"Tantsimine on ju kogu inimkonnale üldomane nähtus. Seepärast on tantsukunst ka väga suures osas rahvusvaheline."

Rahvatantsu propageerija Sille Kapper-Tiisler
telemagasin "siin tallinn" Andrei Novikov: tasuta ühistransport ei tähenda seda, et see oleks kuidagimoodi säästutransport (0)
11. detsember 2021
Tallinna abilinnapea Andrei Novikov.

“Kui teised riigid käivad ka Tallinnas ja küsivad, mida tähendab tasuta ühistransport, siis me ütleme, et esiteks see peab olema heal tasemel transport. Arvestage sellega – kui te teete tasuta transpordi, siis te peate sellesse investeerima,” ütles Tallinna abilinnapea Andrei Novikov saates “Siin Tallinn”.

Neeme Raud: 

Stuudios Tallinna abilinnapea Andrei Novikov ja Tallinna trammiteenistuse juht Meelis Telliskivi. Ma olin poolteist nädalat tagasi Dubais ja sealses Eesti paviljonis. Maailmanäitusel on ka Tallinna väljapanek ja öeldi, et kõige rohkem tuntakse huvi Tallinna ühistranspordi vastu. Selle vastu, et Tallinnas on ühistransport tasuta. Maailma mastaabis on see siiski täiesti unikaalne nähtus. 

Andrei Novikov: 

Nüüd juba mitte täiesti. Kui rääkida pealinnadest ja Euroopa pealinnadest, siis meie tõesti alustasime. Aga Luksemburg näiteks pole ehk riigina võib-olla kõige suurem aga sellegipoolest on ka seal tasuta ühistransport. Ma arvan, et see valik on olnud õige. Me Tallinnas näeme, et see on end õigustanud ja ma usun, et ka tallinlane ise hindab seda väga kõrgelt. 

Neeme Raud: 

Kas Tallinna jaoks ei ole see siiski liigne koormus? Me kõik räägime ju vajadusest kulusid kärpida ja tallinlased saavad sellise privileegi. 

Andrei Novikov: 

Kindlasti tasuta ühistransport ei tähenda seda, et see oleks kuidagimoodi säästutransport. Ei. Kui teised riigid käivad ka Tallinnas ja küsivad, mida tähendab tasuta ühistransport, siis me ütleme, et esiteks see peab olema heal tasemel transport. Arvestage sellega kui te teete tasuta transpordi, siis te peate sellesse investeerima. Nii et ta oleks ka tõesti mitte ainult tasuta, vaid ka heal tasemel. Ta peab olema uue veeremiga, ta peab olema kaasaegsete tehnoloogiatega, ta peab olema kiire, efektiivne. Vaid siis me saavutame selle eesmärgi, et meil on nii-öelda liikumine erasõidukist ühistransporti ja vaid siis on see olnud õige otsus. 

Neeme Raud: 

Üks Tallinna ühistranspordiliik on muidugi meie trammid väga kuulsusrikka minevikuga. 100 aastat oli vist Tallinna tramme just hiljuti või oli 120 lausa. 

Meelis Telliskivi: 

Lausa 133 – just. 

Neeme Raud: 

Ma mäletan, et suured loosungid olid. Tramme kasutatakse Tallinnas ju palju, tramm on väga mugav transpordiliik. 

Meelis Telliskivi: 

Ja tramm on väga mugav transpordiliik ja trammi puhul on ka see väga hea omadus, et ta suudab nii-öelda korraga päris palju inimesi peale võtta ja liigutada neid väga kiiresti. 

Neeme Raud: 

Ma mäletan ise oma eksperimenti siin mõned nädalad tagasi, kui ma otsustasin, et sel korral kui lennuk maandus kell viis Tallinnas pärastlõunal lennujaamast kesklinna sõites tohutud ummikud, et ma lähen trammiga ja ma jõudsin tõepoolest oluliselt varem kohale kui mu reisikaaslased, kes otsustasid takso kasuks. Trammiga saabki linnas väga kiiresti liikuda. 

Meelis Telliskivi: 

Jah, nii see on, et meie lennujaama terminalist sisuliselt sa saad kohe trammi ja tegelikult see kõik võtab inimeselt väga vähe aega.  

Neeme Raud: 

Kas see loosung, mis kunagi lapsepõlvest meenub, et kuue kuuga trollijuhiks või trammijuhiks, kas see loosung on veel olemas? On trammijuhiks olemine populaarne? 

Meelis Telliskivi: 

See endiselt peab paika. Tegelikult on rõõm tõdeda, et ka trammijuhi elukutse on väga paljud noored enda jaoks leidnud. 

Neeme Raud: 

See ei ole eriti keerukas – sa istud seal kabiinis ja vajutad nuppe ja sõidad – rööpad on ju ees. 

Meelis Telliskivi: 

Ja reaalselt ta tegelikult nii ongi. Sisuliselt võiks seda võrrelda ka mingi arvutimänguga. On nupud ja toimetad nendega. 

Neeme Raud: 

Aga Andrei, miks siiski paljud linlased sõidavad autoga, ei taha ühistransporti kasutada. Meil on loodud head tingimused, tasuta. Võtke see Tallinna roheline kaart. Te ei pea selle eest maksma, saate ühest kohast teise. Aga ikkagi on see autondus meil peamine teema. 

Andrei Novikov: 

No esiteks seepärast, et meil on vabadus, sealhulgas valikuvabadus ja igal inimesel on vaba valik, millega ta punktist A punkti B sõidab. Linn on loonud alternatiivi, milleks on ühistransporti, mis on tasuta. Kuid see, kes soovib saada lisateenust, siis ta võib tarbida taksot. Tarbida erasõidukit võib tarbida sõidujagamist, elektritõukeratast ja nii edasi. Mul on hea meel, et need võimalused on. 

Neeme Raud: 

Pidevalt räägime, et linn otsib teid, kuidas rohkem inimesi saada, ühistransport, mida te siis teete? 

Andrei Novikov: 

Kui vaadata seda, et tänavavõrk ja üldse tänavamaa on piiratud ressurss siis mida vähem seda kasutatakse personaalselt oma sõidukiga, seda parem. Linn peab ehitama vähem teid, on ühistransport sedavõrd kiirem. Ja linn ongi järjepanu investeerinud sellesse, et me teeme näiteks eraldi koridorid, et ka buss oleks samasugune liikumisviis nagu trammile on eraldi koridor, mistõttu on ka tal suurem kiirus. Me teeme praegu jõupingutusi selleks, et liiklusmudeli valmimise järgselt teha ümber ka liinid, mis on, tuleb tunnistada, jäänud ajale jalgu. Ja kindlasti investeeringud selleks, et uuendada praktiliselt üle poole bussipargist kahe-kolme aasta jooksul. Seda ei ole praktiliselt üheski Euroopa pealinnas näha. Ja me jätkame seda teed. Me jätkame seda nii bussidega, me jätkame seda sellega, et ostame uued trammid. Praegu me mõtestame uuesti lahti, mida tähendab troll dünaamilise laadimisega, troll, mis sisuliselt on elektribuss ja mida saab nii-öelda sarvedega laadida. Ka see on tulevikusamm. 

Neeme Raud: 

Kõike te teete seda, aga samas ikkagi kõlab kriitika nüüd nende kohalike omavalitsuste valimiste eel. Et Tallinnas siiski ühistransport on kuidagi teisejärguline, linnavalitsus ei ole hakkama saanud, tundub, et te ju kõike teete. 

Andrei Novikov: 

Teisejärguline ta kindlasti ei ole, ta on üks prioriteete, see on kindel. Prioriteedid võivad kõlada loosungitena, aga sisuliselt, kui me tahame analüüsida prioriteete, siis me peame tegema lahti linna eelarve. Me näeme, et selliseid summasid nagu investeerib Tallinn ühistransporti ei investeerita mitte kusagil. Ja selles väljendubki see, et see on prioriteet. Saame aru, et prioriteet tähendab ka seda, et mitte ainult veerem ise on hea. Et näiteks bussipeatused tuleb välja vahetada, tuleb luua suitsuvabu alasid, tuleb panna tabloosid, mis näitavad reaalaega ja nii edasi. See kõik on teenusstandard, mida me järjepanu oleme tõstnud ja mille nimel me tegelikult pingutama. 

Neeme Raud: 

Meelis, kui bussiliine ümber paigutada on kerge, sest trammiliin on oluliselt keerulisem, need on ikkagi maha pandud liinid. Aga te tegelete ju ka trammiliinide arendamisega? 

Meelis Telliskivi: 

Ja koostöös linnaga vaatamegi läbi, et kuhu veel juurde võiks teha uusi trammiliine. Üks arutelu on liikuda edasi Järve suunas ehk siis Tondi peatusest liikuda edasi Järve keskuseni. Siis käib arutelu uue Tallinna haigla juurde ja siis käib ka nii-öelda Pelgulinna poole veel kuhugi trammitee toimetamine. Ja kindlasti, mis ma tahaksin siin praegu välja tuua, et on juba ju selgunud, et nüüd tuleb ka Vanasadamasse trammiliin, seda praegu projekteeritakse ja järgmisel aastal hakatakse ehitama. See on tõesti õige, et linn ja inimesed peavad ise otsustama need koridorid ära, kus suunas me tahaksime liikuda. Vaadata täpselt ka üle selle mudeli kuhu me tahame liikuda, kus reaalsed inimesed ka reaalset liiguvad ja siis teha need otsused. 

Neeme Raud: 

Trammid on väga keskkonnasõbralik transpordiviis. 

Meelis Telliskivi: 

Tõesti, näiteks ka meil Koplis on väga vahva suvel näha, et sisuliselt tramm sõidab nagu heinamaa peal. Et ümberringi on kõik roheline, ta on hästi keskkonnasõbralik. Lisaks ka see, et täna TLT elekter, mida tramm kasutab, on roheelekter. 

Neeme Raud: 

Tramm on kallis, praegusel hetkel ilmselt linnale, kuna elekter on kallis. 

Meelis Telliskivi 

Jah, ta praegusel hetkel kindlasti on, aga loodame ka, et elektrihinnad ühel hetkel muutuvad. 

Neeme Raud: 

Andrei, konkreetne küsimus, mis on saanud sellest 30 kilomeetrisest kiiruspiirangust Tallinnas, mis korraga plahvatas arutellu? Kas sellel teemal on midagi otsustatud? 

Andrei Novikov: 

Sellel teemal on ju järjest otsuseid tulnud, nad on tulnud mitme aasta jooksul. Et see plahvatas meedias, ei tähenda, et tegelikult meie poleks analüüsinud. Et me ei analüüsi neid võimalusi, kuhu oleks mõistlik missugune kiiruspiirang panna. Raua tänav või Veerenni. Need olid need, mis tekkisid veel enne seda plahvatust. Ja tegelikult miskipärast alles pärast plahvatust avastati, et kuulge, pool aastat tagasi on seal kiirust muudetud. Selle koha pealt ma ei näe siin mingit plahvatust. Tõesti. Me vaatame vastavalt vajadustele, kus on missugused mõistlikud valikud. Seda me ei tee uisapäisa. Me teeme läbi analüüsi ja siis, kui näeme, et konkreetses kohas on see valik mõistlik, siis võime paigaldada õueala, mis on veel vähem kui 30 või 40 või 50. Kohati on täiesti põhjendatud 70 – ka sinna see peab jääma. 

Neeme Raud: 

Aga sellist üldist, et 30 Tallinna piires sellist ei tule?  

Andrei Novikov: 

Ei kindlasti mitte.  

Neeme Raud: 

Ja viimane küsimus, me räägime siin jäätormist, mis Tallinna võib ees oodata. Kas see mõjutab ka trammiliiklust?  Trammid, tundub, et liiguvad oma relssidel, aga kui kõik on jääs? 

Meelis Telliskivi: 

Kindlasti mõjutab ja tõesti praegu ilmajaam näitab seda, et homme on 11-12 ajal Tallinnas seda loota. Õnneks tuleb positiivselt tõdeda, et vanemad trammid on meil natukene töökindlamad selles osas ja loodame, et nad toovad homme tulest kastanid välja. Aga tõesti linnainimestele, kes homme sellel ajal ühistranspordi kasutab, siis palun varuge natukene aega ja kindlasti olge ka ise ettevaatlikud kõnniteedel liigeldes. Homme võib-olla teatud ajal väga libe. 

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.