"Tulevikku vaadates tuleks vähemalt kodutarbijad börsipõhisest süsteemist välja suunata. Ainult nii on võimalik kliimaeesmärke tulevikus täitma hakata."

Alar Konist, TalTechi energiatehnoloogia professor
VANASADAMA TRAMM Koos rajatava trammiliiniga rajatakse kiire ühenduse kõrval ka uut linnaruumi (1)
14. jaanuar 2022

„Sadama tramm on taasiseseisvunud Eesti ajal alles teine trammiarendus meie linnas,“ märkis abilinnapea Vladimir Svet nõndanimetatud Vanasadama trammiliini projekteerimistingimuste arutelul, lisades, et trammiliini arenduse kõigis etappides kavatsetakse kaasata kõiki osapooli, keda see puudutada võiks.

„Püüame teha nii, et see protsess oleks mitte ainult kiire, vaid oleks ka läbipaistev ja peame meeles seda eesmärki, et me ei ehita lihtsalt ühte trammiteed, vaid tegelikult me loome täiesti uut linnaruumi,“ lausus ta.  

Svet ütles, et tegemist on uut liikluskoridori loomisega ja seda suurem on ka vastutus kogu selle projekti realiseerimise juures.

“Me räägime siin lisaks trammiteele ka rattateest, kõnniteest, sõiduteest, aga tegelikult veel rohkemast,” sõnas ta. “Kus on rattaparklad, kuidas hakkab disain nägema välja, milline on valgustus, tehnovõrgud ja muu oluline, nii, et siin on tõesti palju teemasid, mida arutada ja kus oma arvamusi avaldada.“

Suur huvi projekti vastu näitab selle olulisust

Sveti sõnul on Tallinn hakanud mõtlema juba ka järgmiste võimalike sammude peale trammivõrgustiku arendamiseks. „Viis eskiisi on Tallinna linna poolt tellitud ja ma tahan uskuda, et tegelikult juba varsti me räägime mitte ainult sadama trammi projekteerimistingimustest, vaid ka järgnevate trammiliinide projekteerimistingimustest,“ ütles abilinnapea.

Tallinna Kesklinna vanem Monika Haukanõmm sõnas, et ettevõtjate ja elanike elav huvi projekti vastu nii linnaosavalitsuses koha peal kui veebikeskkonnas näitab kahtlemata ka selle olulisust.

„Me ei tee lihtsalt ühte trammiteed,“ lausus ta. „Me teeme midagi sellist, mis jääb mere juurde sellesse keskkonda väga kauaks ja hakkab seda kõike kujundama. Ning selle eesmärk on ka liikluskoormuse vähendamine kesklinnas, selle hajutamine, ühistranspordi mitmekesistamine ning eesmärk on teha seda võimalikult keskkonnasäästlikult. Seda enam on oluline, et me kõik siin kaasa räägiksime.“

Uus trammiliin võiks vähendada sõiduaega

Projekteerimistingimuste arutelul märkis Mainor Ülemiste nõukogu liige Andrus Kaldalu, et rajataval trammiliinil võiks olla ambitsioon olla olemasolevatest trammiliinidest kiirem.               

„Kui trammiprojekt algas, siis selleks ajaks ettevalmistava sammuks oli Eigis Raili tehtud uuring,” lausus ta. “Uuring tõi välja, et hetkel sealt Ülemiste ühisterminali kandist kesklinna sõitmisel on ühenduskiirus hästi aeglane. See kiirus oli umbes 14 km/h. Kusjuures Hobujaama lõigus, mida õnneks sadama tramm otseselt ei puuduta, oli kiirus umbes 10 km/h.“

Kaldalu sõnul võiks ühenduskiiruse eesmärk olla 20 kilomeetrit tunnis sõites lennujaamast või Rail Balticu ühisterminalist kesklinna või sadamasse või vastupidi.

„Reisija jaoks ei ole tähtis, et kas tramm mingis lõigus sõidab 50 kilomeetrit tunnis, sest lõpuks mõjub nii-öelda ühenduskiirus ehk see sõiduaeg, mis hõlmab ka kõiki peatuseid ja aeglustumisi,” lausus ta. “Ühenduskiirus on tegelikult see, mida reisija tunnetab. Selline korralik ühenduskiirus näiteks vähendaks lennujaama ja sadama vahelist sõiduaega pluss-miinus 15 minutit ja tähendaks seda, et Rail Balticu ühisterminalist Hobujaama kanti sõidu aeg oleks umbes 10 minutit.“ 

Kommentaarid (1)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Lahe värk
21. jaan. 2022 02:01
see Kaldalu , kus tema nii äkilisena jõudis- hulgim äriettevõtete juhatuses, ja tema ütlus on ka väga tark - tramm võiks olla ambitsioonikas Tallinnas. Ka ta on üldse trammiga sõitnud Ülemistelt kasvõi Maneežini. Vanasadamast peaks kohe ettenägema trammi ka otse piki Liivalaia tn. ja üle Pärnu mnt. ,Kristiine keskuseni, suurim ümberistumise koht ja võimalused teistele suundadele. Liivalaia tänaval tuleks tramm ja ÜT rada ühitada ja seega paigutada tramm mõlemal suunal , kõnnitee äärde ning keskosa tänavast jätta muudele sõidukitele , iga peatuse juures jalakäijate ülekäigu kohaga. Peatuseid peaks olema Tartu mnt. kuni Pärnu mnt. - vähemalt 5 (kokku)