“Mind häirib, et enamik lugusid “Eesti laulul” on inglise keeles. Elementaarne lugupidamine oma emakeele vastu võiks ikka olla!”

Voldemar Kuslap, laulja
vaata mürakaarti Iga kaheksas linlane elab kõrge müratasemega piirkonnas (2)
21. jaanuar 2022

Tallinna linnal on mürakaart, kust igaüks saab vaadata, kui kõrge on päeval ja öösel müratase tema kodukohas. Peagi valmib sellest kaardist ka täiendatud versioon koos kavaga, kuidas probleemsemates kohtades mürataset vähendada.  

Viimase Tallinna mürakaardi uuringu järgi elab 12% linlastest sellistes tingimustes, kus nende tuppa pääsev linnamüra ületab kriitilise piiri ehk jääb üle 55 db. Et enim müra toodab autoliiklus, kuid autode arv kasvab ja mürabarjääride ehitamiseks linnas ruumi napib, siis reaalseid võimalusi müra vähendamiseks on keeruline leida.   

Keskkonnaministeeriumi välisõhu ja kiirgusosakonna peaspetsialist Reet Pruul ütles, et lahendused on tõesti keerulised. „Näiteks üks lahendus on ka selline teekate, mis on vaikne,“ lausus ta. „Aga meil põhjamaades see jälle vastu ei pea, laguneb ära. Nagunii kõik teavad, et rehvidel on detsibellid peale kirjutatud. Kui sa ostad uued rehvid siis need juba piiravad mingil määral müra. Ühesõnaga on väikseid meetodeid, mida tehakse aga kui ikkagi müra häirib, siis tõesti tuleb vaadata seda, et kus sa elad ja kas sul on mõistlik seal edasi elada.“  

Ühistranspordi kasutamine vähendab linnas müra

Pruuli sõnul oleks kõige parem kui me saaksime ühistranspordi niimoodi käima ja rahvale meeldivaks teha, et nad seda aina rohkem kasutaksid. „See oleks kõige suurem meede sellepärast, et teed kinni panna ei ole ka väga võimalik,“ lausus ta. „Tallinnal on selline geograafiline asend, et pool külge on merega seotud. Me ei saa ka sinna teha mingisuguseid ümbersõite. Mis on võimalik olnud, on tehtud ja ka ennast õigustanud – näiteks Reidi tee. Kui kunagi hakati Tammsaare tee läbimurret tegema, siis oli see ka üsna problemaatiline, kuid ta on ikkagi väga oluliselt vähendanud teiste teede koormust.“ 

Tallinna Keskkonna- ja Kommunaalameti keskkonnahoiu osakonna juhataja Arvo Käärd  ütles oma kogemuse põhjal, et Tallinnas on võrreldes Euroopa suurlinnadega keskkonna olukord väga hea. „Rotterdamis on 12 sõidurida, et kaupu sadamast välja vedada ning seal on müraalane olukord hoopis teistsugune,“ lausus ta. „Meil selliseid situatsioone ei ole.“ 

Jaanipäevaks saab aga linnal valmis uus mürakaart, millega tuleb kaasa analüüs, mis peaks andma täpsed juhised – mida teha, et mürataset kriitilistes kohtades ikkagi vähendada. 

Kuid, kuidas peaksid täna käituma need elanikud, kes on kolinud koju, kus neid pidevalt häirib igasugune kära ja liiklusmüra? 

Arendaja peab tagama müranromide täitmise

Tallinna Keskkonna- ja Kommunaalameti keskkonnahoiu osakonna juhataja Arvo Käärd tõdes, et sellele küsimusele on väga raske vastata. „Seadusandluses on sisse kirjutatud, et arendaja, kes müüb neid kortereid, peab tagama müranormid,“ lausus ta. „Aga praegu müüakse korterid ära ja siis pärast pöördutakse linna poole. Miks linn ei taga müranorme? Minu isiklik subjektiivne seisukoht on see, et arendajad jätavad selle ostja informeerimata.“ 

OÜ Thinnect juht ja asutaja Jürgo Predeni sõnul on piirkondi, mis on vaiksemad. „Näiteks sellised elamurajoonid kus on väiksemad majad,“ lausus ta. „Aga Tallinnas on selline asi, et suurte magistraalide juures ja samuti kesklinnas on peaaegu kogu aeg müratase suhteliselt kõrge.“   

Kes tahab teada, kas tema kodutänaval ületab müratase kriitilise piiri, siis pidevalt mürataset linnas mõõtvate andurite tulemused on koondatud kõigile kättesaadavaks aadressil https://andmed.tallinn.ee/et/, rubriigis Keskkond. 

Kommentaarid (2)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Martin
21. jaan. 2022 23:53
Tallinnal on juba 2016 al müra kaart, millest hoolimata on Tallinn järjepidevalt jätnud küsimusega tegelemata. Olemasoleva tegevuskavas aga keeldub Tallinn Terviseameti soovituse täitmisest öeldes et ei taha arendajaid keelata! Kehaline väärkohtlemine on selle kohta Karistusseadustikus paragrahv.
Ants
21. jaan. 2022 17:17
Ei mõista, kuidas Reidi tee kesklinna liikluskoormust vähendab. Vanasti sõitsin ühest linna otsast teise, suure ringiga ümber linna, nüüd aga alati mööda Reidi teed ja kesklinnast läbi, sest see on kiirem ja mugavam.