"Tallinn on vinge koht, sest siin katsetatakse paljusid asju."

Jenni Partanen, Tallinna tehnikaülikooli tulevikulinna professor
politseinik Punased rattarajad panevad autojuhte rattureid märkama (0)
04. oktoober 2021
Albert Truuväärt

“2015. aastast on Tallinn saanud lisaks 44 km jalgratta- ja jalgteid, aga enamus neist väljaspoole kesklinna ja südalinna,” ütles linna rattakoordinaator Erik Sarapuu.

“Punase märgistuse projekt algas tegelikult juba poolteist aastat tagasi ja selle eesmärk oli täita lüngad kesklinnas, ümber vanalinna, Gonsiori tänava lõpus, Narva maanteel ja Mere puiesteel. See eesmärk on nüüd täidetud,” lausus Sarapuu.
Sarapuu nentis eelmisel neljapäeval peetud jalgrattateemalisel pressikonverentsil, et kui tulid bussirajad, said needki palju kriitikat, aga praegu ei kujutaks keegi enam linnaliiklust ilma bussiradadeta ette. “Ma loodan, et tulevikus ei kujuta me linna ette ka ilma rattaradadeta,” lisas ta.

Ettevaatus hoiab õnnetusi ära

Tallinna transpordiameti juht Andres Harjo ütles, et rattaradade märgistamine punase värviga on saanud väga palju vastukaja ning sellega kaasnevalt on ainuüksi viimase kuu jooksul tehtud transpordiametile umbes 50 pöördumist. “Samas kui aasta tagasi oleks Tallinnas autojuhtidelt küsitud, kus jalgrattarajad asuvad, oleks vastus olnud suhteliselt nullilähedane, sest hallikas tänavakate jalgrattaradade märgistusega sellest täit pilti andnud ei oleks. Ja kui nüüd sama küsida, siis enamus teab, mida need “punased vaibad” endast kujutavad. Liiklus on ohutumaks muutunud – kuna punane värv toob esile paigad, kus liigub vähem kaitstud liikleja, on ka autojuhid sedavõrd ettevaatlikumad ja arvestavamad. Olukord on varasemast ohutum, aga siiski mitte piisavalt ohutu, et seal võiks kinnisilmi liigelda.”

Harjo sõnul tuleb meeles pidada, et kõikidel liiklejatel on oma kohustused ja õigused ning kui üksteisega ei arvestata, on ka õnnetused suhteliselt kerged tulema. Samal seisukohal oli Põhja prefektuuri liikluskeskuse juht Hannes Kullamäe.
“Punastest rattateedest rääkides saame politsei seisukohalt öelda, et rattateede esile tõstmine on kindlasti suurendanud turvalisust, sest on paremini aru saada, millega tegu, kus see asub. Punased rajad on autojuhtidele paremini märgatavad,” ütles politseinik.

Kullamäe sõnul on tänavu Tallinnas ratturitega toimunud 101 vigastustega lõppenud liiklusõnnetust – pooltel juhtudel on rattur ise kukkunud või millegi vastu sõitnud, pooltel on toimunud kokkupõrge teise liiklusvahendiga. “Neist õnnetustest omakorda poolte puhul on jalgrattur olnud ise õnnetuse põhjustaja ja pooled on toimunud mootorsõiduki juhi süül,” lausus politseinik. Äärmiselt oluline on olla liikluses alati tähelepanelik, ükskõik mis rollis liiklejana ollakse, ning jälgida, mis ümberringi toimub. Nii on liiklemine ohutum. Ükski värv ei suuda õnnetust ära hoida, aga inimeste enda käitumine liikluses ja maksimaalne panustamine turvalisusesse hoiab paljud liiklusõnnetused ära.”

Lõpuks eraldi rattateed

Rattaradade tegemine polnud ainult punase värvi teele kandmine – Harjo sõnul oli see suurem töö, sest mõnes kohas tuli nihutada äärekive, tõsta ümber reklaamtulpasid ja nihutada trolliliinide kandeposte.
Kokku märgiti punase teekattevärviga 24,3 km jalgrattaradu ja 31 000 m2 teepinda. Koos eeltöödega läks see kõik Harjo sõnul maksma pisut alla miljoni euro, ent töö rattaradadega käib edasi. “Kõiki tänavaid korraga ümber ehitada ei ole võimalik,” märkis ta. “Teisest küljest sunnib elu peale, sest iga päev lisandub tänavapilti elektritõukerattaid ja jalgrattaid, nii et vajadus eraldiseisvate teede jaoks on olemas. Kuna üleöö neid valmis ei ehita, olime sunnitud kasutama kergemat lahendust. Lõpuks aga peavad kesklinna läbima eraldi jalgrattarajad.”
Uute jalgrattaradade loomise ja märgistamisega soovib linn võimaldada ratturitel mugavamalt kesklinnas sõita. Uued rajad kulgevad valdavalt Tallinna rattastrateegias 2018-2028 kavandatud rattateid mööda, edaspidi on kavas samadele trassidele rajada päriselt eraldi kulgevad rattateed.

ELANIK: Rataste remondipunktid on igati teretulnud

Kuigi kesklinnas tuleb rattateede rajamisega veel vaeva näha, on ajutised punased rajadki paremad kui senine olukord, leiab Nõmme elanik Ülar.
Ülari sõnul sõltub see, kas rattateega võib rahule jääda, tee asukohast. “Siin Nõmmel pole viga, kuid kesklinnas on olnud muret,” lausus ta. “Eriti siis, kui tahta sõita rattaga iga päev näiteks tööle.” Praegu on saanud mõnes kohas kesklinnas läbi vaid nii, et sõidad autoga rattatee juurde, tõstad seal ratta autolt maha ja siis saad trenni teha. Ajutised punased rattarajad on muidugi paremad kui senine olukord. Aga eks kesklinnas tuleb seda olukorda veelgi parandada.
Ülar üritab ka ise olla liikluses võimalikult tähelepanelik, et õnnetusi vältida. “Püüan üldiselt vältida sõitmist keset autoteed,” märkis ta.
Ülarile meeldivad ka linna paigaldatud ratta remondipunktid “Need on igati teretulnud! Seal saab rehve pumbata, olemas on mutrivõtmed.”

EKSPERT: Seni tükkidena paiknenud rattateed said nüüd ühendatud

Punased rattarajad torkavad silma ja annavad võimaluse rattateede tuleviku aruteluks, leidis arhitekt Raul Kalvo.
Me ei saa eraldi asuvate rattateede võrku ühtseks ehitada korraga. Tahaks loota, et praegused lahendused tekitavad ühiskonnas suuremat arutelu, kuidas paremini teha. Punased rattarajad torkavad silma ja annavad aruteluks võimaluse.
Rattastrateegiasse jõudsid mõned probleemsed kohad, et kuidas oleks mõttekas neid lahendada. Kui rattateede võrgustik on tükiline ja tükid on üle linna laiali, siis see ei täida oma eesmärki. Inimesed soovivad tihti vältida keerulisemaid kohti liikluses. Selle nimel teevad nad pikemaid jalutuskäike või ümbersõite. Kui olukord on lahendatud, hakkavad nad trajektoori valima näiteks meeldivuse järgi. Praegu hakkavad punasega märgitud rattateed ilusti Viru ringist peale ja liiguvad väljapoole. See, et meil on eri rattateede jupid nüüd üheks võrgustikuks ühendatud, on oluline alguspunkt.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.