"Tallinn on vinge koht, sest siin katsetatakse paljusid asju."

Jenni Partanen, Tallinna tehnikaülikooli tulevikulinna professor
naastrehvid maksu alla Naastrehvid saastavad õhku, rikuvad inimeste tervist ja lõhuvad sõiduteid (0)
12. oktoober 2021

„Tegime ettepaneku, et esiteks võiks kehtestada naastrehvi tasu või teisel juhul riik leiaks vahendeid ja meetmeid, kuidas rohkem kasutada lamellrehve talveperioodil,“ ütles Tallinna abilinnapea Kalle Klandorf.

Sügis on käes ja autojuhtidel on aeg hakata mõtlema, milliseid rehve eeloleval talvel kasutada. Keskkonnateadlik inimene valiks Tallinna linnas liikemiseks kindlasti lamellrehvid, sest naastrehvide poolt üles rebitud teekattetolm on tervisele väga ohtlik. Kui naastrehvide kasutajate hulk langeks näiteks 20% säästaks see teeparandustöödelt miljoneid eurosid.

Naastrehvide mõju õhu kvaliteedile on väga suur. Pool Tallinna linnatänavate tolmust tekib just naastudest. Igal kevadel koguvad teepuhastusmasinad Tallinnas kokku ligi 5000 m3 naastrehvide rebitud teekatteosakesi.  Need on väga toksilised ained ,mille vähendamiseks saame ise teadlikult kaasa aidata.

Tallinna abilinnapea Kalle Klandorfi sõnul tekitab naastrehv umbes saja kilomeetri läbimisel 2,2 kilogrammi tolmu. „See on ikka väga suur kogus,“ lisas ta.

Keskkonnauuringute Keskuse kliimaüksuse juhataja Marek Maasikmets ütles, et erinevad uuringud on näidanud otseselt naastrehvi negatiivse mõju kohta inimese tervisele. „Seal on seos olemas ja ongi siis tüüpilised õhusaastega seotud haigused nagu veresoonkonna haigused, südamehaigused,“ selgitas ta.

Linna tingimustes, kus talvel on teed hooldatud on enamasti mõistlik kasutada lamellrehve. Eelmisel aastal kasutas naastu veidi üle kuuekümne protsendi autoomanikest. Mitmeid aastaid on linnavalitsus kutsunud autojuhte üles asendama naastrehvid lamellidega.  Variante, kuidas seda aktiveerida on mitmeid. Keelustamine, maksustamine või keelustamine teatud aladel või tänavatel.

Teedeehituse ekspert Ain Kendra sõnul oleks õige, kui meil varem või hiljem tuleb läbisõidupõhine teekasutustasu, mis eeldab tegelikult seda, et igas autos on see teatud must kast. „See kogutud raha laekuks konkreetselt tee omanikule – see tähendaks, et niimoodi saaks lahendada kõigi valla teede või kohalike omavalitsuste teede, aga ka erateede kasutuse,“ lausus ta.

Lamellrehviga võib sõita ka praegu, naastrehvid võib autole alla panna 15. oktoobrist. Talverehvid on aga kohustuslikud 1. detsembrist.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.