"Ei ole normaalne, kui kolm elutähtsat valdkonda ning lisaks kütus, gaas ja elekter võtavad eestlaste sissetulekutest 60 ja rohkem protsenti."

Sirje Potisepp, toiduainetööstuse liidu juhataja
Tallinn võtab kasutusele digitaalse transpordimudeli Uus mudel arvestab inimeste erinevaid liikumisvajadusi ja aitab muuta ühistranspordi liinivõrku ajakohasemaks (0)
12. jaanuar 2022

Tallinna uue transpordimudeli abiga on võimalik prognoosida inimeste liikumisvajadusi ja paremini planeerida nii linna transporti kui ka linnaruumi laiemalt. “Mudelis tehtavate liikluse simulatsioonide põhjal on näiteks võimalik teha otsuseid, kuidas linna ühistranspordi liinivõrku ajakohasemaks muuta,“ ütles abilinnapea Andrei Novikov, kelle sõnul aitab see ka saada aru erinevatest põhjustest, mille tõttu on tekkinud ummik.

Novikov ütles, et transpordimudel on kõiki kättesaadavaid andmeid koondav digitaalne tööriist, mis aitab meil mõista, kuidas ja millal inimesed Tallinnas liiguvad.

Mudeli abil on võimalik leida vastuseid küsimustele, miks tekivad ummikud või milliseid ümberkorraldusi on vaja teeremontidest tulenevate ebamugavuste vähendamiseks või kuidas suuremad riigimaanteede ehitused Tallinna ümbruses hakkavad mõjutama liiklust linna sees.

Uus transpordimudel, mis modelleerib kogu liiklust Tallinna ringtee sees, on ka maailma mastaabis väga uuenduslik – tegu on kompleksse uue põlvkonna transpordimudeliga, milletaolisi hakatakse praegu kasutusele võtma Lääne-Euroopas. Mudel arvestab lisaks liikumistele kahe erineva punkti vahel, nagu töölt koju, ka keerulisemaid liikumismustreid: nii võib inimene teel tööle viia lapsed lasteaeda või siis teel töölt koju minna ka poodi või hoopis meelelahutusasutusse vaba aega veetma.

Transpordimudel hõlmab endas pidevalt uuendatavaid andmeid pealinna 130 000 eri teelõigu ja 51 450 liiklussõlme kohta ja arvestab nii isiklike autode, ühissõidukite, veoautode kui ka jalakäijate liikumist. Mudeli abil on võimalik eristada 12 erinevat liikleja tüüpi ehk kasutajagruppi, sealhulgas õppureid, autoga ja autota tööinimesi ja pensionäre nii Tallinnast kui ka mujalt Harjumaalt. See aitab prognoosida ja arvestada eri inimeste transpordivajadusi linnas.

Iga 3-4 auto tuleb Tallinnasse väljaspoolt

Samuti võimaldab tööriist abilinnapea sõnul analüüsida uute investeeringute põhjendatust, mis omakorda tagab rahalise kokkuhoiu. Transpordimudeli eesmärk on teha kindlaks, et konkreetse investeeringuga muutub linnaruum atraktiivsemaks, ent liiklejate olukord ei halvene.

Tööriista modelleerimisala hulka kuulub mitte ainult Tallinn, vaid ka Tallinna ringtee ala. “Iga 3-4 auto tuleb Tallinnasse väljaspoolt, ent mõjutab oluliselt linnasisest liiklust. Seetõttu tuleb paratamatult kaasa haarata ka Tallinna ümbrus,” märkis Novikov. 

Tallinna Transpordiametis valminud uus mudel pakub transpordi ja sealhulgas ühistranspordi planeerimisel täiendavaid võimalus stsenaariume läbi mängida ja analüüsida, näiteks prognoosida liikluse muutusi teistel tähtsamatel magistraalidel, kui mõne linna olulisema magistraali liiklus ajutiselt peaks olema takistatud või suletud. Mudeli abil on võimalik leida vastuseid küsimustele, miks tekivad ummikud või milliseid ümberkorraldusi on vaja teeremontidest tulenevate ebamugavuste vähendamiseks või kuidas suuremad riigimaanteede ehitused Tallinna ümbruses hakkavad mõjutama liiklust linna sees.

Mudelit hakatakse kasutama ühistranspordi liinivõrgu uuendamisel

Mudelit hakatakse kasutama Tallinna transpordi planeerimisel, sealhulgas liikluskorralduses ja ühistranspordi liinivõrgu uuendamisel ning samuti linnaplaneerimises. Transpordimudeli alusel saab prognoosida linna transporditaristu koormust, hinnata kiiresti ühistranspordisüsteemide arendamise vajadust ja arengualade mõju transpordi infrastruktuurile üldiselt.

Mudeli alusel saab prognoosida linna transporditaristu koormust, hinnata kiiresti ühistranspordisüsteemide arendamise vajadust ja arengualade mõju transpordi infrastruktuurile üldiselt. See võimaldab edaspidi liiklusandmeid koguda, töödelda ja visualiseerida, et arvutada liiklus- ja reisijavooge, hinnata transpordinõudlust ja arvutada välja liiklussituatsiooni stsenaariume ja hinnata liiklustaristu kavandatavate muutuste mõjusid.

Tarkvaraliselt põhineb transpordimudel Saksa päritolu kontserni PTV Group tarnitud rakendustel, milletaolisi kasutatakse ka Lääne-Euroopa suurlinnades. Mudelisse on hõlmatud kõik linna kasutuses olevad liikuvusandmed, sealhulgas on analüüsitud linna viimase viie aasta jooksul läbi viidud sotsiaaluuringute tulemusi, teedevõrku ja liiklussagedusi.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.