“Mind häirib, et enamik lugusid “Eesti laulul” on inglise keeles. Elementaarne lugupidamine oma emakeele vastu võiks ikka olla!”

Voldemar Kuslap, laulja
Energiahüvitist on taotlenud juba tuhanded inimesed (0)
24. jaanuar 2022

Energiakulude hüvitist tuleks võimalusel taotleda elektrooniliselt, et ohjeldada koroonaviiruse levikut. Iseteeninduslehel on taotlemine mugav ning sealt leiab ka õpetused ja soovitused taotluse tegemiseks.

“Minul on kommunaalarved tõusnud kõvasti, poole võrra, ja jõudnud nüüd mitmesaja euroni,” ütles Joonas. “Toetust ma ei saa, maksan oma pirakaid arveid säästudest. Ainus, mis mind praegu lohutab, on see, et kõigil läheb kehvasti, mitte ainult minul.”

“Taotlen hüvitist, sest küte ja elekter on kallimaks läinud. Veebruaris pean ma kindlasti toetust saama,” rääkis Astrid. “Muidu ei tule lihtsalt toime ja ma ei tea, mis saab.”

“Mina tulin konsultatsiooni saama,” ütles oma arvetega Mustamäe linnaosavalitsusse tulnud Silvi. “Ma ei teagi, kas saan üldse toetust või mitte. See kuu oli minu arve 154 eurot sentidega.”

Hüvitisega seonduvate küsimuste korral nõustavad linnaosavalitsused elanikke nii telefonitsi kui ka kohapeal. Et toetuskord on tavaelaniku jaoks pigem keeruline ja järjekorrad koha peal taotluse esitamiseks pikad, on linnaosavalitsuste hooned viimastel päevadel olnud rahvarohked. Seepärast on Mustamäel avatud lausa elava järjekorraga nõustamispunkt. “Kui arvetega on korras ja blanketi saab siin nõustamispunktis täidetud, siis võib need siia jätta ja ei peagi enam eraldi tagasi tulema. Juhul, kui tekib mingeid küsimusi, siis helistatakse tagasi, aga muidu on taotleja kõik teinud ja raha laekub kontole,” rääkis Mustamäe linnaosa valitsuse sotsiaalhoolekande osakonna juhataja Ly Rüüs.

Mine eakale appi!

Möödunud kolmapäeva hommikuks oli energiahüvitise taotlusi Tallinnas esitatud juba üle 5000. Neist elektroonselt 5033 ja linnaosades 299 avaldust. Abilinnapea Betina Beškina sõnul on taotluste vastuvõtmine möödunud seni sujuvalt. “Siinkohal tänan kõiki linlasi mõistva ja hooliva suhtumise eest,” ütles ta.

“Seni on valdav osa avaldusi laekunud veebikeskkonna kaudu ja jätkuvalt palume praegusel koroonaajal inimestel eelistada elektroonilist iseteenindust.”
Beškina sõnul saab elektrooniliselt taotleda toetust väiksema ajaga ja see aitab ennetada koroonaviiruse levikut. “Nii võiksid digipädevad inimesed ulatada abikäe elektroonilise taotluse esitamisel ka oma eakatele lähedastele, et säästa neid viirusepuhangu eest,” lausus ta.

Elektroonilise taotluse juures on ka palju abistavat ja selgitavat materjali, mida paberist taotlusvormile ei ole võimalik lisada, kuid mis teevad elektroonilise taotluse esitamise lihtsamaks.
Beškina tänas kõiki kolleege, kes on panustanud viimastel kuudel energiatoetuse rakendamise ettevalmistusse – taotluskeskkonna arendamisele, värbamisele ja koolitamisele. “Suurima omavalitsusena oleme energiatoetuste vastuvõtmiseks ja töötlemiseks värvanud juurde 13 inimest linnaosadesse ja kaks infoliinile, täiendavalt võtame veel juurde 15 inimest,” lausus ta. “Seega oleme ainuüksi energiatoetuse rakendamiseks võtnud täiendavalt tööle sama palju inimesi, kui meil oli seni sotsiaal- ja tervishoiuametis töötajaid.”

Peaminister Kaja Kallas ütles hiljuti, et Tallinn saadab abi osas inimestele halbu signaale ning viivitab taotluste vastuvõtmisega. Beškina (pildil)sõnul on linnal olnud viimased kuud keeruline valmistuda riigi pidevalt muutuva info keskel. “Viimased juhtnöörid tulid riigilt alles jaanuaris, et saaksime hakata inimesi koolitada,” lisas ta.

Leevendus peredele

Abilinnapea lausus, et elanike suhtes oleks õiglasem ja arusaadavam, kui toetust saaks igaüks, kel arve tõusnud, sõltumata tema sissetulekust. “Võib-olla kahekesi elatakse keskmise palgaga ja elektriarve tuli 1000 eurot,” lausus ta. “Näiteks mõni üksikema peab rabama mitmel töökohal, et enam-vähem väärikalt ära elada, ja nüüd kommunaalarved söövad selle kõik ära.”

Energiahüvitis toetab väikse ja keskmise sissetulekuga peresid kallinenud energiakulude eest tasumisel, et hinnatõusu mõju leevendada. Toetust saab taotleda möödunud aasta septembrist kuni tänavu 31. märtsini tehtud ja tehtavate kulutuste osaliseks kompenseerimiseks. Septembri energiakulude hüvitamiseks tuleb taotlus esitada hiljemalt veebruaris. Märtsis saab taotleda hüvitist kulude katmiseks, mis on tehtud oktoobrist alates.

Kas ja kui palju üks või teine pere võiks toetust saada, saab igaüks kontrollida kalkulaatori abil rahandusministeeriumi koduleheküljel, kus on kättesaadavad ka vastused kõige tihedamini esitatud küsimustele: rahandusministeerium.ee/et/energiakulude-huvitamine
Lähemalt leiab infot ka https://www.tallinn.ee/Energiatoetus

Kust ja kuidas hüvitist taotleda?

• Energiatoetuse taotlus on soovitav esitada iseteeninduse taotlen.tallinn.ee kaudu. Taotluse esitamiseks kohapeal tuleks registreeruda telefoni teel oma linnaosa sotsiaalhoolekande osakonnas.
• Toetust hakkab maksma inimese kodulinnaosa valitsuse sotsiaalhoolekande osakond. Toetust saab taotleda maksimaalselt viie kuu eest korraga. Toetust makstakse inimestele või peredele, kelle keskmine netosissetulek jääb alla 2021. aasta mediaanpalga. See on 2022. aastal üksi elaval inimesel 1126 eurot, kahest täiskasvanust koosneval leibkonnal 1689 eurot ning kahe täiskasvanu ja kahe alla 14-aastase lapsega perel 2365 eurot.
• Energiatoetuse infotoe telefonilt 600 6300 saavad nõu küsida nii linlased kui ka korteriühistud. Energiatoetuse telefon on avatud esmaspäeviti kl 8.15–17.45, teisipäevast neljapäevani 8.15–16.45 ja reedeti kl 8.15–15.45.
• Toetust saab mullu septembrist tänavu 31. märtsini tehtud kulutuste kompenseerimiseks.
• Taotluste vastuvõtmise, nende kontrollimise ja otsuste tegemisega tegeleb linn jooksvalt. Esimesed energiatoetuse väljamaksed tegi linn 20. jaanuaril.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.