"Autojuhid kahjuks ei anna endale aru, mis võib juhtuda, kui nad sõidavad isegi 5 km tunnis lubatust kiiremini. Tagajärjeks võib olla raske kokkupõrge jalakäijaga, jalakäijale võib see lõppeda koguni surmaga."

Põhja prefektuuri patrullpolitseinik Vladimir Kägonen
Ratastoolis liikuv Jako Stein: Igaüks ikka uue mersuga tööl ei käi! (0)
29. november 2021
Aleksandr Gužov

“Ratastooliga sõidaks ma tööle tund aega. Uute Mercedes-bussidega on aga sõitmine läinud ratastooliinimestele mugavamaks ning turvalisemaks,” ütles invatransporti kasutav Jako Stein. Linn soetab tänavu 16 uut Mercedes-tüüpi invasõidukit, millest osa jõudis juba kohale.

Stein näitab, kuidas ta nüüd oma igapäevast töölesõitu alustab. Uhiuue Mercedes-väikebussi tagaukse juurest laskub alla tõstuk, Stein sõidab sellele ning ratastool tõuseb üles salongi. “Nende uute bussidega on ratastooliinimestel läinud sõitmine mugavamaks ning turvalisemaks,” kiidab ta. “Rihm on ilusti peal, kolmest kohast kinni ka. Tool on samuti tugevalt kinni.”
Stein kasutab linna käima pandud invabussiringi Nõmmelt Paldiski maanteele tööle minekuks ning sealt koju tagasi sõiduks. “Nüüd, kui need bussid on juba liinil, saan uue mersuga tööl käia. Ega igaühel seda ei olegi!” naerab ta. Mõnikord suvel käib Stein ka oma elektriratasooliga ise tööl, aga see võtab väga palju aega. “Oma tunniajane sõit,” ütleb ta. Ka tööülesandeid täidab ta mõnikord elektriratastooliga, kui pole vaja väga kaugele liikuda.

Iga päev kasutab invabussi 3400 inimest

Tööväliste sõitude puhul aitab ratastooliinimestel liikuda invatakso, mille kasutamist ka linn osaliselt toetab. “Ratastooliinimestel on Tallinnas ikka päris head võimalused ringi liikumiseks,” nendib Stein.
Kaks aastat tagasi võttis linn invatranspordi teenused enda peale ja kasutajad on sellega väga rahul, selgitas abilinnapea Betina Beškina. Tallinnas elab 3400 erivajadusega inimest, kes kasutavad iga päev linna invatransporti. Nii telliski linn 16 uut Mercedes-väikebussi. Kõik need uhked bussid hakkavad sõidutama erivajadustega lapsi lasteaeda ja kooli ning täiskasvanuid tööle. “Teenused erivajadustega inimestele on linna jaoks kindel prioriteet,” kinnitas Beškina. “Sotsiaaltranspordile on igal aastal eraldatud 2 miljonit eurot. Mul on väga hea meel, et neid invasõidukeid vahetatakse nüüd välja uuemate vastu.”
“Uued bussid on turvalisemad ja mugavamad, seal on kliimaseadmed ja toonitud aknaklaasid,” lisas abilinnapea Andrei Novikov. “Bussidesse mahub korraga kaks ratastooli. Bussijuht saab abistada inimesi turvavööde kinnitamisel, eraldi kinnitatakse ratastool ja reisija.”
16 uue invabussi soetamine läheb linnale maksma ligi miljon eurot, samas uuendatakse pidevalt ka muud ühistransporti. “250 uut bussi juba sõidab ringi ja järgmisel aastal peab tulema neile veel sada lisaks – need on kõik uued gaasibussid,” selgitas Novikov.
Linn soovib, et liinil sõidaks uued bussid, mis ei ole vanemad kui seitse aastat. “Igas nüüdisaegses bussis – olgu see siis linnaliini buss, koolibuss või invabuss – peab olema moodne turvavarustus ja kliimaseade,” lausus Novikov.

Enam kui pooled bussid uued

Linn pöörab suurt tähelepanu ka infotabloodele, bussiootekodadele, suitsuvabade alade märkimisele jm taristule. “Ühistransport on küll tallinlaste jaoks tasuta, aga see ei tähenda, et me sinna ei investeeri,” ütles Novikov. “Vastupidi, ühistransport peab olema veelgi ligitõmbavam, ja see kehtib ka invasõidukitele. Busside uuendamist sellises mahus ei ole tehtud üheski teises Euroopa pealinnas. Kolme aasta jooksul on Tallinnas uuendatud üle 60% bussipargist. 2025. aastaks kavatseme jõuda uuendustega niikaugele, et meil ei sõida enam ühtegi diiselbussi.”
Novikov lisas, et praegu on käimas ka trammide hange, et saaks avada uusi trammiliine: “Näiteks sadamasse sõitma hakkavat liini saaks teenindada uute trammidega.”
TLT erivedude osakonna juhataja Andrus Baida kinnitas, et invasõidukite parki uuendatakse ka tuleval aastal, nii et need 16 Mercedest, mis tänavu hangitakse, ei jää viimasteks.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.