"Ei ole normaalne, kui kolm elutähtsat valdkonda ning lisaks kütus, gaas ja elekter võtavad eestlaste sissetulekutest 60 ja rohkem protsenti."

Sirje Potisepp, toiduainetööstuse liidu juhataja
õhusaaste vähendamine Riia kaalub kesklinna sõitvatele autodele sissepääsutasu kehtestamist (0)
06. jaanuar 2022
Foto Pixabay

„Riia kesklinna heitkoguste piiramiseks arutab volikogu eratranspordi sissesõidu tasu kehtestamist tipptundidel,“ ütles Riia linnavolikogu linnaarengu komitee esimees Inese Andersone 5. jaanuaril Läti raadiole antud intervjuus.  

Andersone lausus, et sissepääsutasud tipptundidel linna heitkoguste vähendamise tsoonis võiksid olla kehtestatud puhtama õhu tagamiseks ja ühistranspordi soodustamiseks. „Peame vaatama igapäevaste harjumuste muutumist tervikuna. Ja kuidas me individuaalselt liigume,” rääkis Andersone.  

Madala emissiooniga tsooniks on kavandatud kogu raudtee ja Daugava vaheline ajalooline keskus, kus õhusaaste ületab praegu nii Läti kui ka Euroopa Liidu kehtestatud norme. Projekt algab järgmisel aastal ja viiakse ellu järk-järgult aastaks 2027. Esialgu hinnatakse poole aasta pikkuse uuringuga, kuidas piirata pealinnas heitkoguseid ja autode liikumist selles tsoonis.  

„Autoliiklust plaanitakse vähendada 20%,“ ütles Andersone. „See tooks kasu autojuhtidele ja jalakäijatele, vähendades ummikuid ja pakkudes värskemat õhku.„

Maksustamise ideed ei toeta Läti regionaalliit (LRA) ja rahvuslik liit. „Tean, et Riia piirkondade mobiilsuse tegevuskava on välja töötatud,” ütles LRA esindaja Edvards Smiltēns.  „Läti regionaalliit ja mina, Riia aselinnapeana, ei toeta praegu maksustamise meetmeid. Ma ei usu, et inimesed sõidavad keskuses ilma põhjuseta ringi.”

Paljudes riikides kehtivad ummikutundide ajal sisenemistasud, näiteks Londonis, Pariisis, Berliinis ja Göteborgis.  

Läti Rahvusringhäälingu küsitletud elanikel on aga raske näha osavõtutasu põhjendatust, kui seda on.  

Taksojuht ütles: „Tipptundidel on kõigis keskustes, linnades ja kõikjal maailmas ummikud. Arvan, et Riias on vaja veel üht silda. Vanšu sillast on tõesti raske ületada, kui seal on ummik.”  

Riialane Valdis ütles: „Kui Riia või Pierīga ümbruses on kohti, kus neid autosid parkida, siis võib-olla. Tõenäoliselt läheb see keeruliseks.”  

„Kui viimaste aastate autod vastavad seadusandlusele, siis ei pea midagi maksma. Ma arvan, et Riia linnavolikogu tahab lihtsalt rohkem raha koguda,” ütles Ludmila.  

Marta lisas: „Ma elan ise Mārupel, olen ebasoodsas olukorras. Kõik inimesed mõtlevad sellele oma vaatenurgast.”  

Riia linnavolikogu linnaarengu komitee selgitas, et ettevõte PricewaterhouseCoopers viib läbi uuringuid ja töötab välja võimalikud stsenaariumid, mis esitatakse hiljem avalikule konsultatsioonile. Hetkel pole teada, kas tasu on sobiv lahendus. Uuringu maksumus oleks umbes 400 tuhat eurot. 

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.