„Kui on võimalik koos kolleegidega ühe autoga tööl käia või mõned asjad ostmata jätta, siis tuleks seda teha, et mitte väga palju kulutada.“

Peep Peterson, Ametiühingute Keskliidu esimees
teata valest hinnast Üle 70% teenindajatest küsib kokkulepitust kõrgemat hinda (3)
16. mai 2022
Scanpix

Tallinna tarbijakaitse osakond on võtnud luubi alla teenindusfirmade hinnad – et need oleksid ikka kliendile nähtavad ning pärast teenuse saamist ei nõuaks teenindajad kliendilt rohkem raha, kui alguses kokku lepitud.

Tallinlanna Riina sõnul on tal juhtunud, et näiteks autoteeninduses lisatakse hinnale tublisti otsa. “Käisime autot värvimas, kui sellel natukene roostet oli, siis öeldi meile alguses üks hind, aga pärast selgus, et see läks kahekordseks,” rääkis ta.

Artelli autoremonditöökoja tegevjuht Karmo Kõivutalu ütles, et autotöökojad remondile päris niisama ikka hinda juurde ei pane. “Kõik ju tahavad oma klienti hoida,” märkis ta. “Hind võib tõusta võib-olla mingi varjatud vigastuse tõttu. Kui auto on suuremat sorti avarii teinud, siis ei ole alati kõik vigastused esialgu näha.”

Tallinna ettevõtlusteenistuse tarbijakaitse osakond võttis märtsist alates kontrolli alla teenindusasutuste hindade jm andmete avaldamise. Hinnad peavad olema nähtaval kohal või tehtud kättesaadavaks muul viisil. Ning kui üks hind on kokku lepitud, tuleb just seda arve tasumisel küsida, mitte lisada sinna kliendile ootamatut summat.

Autoparandus läheb kallimaks

Seni tehtud kontrollide põhjal tuleb välja, et selle nõude ja tegevusloa avalikult väljapaneku vastu eksib ligi 70% ettevõtjatest. “Kas ei ole ettevõtetel üldse hinnakirja või on see puudulik või on kirjas vaid, et teenuse hind algab mingist summast,” rääkis Valgus. “Hind peab olema kuvatud lõpphinnana, et tarbija saab enne teenuse saamist teada, mida ta selle eest maksma peab.”

Valguse sõnul märkab ka ta ise kliendina linna peal käies puudusi. “Näiteks on heatahtlik teenindaja parandanud töökojas autol veel mitu asja, millest alguses juttu polnud, ja siis küsib ta rohkem raha, kui alguses sai kokku lepitud,” ütles ta. “Tõsi, mõne teenuse puhul ei ole võimalik panna konkreetset hinda, sest komponente on palju. Kuid siis tuleb need lisatööd ka eraldi välja tuua.”

Autoteenindus ongi tarbijate sõnul tüüpnäide, kus väike parandustöö võib kujuneda hirmkalliks. Samas on ka lahkeid teenindusi, kes vaatamata ootamatult ilmnenud lisatöödele ikkagi pakkumises näidatud madalamat hinda küsivad.
Valgus lausus, et lisatööde ja võimaliku hinnatõusus osas tuleb inimest kindlasti teavitada. “Teenuse osutajal tuleb anda tarbijale enne lisatöö tegemist sellest teada,” ütles ta. “Et tarbija saaks otsustada, kas ta üldse soovib või mitte, sest sellega kaasneb talle lisakulu.”

Muret teevad ka ilusalongid. Valguse sõnul kontrollivad nad, kas lisaks teenustele on ka neis müüdavatel šampoonidel ja hooldusvahenditel korralikult hinnad juures.

Baltic Hair Studio juuksur Mari Haavel ütles, et juuste värvimise hind kujuneb värvi grammihinna järgi. See tähendab muuhulgas, et kliendi juukseid nägemata on võimatu täpset lõpphinda öelda. “Telefoni teel ei oska ma kunagi öelda, kas kliendil on lühikesed või pikad, paksud või õhukesed juuksed, kuid selle järgi kujuneb ka värvimise hind,” lausus Haavel. “Mulle ütles üks klient telefonis, et tal on õhukesed õlgadeni juuksed. Kui ta aga kohale tuli, olid tal ligi kolme inimese juuksed peas. Tema lihtsalt arvas, et need on õhukesed.”

Nii Artelli autoremonditöökoda kui ka Baltic Hair Studio on teenindussektori eeskujulikud näited, kus hinnad on kuvatud ja klienti teavitatakse ka võimalikust kallimast hinnast.

Enamik firmasid parandab end kohe

Enamik ettevõtteid Valguse kinnitusel lõplikku hinda pahatahtlikult ei varja. “Pigem tuleb see teadmatusest,” märkis ametnik. “Pealegi vahetuvad teenindusettevõtted kiiresti või vahetavad nad asukohta ja sellega seoses ei suudeta ehk ka uuenenud hinnakirju nii kärmelt välja panna, kui võiks. Saadame siis ettevõtetele märgukirja ja palume puudused kõrvaldada. Ettevõtjate kiituseks saab öelda, et tehakse koostööd, reageeritakse kiiresti, nad panevad õiged hinnad välja ja annavad sellest meile märku.”

Tõeliselt pahatahtlikud ettevõtted võivad näiteks korduva lubatud hinnast suurema summa küsimise eest saada kuni 9600 eurot sunniraha. “See on maksimummäär ja Tallinnas pole me õnneks pidanud seda kunagi kellelegi määrama,” ütles Valgus. “Eesmärk on nõustada ja teavitada, mitte ettevõtetele igal juhul sunniraha määrata. Oluline on teenuste hinnad korda saada ja hoolitseda, et ostjal oleks info olemas. Tavaliselt on ettevõtjad mõistlikud. Piisab tähelepanu juhtimisest ja nad kõrvaldavad puuduse.”

Tarbijakaitse osakonna fookuses on peamiselt kesklinna teenindusfirmad selle aasta lõpuni. Valguse sõnul kontrollitakse selle aja jooksul nii paljusid ettevõtteid, kui võimalik.
Lisaks pöörab tarbijakaitse osakond sel aastal senisest rohkem tähelepanu kaubanduses kehtivatele nõuetele. Ametnikud kontrollivad näiteks suuremates jaekaubanduskettides kaupade kasutusjuhendite ja eestikeelse teabe olemasolu ja varsti jälgivad sedagi, et turgudel oleks müüjad välja toonud ka kaalukauba kilohinna.

Küsi ametnikult nõu või teata talle valest hinnast!
• Puudustest hindade märkimisel saavad ka linlased teada anda, helistades numbril tel 640 4232 või kirjutades tarbijainfo@tallinnlv.ee
• Nõu saamiseks võid julgesti pöörduda Tallinna strateegiakeskuse linna ettevõtlusteenistuse tarbijakaitse osakonna poole telefonil 640 4232, tarbijainfo@tallinnlv.ee või tarbijakaitse infopunkti Vabaduse väljak 7 I korrusel.
• Kindlasti tutvu ja loe ka muude huvitavate teemade kohta Tallinna tarbijakaitse veebist.

Kommentaarid (3)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Oh jah
19. mai 2022 06:49
Olla ettevõtja võrdub peaaegu sellega ,et olla kurjategija.Sind ei kaitse keegi aga tarbijat kaitsevad kõik.Ka siis kui tal õigus ei ole
Lisaks
19. mai 2022 07:48
Kahjuks umbes samasugune protsent autoteenindustest (ei räägi praegu vasjast kuskil garažiboksis vaid margiesindustest ja suurematest töökodadest) ei oska riket diagnoosida ja remondivad meetodil "hakkame järjest proovima".sealt ka esialgse hinna mitmekordistumine.
Su nimi
19. mai 2022 12:36
Diagnoosi siis ise, spetsialist. Või mõtled, et kui esisillas on kolks, siis seda ütleb ka arvuti ära sulle, milline puks läbi on?