"Maailma parandamisega on üks segane lugu. Suurimad maailmaparandajad on enese meelest olnud Hitler ja Stalin."

Vladislav Koržets, luuletaja ja humorist
Järjekorrad lennujaamades 28 tundi hilinenud lennu lohutuseks Twixi šokolaad ja pudel vett (1)
04. juuni 2022
Ilja Matusihis/Pilt on illustratiivne

„Me seisime seal niikaua, kuni praktiliselt lend oleks pidanud juba välja minema,“ sõnas Hiiumaa naine Evi, kes pidi Tallinna Lennujaamas Türgi lendu tükk aega ootama, kuna avatud oli vaid üks check-in. Tagasilend venis kogu pere jaoks aga eriti pikaks. Tallinna Lennujaama juhatuse liikme Eero Pärgmäe hinnangul siinpool suuri probleeme oodata ei ole, kuid lennujaama tulles tasub aega ja kannatust siiski varuda.

Pärgmäe sõnul kestab suvehooaeg lennunduses aprillist oktoobrini, kui kehtib suvine lennuplaan. „2019. aasta juunist-augustini läbis lennujaama ligi miljon reisijat, ehk keskmiselt üle 320 tuhande inimese kuus,“ ütles ta. „Kuna 2020. aasta suvi möödus koroonaviiruse varjus, läbis perioodil aprillist oktoobrini lennujaama vaid 280 tuhat reisijat ning 2021. aastal 884 tuhat reisijat.“

Pärgmäe kinnitusel on Tallinna Lennujaam seadnud endale eesmärgiks teenindada selle aasta lõpuks 2,5 mln reisijat. „Aasta esimesed kuud ei olnud nii head kui lootsime,“ nentis ta. „Kuid tänaseks on inimesed taas tee lennujaama leidnud ning lennuliiklus on taastumas. Mais läbis lennujaama 271 484 reisijat, mis on suurim ühes kuus teenindatud reisijate arv viimase kahe ja poole aasta jooksul. Kriisieelse mahuga võrreldes jõudis reisijate arv 90% juurde. Täna prognoosime, et järgnevatel kuudel võiks lennujaama ühes kuus läbida umbes 300 tuhat reisijat.“

Pärgmäe tõdes, et inimesed ja nendega tekkivad järjekorrad on tagasi, kuid aega planeerides ning aegsasti lennujaama saabudes ei ole asi tegelikult nii hull. „Peamiselt on lennujaamas kaks kohta, kus läheb aega,“ märkis ta. „Esimene neist on check-in – soovitame kõigil, kel on ära antav pagas, saabuda lennujaama kaks tundi enne äralendu, et jõuaks check-in’i teha ja pagasi ära anda. Kõigil, kes reisivad käsipagasiga, palume teha online check-in’i ja tulla kohale samuti 2 tundi enne lendu.“

Teine pudelikael tekib Pärgmäe sõnul julgestuskontrollis. „Nii nagu meie, on ka meie partner G4S aktiivselt uusi töötajaid värbamas, kuid see võtab aega, mistõttu ei ole võimalik kõiki julgestusliine täna avada,“ selgitas ta. „Selleks, et julgestuskontroll läheks sujuvalt, peaks iga reisija kandma hoolt, et käsipagasis on vaid sinna lubatud vedelikud ja esemed. Samuti ei tohiks julgestuskontrolli läbimist jätta viimasele hetkele.“

Sel suvel reisides tuleb ebamugavusteks tavapärasest rohkem valmis olla

Hiiumaalt pärit Evi (59) sai just hiljuti Türgis käies omal nahal tunda, mida tekkinud probleemid endaga kaasa võivad tuua. „Kui me Tallinnast hakkasime minema, siis me läksime ilusasti õigeaegselt lennujaama,“ ütles ta. „Siis me seisime ja seisime järjekorras selleks, et oma pileteid registreerida ja pagasit ära anda.“

Evi sõnul oli nende lennule avatud vaid üks check-in’i tegemise koht ning järjekord liikus väga aeglaselt. „Me seisime seal niikaua, kuni praktiliselt lend oleks pidanud juba välja minema,“ rääkis ta. „Päris ebamugav – meil olid lapselapsed kaasas, kolmene ja kuuene ja siis me niimoodi seisime. Üks eelmine lend viibis samamoodi – lihtsalt ei ole töötajaid lennujaamas.“

Evi hinnangul viibis nende lend kõige selle tulemusena vähemalt tund aega, kuid see oli alles algus. „Tagasitulek oli niimoodi, et pidime tulema laupäeva hommikul ja hotelli pidi buss kella kuueks hommikul järgi tulema,“ lausus ta. „Me olime kenasti kõik oma asjad ära pakkinud ja ootasime, et hakkame varsti minema ja siis tuli sealt vastuvõtulauast keegi, kes ütles, et meie lend on 24 tundi edasi lükatud.“

Evi meenutas heameelt selle üle, et polnud vähemalt veel lapsi üles ajanud ja sisuliselt tähendas see ühte lisapuhkusepäeva. „Järgmisel hommikul tõusime uuesti enne kuut ja jõudsime jälle riided selga panna, kui tuli taas sõnum, et lend on kolm tundi edasi lükatud,“ ütles ta. „Aga meil oli selles suhtes hea, et me ei pidanud ootama lennujaamas, vaid olime hotellis, kus saime hommikusööki süüa.“

Kokku hilines ka see lend Evi hinnangul rohkem kui kolm tundi, kuid õnneks jõudis pere siiski pühapäeva õhtul napilt viimase praamiga Hiiumaale ning esmaspäevaks tööle. „28 tundi hilinenud lennu eest, anti meile lennukis igaühele lohutuseks Twixi šokolaad ja pudel vett – nii, et no kohe mitmekordselt kinni makstud,“ naljatles ta.

AirBalticu ja SAS kliendid saavad peagi pagasi ära andmiseks iseteenindusliini

Suured ummikud Euroopa lennujaamades Pärgmäe kinnitusel Tallinna Lennujaamale mingeid erilisi lisaprobleeme ei too – ennekõike võivadki need endaga kaasa tuua just lendude hilinemisi ja sellega seotud lennuaegade muutusi. „Selleks, et asjad veelgi ladusamalt sujuksid oleme peagi avamas pagasi loovutamiseks airBalitcu ja SAS klientidele iseteenindusliku liini,“ märkis ta. „Inimene saab ise kohvri ära anda ja tööjõu vajadus väheneb.“   

Suvele vastu minnes on sellegipoolest Tallinna Lennujaama peamiseks väljakutseks Pärgmäe hinnangul uute töötajate leidmine. „Nii nagu paljud teisedki lennujaamad, ei oodanud ka meie nii kiiret ja suuremahulist taastumist, mis omakorda on suurendanud tööjõu puudust,“ nentis ta. „Ootame oma meeskonnaga liituma reisija- ja õhusõidukite teenindajaid, aga meil on hetkel avatud veel mitu huvitavat kandideerimist.“

Pärgmäe Sõnul on töö lennujaamas unikaalne ja vastutusrikas – iga päev saadetakse teele ja võetakse vastu sadu lende ja tuhandeid reisijaid. „Me oleme Eesti visiitkaardiks ja õhuväravaks,“ märkis ta. „Sellist tööd, nagu lennujaamas, ei saa teha mitte kuskil mujal ja see ongi see, mis inimesi siia meelitab. Ka värskest Kantar Emori uuringust selgub, et töötavate inimeste hulgas on Tallinna Lennujaama, kui tööandjat, hinnatud Atraktiivse Tööandja pingereas teist aastat järjest teisele kohale.“

Pärgmäe avaldas heameelt selle üle, et koroonapiirangud on kadunud ja inimesed julgevad ja tahavad taas reisida. „Pikk piirangute periood on olnud väsitav ja inimesed soovivad kogeda uusi emotsioone,“ ütles ta. „Lennujaamas teeme me iga päev tööd selle nimel, et kõik reisijad saaksid soojalt ja turvaliselt reisile saadetud ning hiljem ka vastu võetud. Meie jaoks on oluline pakkuda kvaliteetset teenust igal ajal. Loomulikult tegeleme aktiivselt ka uute töötajate värbamisega ja kõik huvilised on tööle oodatud.“

Pärgmäe hinnangul on Tallinna Lennujaama eeliseks see, et ta on väike. „Liikumine ühest terminali otsast teise võtab vaid loetud minutid,“ märkis ta. „Kindlasti ei tähenda see, et lennujaama tulek tuleks jätta viimasele hetkele, pigem aitab see veidi pingeid leevendada, kui tead, et peale julgestuskontrolli jõuad pea kohe väravateni. Kindlasti tasub lennujaama tulla varem, sest meil on terminalis väga mitmekülgne kaubandus- ja toitlustuskohtade valik ning igav ei hakka seal kindlasti. Lisaks sellele saab aega veeta klaverit mängides, raamatukogus lugedes või reisiks raamatut valides.“

Pärgmäe sõnul on lennundus täie hooga taastumas ja inimesed taas tee lennujaama leidnud. „Tipptundidel on reisijate maht jõudnud kriisieelsele tasemele ning see sisendab nii meile kui ka lennufirmadele optimismi suve ees,“ ütles ta. „Reisijatel palume aga mõistvat suhtumist, et see suvi mööduks stressivabalt.“

Lihtne meelespea selleks, et reisi algus kulgeks sujuvalt:

•            tule lennujaama aegsasti (soovitatavalt 2 h enne lendu), et end rahulikult lennule registreerida, läbida julgestuskontroll ja jõuda kiirustamata oma väljalennu väravasse. Võimalusel tee check-in internetis;

•            kontrolli oma reisidokumentide kehtivust;

•            veendu, millised COVID-19 nõuded kehtivad sihtkohas;

•            jälgi, et Sinu pagas oleks nõuetekohaselt pakitud: jäta keelatud esemed koju, pakenda vedelikud korrektselt ning varusta pagas nime ja aadressilipikuga.

Kõigi Tallinna Lennujaama tööpakkumistega saab tutvuda siin.

Kommentaarid (1)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Minu Arvamus
4. juuni 2022 19:44
Lennureiside eksootikat peab nautima täiel rinnal, et oleks mida meenutada.