„Kui on võimalik koos kolleegidega ühe autoga tööl käia või mõned asjad ostmata jätta, siis tuleks seda teha, et mitte väga palju kulutada.“

Peep Peterson, Ametiühingute Keskliidu esimees
galerii ja video Tallinna bussiliikluse juubelil täitus Vabaduse väljak retrobussidega (0)
22. mai 2022

Pealinna bussiliiklus tähistas pühapäeval retrohõngulise perepäevaga enda 100. aastapäeva, mille puhuks täitsid Vabaduse väljaku uunikumbussid, retro-maitsed ja lõbus lasteala.

Vaata galeriid (34)

Tallinna bussikliiklus sai 100-aastaseks. Selle tähistamiseks oli eile Vabaduse väljakule kokku toodud 19 bussi rinevatest aegadest. Nii mõnedki bussid tõid inimestele meelde vanad ajad, kui puudusid suuremad mugavused.

Esimesed Ikarused tulid Tallinnas liinile viiekümnendatel, viimane lõpetas aga liinil sõitmise kakskümmend aastat tagasi. Heino, kes töötas linnaliinidel bussijuhina 30 aastat, sealhulgas ka vana hea kollase Ikaruse peal, oli vana bussi nähes üsna heldinud. “Tuleb tuttav ette, nagu oleks eilne päev olnud,” nostalgitses Heino.

Bussiliikluse sajandal sünnipäeval olid kohal ka päris uunikumid: 1938 valmistatud Volvo, mis vuras Tallinna ja Pirita vahel, Nõukogude Liidu esimene linnadevaheline kiirbuss aastast 1956 sõidutas aga reisijaid liinil Tallinn-Võru, kaugemalt Emmastest oli Tallinnasse pittu tulnud ka Emmaste Jahiseltsi buss, mis uuena oli kasutusel Merivälja pansionaadis peamiselt matusesõitude tarbeks.

“See buss on igal aastal päris kasutuses. Hiiumaa jahimehed, Emmaste Jahiselts sõidab sellega ringi iga sügis, iga nädalavahetus. Kiirust võtaks välja kindlasti rohkem, aga mina sõidan temaga 65-70 km tunnis. Nagu Vene autod ikka, ega kiirus palju ei kasva, aga müra tuleb rohkem juurde,” rääkis Emmaste jahiseltsi bussijuht Andres Jõpiselg.

Kui Tallinna bussiliiklus 100 aastat tagasi alguse sai, oli käigus 5 bussiliini, täna on liine 73. Tallinna kõikse uuemad bussid on teadagi rohelised surugaasil toimivad Solaris bussid, mida sel aastal on pealinnas kokku sõitmas 350 tükki,
järgmisel aastal lubatakse liinile tuua ka 15 elektribussi.

Ka linnapea rõhutas, et kiire ja mugava ühenduse kõrval läheb inimestele korda meie busside keskkonna jalajälg.
“Tallinlaste jaoks ka see on väga tähtis, et nad tunneksid, et bussid, mida nad kasutavad, ei kahjusta keskkonda ja
tõepoolest, me oleme väga palju selleks ka panustanud,” nentis Tallinna linnapea Mihhail Kõlvart.

Kui aga küsida inimeste käest, on nad bussiliiklusega rahul, siis valdavalt oli vastuseks, et pole midagi halba öelda.
Urve arvas, et bussiliiklus on ikka väga moodne. “Ikka väga moodsad bussid, mis siin kõige uuemad on,” ütles Urve.
Õiel on aga südames endiselt see, millega esimesena bussisõidu tegi. “Ma olin siis 9-aastane, ju ta Ikarus oli,” lausus Õie.

Vabaduse väljakule oli bussiajaloo illustreerimiseks loodud ajatelg, kus leidsid oma koha erinevate ajastute bussid. Uunikumbusse ja kaasaegsemaid sõidukeid oli platsile toodud lausa 19, nende seast leidis nii nostalgilise Ikaruse kui ka LIAZ-tüüpi taastatud haruldusbussi. Lisaks astusid üles spetsiaalselt pidupäevaks loodud kavadega ansambel Regatt ning bussiajalugu meenutav Ivan Orav. Ajastuhõngu aitasid luua legendaarsed retromaitsed ning pisiperele pakkus rõõmu mänguline lasteala.

Perepäeva puhuks loodi ka viis eriliini, mis tõid huvilisi Vabaduse väljakule pealinna eri otstest. Lisaks TLT uuele koolibussile ning haagisbussile sõitsid eriliinidel ringi ka Tartu, Pärnu ning Narva linnaliinibussid. Liinide vastu oli huvi suur ning pidulisi sõitis nii Vabaduse väljakule kui tagasi kodukanti rohkelt.

Uunikumbussid aga tegid huvilistele piduliku paraadsõidu ümber Tallinna vanalinna.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.