"Autojuhid kahjuks ei anna endale aru, mis võib juhtuda, kui nad sõidavad isegi 5 km tunnis lubatust kiiremini. Tagajärjeks võib olla raske kokkupõrge jalakäijaga, jalakäijale võib see lõppeda koguni surmaga."

Põhja prefektuuri patrullpolitseinik Vladimir Kägonen
Luminor: üldine hinnakasv võib autoturul nõudlust vähendada (0)
15. jaanuar 2022
Finantsuudised

Luminor Liisingu juhi Andrus Soodla sõnul võib tänavuseks prognoositud märkimisväärne kaupade ja teenuste hinnatõus kaasa tuua tarbijate kindlustunde olulise languse ja seeläbi ka nõudluse vähenemise autoturul.

“Võime end saabuval kevadel või suvel leida olukorrast, kus enamike kaupade ja teenuste hinnad on tõusnud, autosalongidel on autod tellitud, aga inimeste kindlustunne on oluliselt vähenenud ja seeläbi ka nõudlus. See tähendab, et pakkumine võib taaskord ületada nõudluse,” nentis Soodla pressiteates. 

Ostjate madal enesekindlus tuleneb muu hulgas ka käimasolevast energiakriisist. “Kui me oma elektri- ja gaasiarved ära maksame, siis piltlikult öeldes jääb raha väga vähe järele ning see omakorda mõjutab inimeste valmisolekut kalleid oste teha,” lisas Soodla, märkides, et eramajas elava pere jaoks võib ainuüksi gaasi ja elektri hinnatõus olla võrreldav liisingu kuumakse suurusega.

“Mina näen siin väga suurt riski, et käimasolev talv võib teha korraliku korrektuuri tarbijate enesekindluses ning autoturul nõudlust vähendada,” tõdes ta.

Mullu läks autoturul lahti kasutatud autode buum, kuna uued autod said üleilmse kiibikriisi tõttu lihtsalt otsa. “Kasutatud autode müügi kasv on olnud täiesti pretsedenditu ning päädis novembris ajaloolise rekordiga: 3045 kasutatud auto esmaregistreerimist kuus,” osutas Soodla.

Uute autode müük seevastu aga väheneb pidevalt – kui veel novembris oli müüdud uute autode arv 1450, siis detsembris oli see number vaid 1027. “Selline vaikus turul oli väga ootamatu,” nentis Soodla. Uute ja kasutatud autode osakaalu muutumist tema hinnangul tõenäoliselt 2022. aastal veel ei näe.

Kiibikriis on siiski vaikselt möödumas, kusjuures oukorda on Soodla sõnul aidanud rahustada asjaolu, et uusi sõidukeid müüakse järjest enam niinimetatud tellimusautodena, mitte otse laost nagu varem. “Kui varasematel aastatel müüdi autosid enamasti otse laost, siis nüüd on põhiliseks viisiks saanud tellimusautod. Selliselt on võimalik parimal moel optimeerida tehaste tootmisvõimsusi ja ostutellimusi,” selgitas ta. Seeläbi on lühenenud ka ooteaeg, tellimusautode puhul keskmiselt 3-4 kuule.

Sellegipoolest prognoosib Soodla, et päris kõiki automudeleid kolmekuuse tähtajaga lähitulevikus võimalik valmistada pole. “Teatud automudelite valmimistähtaeg võib siiski olla väga pikk ka sel aastal, eelkõige on pikemad tellimisajad seotud niinimetatud tavaautode ning kõikvõimalike erimudelite ja lisade suunal,” lisas ta.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.