, kuna palju uusi autosid müüakse hetkel järgmisesse aastasse ette,” rääkis ta.

Kasutatud autod on hinnas

Kui aga tahta osta autot piltlikult öeldes kohe, nüüd ja praegu, võib potentsiaalne huviline sattuda järgmise takistuse otsa: kõikide eelmainitud tegurite koosmõjul on kasutatud autode hind hooga kasvanud. „Sellises olukorras, kus pakkumine on nõrk, ent nõudlus suur, ongi oodata hinna kasvu. Kui uusi autosid ei ole ja elektriauto on liiga kallis, siis täidab kasutatud auto seda tühimikku,” nentis Soodla.

Kuna uute autode müüginumbrid on vähenenud ka mujal Euroopas, on see tinginud kasutatud autode hindade ja nõudluse kasvu ka väljaspool Eestit. „Et kasutatud autosid mujalt Euroopast Eestisse tarnida, peavad meiepoolsed vahendajad rohkem maksma – sellest ka kasutatud autode hinna tõus. Küll aga võib märgata, et kuna maksevõimekus on hea, tuuakse Euroopast Eestisse järjest paremaid ja kvaliteetsemaid autosid,” lisas Soodla.

Samuti on leidnud kinnitust fakt, et tarbija kindlustunne on koroonakriisi valguses väga kiiresti taastunud. „Kindlasti võib öelda, et inimeste võimekus oma finantskohustusi teenindada on paranenud ning suuremaid oste julgetakse teha,” märkis ta.

Ühtlasi võib see anda hoogu ka elektriautode müügile, seda enam, kui kindlustunne püsib ja uusi elektriautode mudeleid tuleb järjest juurde. „See võib omakorda aidata elektriautode hinnakasvu pidurdada ning soodustada seeläbi elektriautodele kiiremat üleminekut,” selgitas Luminor Liising juht.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.