“Mind häirib, et enamik lugusid “Eesti laulul” on inglise keeles. Elementaarne lugupidamine oma emakeele vastu võiks ikka olla!”

Voldemar Kuslap, laulja
video Uus liiklusmudel aitab vältida ummikuid ja uuendab bussiliine (0)
17. jaanuar 2022
Albert Truuväärt

Tallinn sai uue digitaalse liiklusmudeli, mis näitab täpselt ära inimeste liikumise linnas ja ummikute põhjuse. Mudel annab võimaluse kujundada bussi- ja trammiliinid täpselt inimestele sobivaks.

Abilinnapea Andrei Novikovi sõnul on mudel kõiki andmeid koondav digitaalne tööriist, mis aitab meil mõista, kuidas ja millal inimesed Tallinnas liiguvad. “Mudeli abil on võimalik ennustada transpordis ette tulevaid probleeme, mõista nende põhjuseid ning nii linna arendada,” selgitas Novikov. “Muu hulgas saame hinnata linna iga piirkonna inimeste vajadusi. Mudelis tehtavate liikluse simulatsioonide põhjal on näiteks võimalik langetada otsuseid, kuidas linna ühistranspordi liinivõrku ajakohasemaks muuta.”

Tallinna Transpordiameti liikluseksperdi Grigori Parfjonovi sõnul on sellesse programmi palju andmebaase kokku liidetud, et tekiks reaalne arusaamine, kuidas ja mismoodi inimesed liiguvad. “Kindlasti hakkame kaustama seda tegemaks meie ühistranspordisüsteemi mugavamaks linlastele,” lubas ta.

Transpordi ja logistika teadlastele on sarnane, veidi algelisem tarkvara olnud tuttav pea 20 aastat, kuid kunagi varem ei ole olnud meil nii palju andmeid inimeste liikumisvajaduse kohta kui on täna. 

“Seda informatsiooni, kus inimesed elavad, kus tööl käivad ja kuidas üldse liiguvad – selles osas on paaril viimasel toimunud aastal päris suur murrang,” ütles Tallinna Tehnikaülikooli transpordiplaneerimise professor Dago Antov.

Kogu see info uue põlvkonna tarkvaraprogrammis aitab lisaks teha ka kindlamaid otsuseid linnaruumi planeerimises üldisemalt ehk näiteks teede ehitamisel saab simulatsioonis läbi mängida olukordi, mida päriselt elus kohe katsetada ei julgekski.

“Kui tihti varasematel aegadel tehtud katse eksitusmeetodil lahendusi, kus on otsustatud, et teeme tee valmis ja vaatame, mis juhtub, siis need mudelid võimaldavad enne aga proovida neid variante arvutis,” selgitas Antov. 

Uue programmi abil kogutud andmete analüüs kestab aasta kuni poolteist ja siis saab juba liinivõrku muutma hakata.
Mudel aitab liikluses ette tulevaid stsenaariume läbi mängida ja analüüsida. Näiteks prognoosida liikluse seisu teistel tähtsamatel magistraalidel, kui mõnel linna olulisemal tänaval on liiklus ajutiselt takistatud. Mudeli abil on võimalik leida vastuseid küsimustele, miks tekivad ummikud või milliseid ümberkorraldusi on vaja teeremontidest tulenevate ebamugavuste vähendamiseks. Samuti, kuidas hakkavad suuremad riigimaanteede ehitused Tallinna ümbruses mõjutama liiklust linnas.

Maailmas väga uuenduslik

Uus transpordimudel on ka maailma mastaabis väga uuenduslik. “Selliseid uue põlvkonna transpordimudeleid hakatakse praegu Lääne-Euroopas alles kasutusele võtma,” lausus Novikov. “Mudel arvestab lisaks liikumistele kahe levinud punkti vahel, nagu töölt koju, ka keerulisemaid liikumismustreid. Võib ju inimene teel tööle viia ka lapsed lasteaeda. Või siis teel töölt koju minna ka poodi või hoopis meelelahutusasutusse vaba aega veetma.”

Transpordimudel hõlmab endas pidevalt uuendatavaid andmeid pealinna 130 000 teelõigu ja 51 450 liiklussõlme kohta ja arvestab nii isiklike autode, ühissõidukite, veoautode kui ka jalakäijate liikumist. Mudeli abil on võimalik eristada 12 eri liiklejatüüpi ehk kasutajagruppi, sealhulgas õppureid, autoga ja autota tööinimesi ja pensionäre nii Tallinnast kui ka mujalt Harjumaalt. See aitab prognoosida ja arvestada eri inimeste transpordivajadusi linnas.

Iga kolmas-neljas auto tuleb väljastpoolt

Samuti võimaldab tööriist abilinnapea sõnul analüüsida, millised investeeringud ja arendused oleks ühes või teises kohas vajalikud, see omakorda tagab rahalise kokkuhoiu. Transpordimudeli eesmärk on teha kindlaks, et konkreetse investeeringuga muutub linn elanikele paremaks.

Liiklusmudel modelleerib liiklust ka Tallinna ringteel. “Iga 3.-4. auto tuleb Tallinnasse väljaspoolt, ent mõjutab oluliselt linnasisest liiklust,” märkis Novikov. “Seetõttu tuleb paratamatult kaasa haarata ka Tallinna ümbrus.”

Mudelit hakkab linn kasutama Tallinna transpordi planeerimisel, sealhulgas liikluskorralduses ja ühistranspordi liinivõrgu uuendamisel ning samuti linnaplaneerimises. Transpordimudeli alusel saab prognoosida linna teede koormust, hinnata kiiresti ühistranspordi arendamist. See aitab liiklusandmeid koguda, töödelda ja visualiseerida, et arvutada liiklus- ja reisijavooge ja hinnata transpordinõudlust.

Mudelisse on hõlmatud kõik linna kasutuses olevad liikuvusandmed, sealhulgas on analüüsitud linna viimase viie aasta jooksul läbi viidud sotsiaaluuringute tulemusi, teedevõrku ja liiklussagedusi.
Mudeli tarkvara lõi Saksa päritolu kontsern PTV Group.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.