"Maailma parandamisega on üks segane lugu. Suurimad maailmaparandajad on enese meelest olnud Hitler ja Stalin."

Vladislav Koržets, luuletaja ja humorist
Uku Arold: inimesi saab sotsiaalmeedia kaudu edukalt juhtida ja suunata ning kõigi poolte relvajõud kasutavad seda oma huvides ära (0)
07. juuni 2022
Uku Arold Foto Scanpix

“Sõda ongi ühiskondlik tegevus, kus kõikvõimalikke vahendeid kasutatakse selleks, et edu saavutada. Laiemalt ühiskonnas, maailmas ja ka vastase sõjaväe üle,” ütles kaitseväe peastaabi strateegilise kommunikatsiooni osakonna juhataja asetäitja Uku Arold, kelle sõnul on võimalik tuua palju näiteid sellest, kuidas kasvõi käimasolevas Ukraina sõjas on relvajõud oma huvides sotsiaalmeediat ära kasutanud.

“Me peame süsteemselt infot koguma, et aru saada, kus me oleme ja mida ette võtta. Ja sotsiaalmeedia puhul on mõistlik vaadata kolme asja: esiteks, me peame üldiselt nii-öelda skännima seda ühiskonda, et mis teemad on esile kerkimas,” kirjeldas kommunikatsiooniekspert, kelle sõnul on selleks olemas erinevaid tasulisi ja tasuta töövahendeid, mille abil on võimalik jälgida teemade esile kerkimist massimeediale lisaks ka alternatiivmeediakanalites.

“Sealt võib tulla mingi teema, mis muutub meile akuutseks kriisikommunikatsiooniteemaks, sest see on mingile portsule inimestele niivõrd oluline. No näiteks ahvirõugetega hakkavad asjad juba selgeks saama, teavad kahtlustavama loomuga inimesed,” muigas Arold.

Inimeste aktiviseerimisest võib olla palju kasu

Sotsiaalmeedia teiseks kasutusalaks sõjalise konflikti raames on inimeste kaasa tõmbamine, et nad ise teavet “kokku tassiksid”.

“Veebruarist alates prooviti kiiresti üles ehitada sotsiaalmeediakanalid, kus analüütikutele lisaks inimesed ise pildistaks ülesse vaenlase tehnikat ja selle asukohti, et saaks kontrollida, kas nad on seal või ei ole teiste sensoritega ja siis omaenda relvajõudude tegevust sedasi edasi suunata,” selgitas Arold. “Alguses tehtigi seda tavalises sotsiaalmeedia kanalis, hiljem tehti juba praktilisemaid rakendused, ehk siis e-vaenlase aplikatsioon mobiiltelefonis, mille kasutamiseks tuli sisse logida Ukraina elektroonilise identiteediga.”

Kollektiivne tarkus oli Aroldi sõnul piisavalt hea, et selle abil sai tegelikult taktikalisi tegevusi planeerida ning tegelikult tasuks ka Eestis mõelda sellele, kas meil on olemas mingisuguseid laiatarberakendusi või laiatarbe koostööplatvorme, mida kriisiolukorras kasutada saaks. Kasvõi  selleks, et inimestel oleks lihtne ära markeerida, et kus on tee katki või kus on mingisugune muu probleem.

Sotsiaalmeedia kaudu saab Aroldi hinnangul kokku tuua toorinfot ja sotsiaalmeedia kaudu saab kokku tuua spetsialiste, kes oskavad selle toorinfo panna kasulikult tööle.

“Näide Valgevene meeleavaldustest, mille OMON väga jõhkralt maha surus. Ja tänu sotsiaalmeediarakendustele ja sotsiaalmeedia kaudu toimunud opositsiooni töö omavahelisele koordinatsioonile õnnestus nende OMONi tegelaste näod tuvastada ja neid inimesi häbistada ja neid sellega heidutada tegelikult vaoshoitumale käitumisele või käskudest kõrvale hoidmisele,” selgitas Arold.

Inimesi saab sotsiaalmeedia kaudu edukalt juhtida ja suunata

Sotsiaalmeediat saab kasutada ja inimeste juhtimiseks ja seda suisa kolmel viisil. “Esiteks olukorra juhtimiseks, näiteks ressursside kogumiseks inimeste käest, sotsiaalmeedia kampaaniate ja lihtsate praktiliste lahendustega, kuidas anda raha, kuhu tulla appi,” ütles Arold.

“Inimesi  saab juhtida ka praktiliste käitumisjuhistega, kuna laiatarbemeediakanalid joosti nii küberrünnakute kui ka teletornidele suunatud füüsiliste raketirünnakutega maha, siis sotsiaalmeedia roll praktiliste käitumisjuhiste andmisel ja selleks, et relvajõudude ja inimeste vahel konflikte ei tekiks,” lisas ta.

“Näiteks Ukraina kaitseminister Vesnikovi postitus, kus ta seletab inimestele, kuidas käituda, kui te satute kontrollposti juurde. Kui Eestis peaks politsei väga paljudes kohtades näiteks dokumente ja mingit tegevust kontrollima ja meie laiatarbemeedia on maas, siis võib olla täiesti mõistlik inimestele neid asju selgitada just nimelt sotsiaalmeedia kaudu,” arvas Arold.

Sotsiaalmeedia kaudu on tema sõnul võimalik ajaliselt maastikul ja virtuaalkeskkonnas toimuvat sünkroniseerida ning seda on kasutatud ka Ukraina konfliktis territoriaalkaitseüksuste juhtimisel.

“Kui side oli kehv, siis sai sotsiaalmeedia kaudu edastada infot selle kohta, millal ja mis toimub, selleks, et inimesi suunata või hoida eemale mingist kohast,” märkis Arold.

“Tol hetkel oli see kõige olulisem probleem, et oli vaja kinni püüda neid diversantidel gruppe, keda oli Kiievis väga palju ja tavalised inimesed saada eest ära, et need ei tekitaks nii-öelda valepositiivseid märke.”

Provokaatorid saavad märgi külge, tõde jõuab lõpuks ka eesriide taha

“Sotsiaalmeedia aitab meil üles leida mingisuguseid inimesi, seltskondi või mingeid füüsilisi asju, millega tegeleda, et siis järgmist tegevust plaanida,” sõnas Uku Arold.

Ukrainas on viimaste kuude jooksul tuvastatud kümneid ja sadu provokaatorite ja agitaatorite virtuaalseid libaprofiile – mõned neist teesklesid päris meediakanaleid, mõned neist ka päriselt olemas olevaid isikuid. Kui nad olid kindlaks tehtud, said eraldi spetsialistid ükshaaval hakata töötama  välja meetmeid, et nende kanalite mõju vähendada või nende kanalite taga olevaid inimesi ühel või teisel viisil neutraliseerida.

Neid tegevusi, mida sotsiaalmeedia abil tehakse, on Aroldi sõnul oluliselt rohkem.

“Kui kuskil rindel on sõdureid, siis teisel poolel on nende sõdurite lähedased, kes tahavad teada, mis nendega saab ja see on põhjus, miks kuulatakse tegelikult vaenlase raadiojaamu,” selgitas Arold.

 “Telegrami sotsiaalmeediakanaleid Venemaal praegu kinni ei ole suudetud panna, sinna saab ligi ja infot sellest, kes Vene sõduritest on langenud Ukrainas või kes on Ukraina sõjavangid, levitatakse Telegrami vastavas kanalis,” kirjeldas ta.

“Aga selle kaugem eesmärk ja kaugem mõju on takistada Venemaal täiendava mobilisatsiooni läbiviimist, enda relvajõudude tugevdamist. Selle praktiline efekt oli näiteks see, et kahe nädala jooksul suudeti kõikide viimaste aastakäikude reserviga rääkides tervest Kaliningradi oblastist leida vaid 17 vabatahtlikku, kes olid valmis sõtta minema.”

Läbimõeldud rakendamise korral on sotsiaalmeediast palju abi

Sotsiaalmeedia tark ja läbimõeldud rakendamine võimaldab kaitseväel Aroldi sõnul näha olukorra teadlikkust, et millised on üldised meeleolud ja missugused imelikud kuulujutud. Sotsiaalmeedia annab võimaluse hoida inimestega pidevat kontakti. Ja see esmase kontakti hoidmise võimalus ei lähe kellelegi teisele, kes proovib seda kogukonda kaaperdada.

“Loomulikult on olulised motiveerimine, mõjutamine, kuulujuttude äralõikamine ja nende tõkestamine juba sellega, et, et inimestel on selle kontakti kaudu võimalik küsida. Ning uute lahenduste võimaldamine, mille peale me varem pole mõelnud,” ütles Arold.

“Kui teha inimestele need vahendid, esmased tööriistad kättesaadavaks, hakkavad asjad lahenema.  Seda oli näha ka ju tänavu vabariigi aastapäeva järel, mis juhtus Eesti ühiskonnaga – kui palju loovaid lahendusi mõeldi välja selleks, et aidata Ukrainat või aidata ukrainlasi, kes on hädas või hoida üleval psühholoogilist kaitset meie enda ühiskonnas. Suur osa sellest kaitsest tegelikult tekkis tänu sellele, et inimesed suhtlesid omavahel ja üheks põhivahendiks suhtlemisel ongi ikkagi sotsiaalmeedia.”

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.