„Kui on võimalik koos kolleegidega ühe autoga tööl käia või mõned asjad ostmata jätta, siis tuleks seda teha, et mitte väga palju kulutada.“

Peep Peterson, Ametiühingute Keskliidu esimees
Terapeut Toidulisandid ei ravi, vaid taastavad organismi keemilise tasakaalu (1)
11. juuni 2022
Erakogu

45-aastane mees läks kaalu alandamiseks toortoitumisele, hommikul moodustasid tema toidulaua põhiliselt toidulisandid, kirjeldas terviseterapeut Triin Terasmaa. Tasakaalus toidusedel algab terapeudi sõnul aga terviktoidust.

Kõige alus on vikerkaarevärvides toiduvundament, mis paika panna tuleb. Näiteks muna on ideaalne valk ja sisaldab kõiki vajalikke aminohappeid. Munas on sees kõik paremat imendumist tagavad koosained. Kui tänased noored sageli arvuteis ja mobiilides istuvad, on neile silmi toetav munakollane hädavajalik. Kõige alus on õige toit, kuid tugeva toidusedeli puudumine jätab meid sageli vajalikest toitainetest ilma. Toitumisterapeudina näen seda sageli.

Mis vigu sageli tervikliku toidumenüü nimel tehakse?

Nii näiteks läks 45-aastane mees kaalu alandamiseks toortoitumisele, kuid hommikul moodustasid tema toidulaua põhiliselt toidulisandid. Seda kõikides toiduainetes, kuid nii jäävad vajalikud kiudained kehal saamata. Soolestiku bakterite tasakaal läheb täiesti paigast ära! Tervisemured hoopis kasvavad ja tulebki tee terapeudi juurde ette võtta.

Kuidas meeldib baktereile näiteks varasuvine hapendatud toit?

Oi, väga – väga! Tervist toob mitte ainult hapukapsas ja hapendatud kurk, vaid mitmed teisedki köögiviljad. Keeta liiter vett supilusikatäie meresoolaga, jahutada leigeks ja valada purki, lisada ja kihiti porgand, suvikõrvits, kapsas ja tomat. Jätan ta tuppa riiulile seisma nii, et peale pandud tassi alla jääb väike pilu hapniku juurdevooluks. Sool hoiab ära patogeenide tekke. Juba järgmisel päeval hakkavad tekkima head bakterid, mis enam ei lase patogeenidel tekkida. 48 tunni pärast võib hoidise tõsta külmkappi, kus hapendumise protsess jätkub. Nii on kahe päeva pärast hapendatud köögiviljad omast käest võtta ja võiks olla menüüs iga päev. 

Mida tervikliku toidusedeli koostamisel esmalt jälgima peaks?

Ületöödeldud toidust on vajalikke aineid raskem kätte saada. Eesmärgiks peaks olema anda kehale võimalikult värsket ja puhtalt kasvatud terviktoitu. Seepärast eelistagem praetud kartuli asemel keedetuid või wokituid ning pressitud apelsinimahla asemel tervet apelsini. Sageli arvatakse, et apelsinimahl on tervislikum, kuid joogist välja pressitud viljaliha mõjub juba veresuhkrule üsna karmilt. Veresuhkur võib üsna kiiresti tõusta, sest viljaliha kiudainena aitab glükoosil aeglasemalt vabaneda. Parim variant on alati terviktoit. Kõik puuviljad ja marjadki on tervisele kasulikumad koos toitainerikaste koortega. Koorega kartuleid keetes hoiab koor neis paremini alles ka vees lahustuvaid vitamiine.  Igal toiduainel on kehas oma funktsioon, mida me rämpstoitu süües ja alkoholi tarbides ei toeta. Kui me ebatervislikult sööme, pole mõtet võtta ka toidulisandeid. See oleks puhas raharaiskamine! Teadlikult toitudes võtame ka vastutuse oma tervise eest.

Paraku tekivad paljud tervisehädad just vajalike toiduainete puudusest. Kuidas aitavad siin tervise taastamisele kaasa toidulisandid?

Toidulisandid aitavad katta toiduvundamenti tekkinud auke. Esmatähtsad toitained nagu vitamiinid, mineraalained ja aminohapped aitavad taastada keha keemilist tasakaalu. Toidulisandid ei ravi, vaid taastavad organismi keemilise tasakaalu.

Algamas on suvi, kuidas suhtuda D-vitamiini?

D-vitamiini nahk meie kliimas piisavalt ei sünteesi. Kui noored võivad suveks siiski D-vitamiini ära jätta, siis vanuse tõustes ja neilgi, kel probleeme neerude või maksaga, oleks kasulik väiksemais annustes seda toidulisandit edasi võtta. D-vitamiini taset organismis saab väga hästi mõõta testidega. Kui ma ise näiteks katseliselt aprillist augustini D-vitamiini ei võtnud, oli minus selle tase veres 73. Uuringud samas soovitavad, et D-vitamiini taset võiks hoida 80 vähemalt peal.  Samas ei tohi D-vitamiini ka üle manustada, mis võib kahjustada neerusid. Kaks-kolm korda aastas vereproove tehes saab organismi tegelikest vajadustest pildi kätte.

Kas on ka juhtumeid, kus reklaamitud toimeaineid lisandeis polegi?

Kui ravimite müüki jõudmisel on väga karmid standardid, siis toidulisandite turul seadusandlus puudub. 90% turule jõudvaist toidulisandeist kontrollitud ei ole, kuigi võivad hinnalt olla üsnagi krõbedad. Ütlus, et eurooplase uriin on kallis, on seetõttu üsna tõene. See tingib olukorra, kus mõnedes preparaatides nii palju toimeaineid tegelikult polegi, kui karbi peal kirjas on. Meie terviseamet on selliseid teste pisteliselt teinud ja leidnud D-vitamiine, kus reklaamitud aineid sees ei olegi! Vastutus on antud tootjale. Kontrollitakse, kas lisand pole keelatud, kuid tableti sisu ei uurita. Kuid selleks, et tõesti teada saada, kuidas lisand organismi imendub, tuleb teha konkreetse preparaadiga uuringud. Need uuringud on tehtud näiteks Pharma Nordil, kus nii ravimeid kui toidulisandeid toodetakse samade nõuete järgi. Kontrolli läbib nii tooraine kui iga üksik partii.

Mis kujul omastab meie keha toidulisandeid kõige paremini?

Rasvlahustuv D-vitamiin imendub kõige paremini õlis. D-2 preparaadid on praegu välja vahetanud D-3, mis imendub organismis tunduvalt paremini. Kõige paremad on õlikapslid, kus vajalik annus täpselt ära mõõdetud. Kapsli võib nii alla neelata, katki närida ja ära süüa kui välja sülitada.

Mis toiduaineist meie kliimas veel puudus tulla võib?

Uuringud näitavad, et mikroainete puudus on väga suur haigestumise põhjus üle maailma. Euroopa mullapinnases on vähe seleeni, Eesti on sellel kaardil üsna punane. Seleeni puudust seda näitavad ka inimeste veretestid, kuid see on aine, mis aitab toetada immuunsust. Seleeni abil toodab organism kilpnäärmehormoone, mille defitsiiti kohtab sagedamini naistel. Seleenipuudus on üks osteoporoosi arengu võtmetegureid. Euroopa toiduohutuse amet on referentstooteks tõstnud Pharma Nord seleeni, mille imenduvus on tõestatud ja mida kasutades on tehtud sõltumatuid teadusuuringuid üle maailma. Kuid seleen on samas ka mürk seega tuleb oma õiget doosi teada. Testid näitavad ka meie inimeste defitsiiti Oomega – 3 rasvhapete puhul, mis on väga tähtis aju arengule, liigestele ja millele omistatakse suurt põletikuvastast toimet. Neli-viis korda nädalas rasvast kala nagu lõhe, forell ja heeringas söövad vähesed. Heal juhul võetakse kala kord nädalas. Valgest kalast saab Oomega-3 vähem. Väga oluline on kalaõli kolmandal rasedustrimestril, mil loode vajab seda aju arenguks. Oomega – 3 vabade rasvhapete vormina imendub kõige paremini, mistõttu sobib väga hästi neilegi, kel välja lõigatud sapipõis. Samuti aitab Oomega-3 säilitada südame ja veresoonkonna tervist.

Kas toidulisandeid võib võtta läbisegi?

Siin on omad erisused kindlasti. Koeensüümi Q 10 pole mõttekas võtta koos C – ja E-  vitamiiniga, sest need võivad Q 10 imendumist takistada. Verevedeldajatega ei tohiks koos võtta K-vitamiini, sest nullib verevedeldaja toime. Samuti ei ole kasulik koos võtta kaltsiumi ja magneesiumi, kuigi need on tihti müügil kompleks-preparaadina. Need võistlevad mineraalained takistavad teineteist välja tõrjudes kummagi imendumist. Neid tuleks võtta erinevatel toidukordadel kolme-nelja tunnise vahega.

Millistel söögikordadel tuleks lisandeid manustada?

Mina soovitan toidulisandeid üldjuhul võtta hommikul ja lõuna ajal koos toiduga. Eestis müüakse Q 10 ka pulberkapslis, kuid selline tooraine lahustub organismis halvasti. Meie keha temperatuur pole piisavalt kõrge, et ta molekulideks lahustuda saaks. Paremini imendub taimeõli unikaalses segus lahustatud koensüüm. Q 10 vajab imendumiseks rasva. See ensüüm on väga suur südame-veresoonkonna tervise toetaja. Alates neljakümnendaist väheneb organismis selle meie rakkudele energiat andva koeensüümi tootmine järsult.  

Kuidas organism reageerib, kui toidulisandeid on saanud ühtäkki liiast?

Kaltsiumi kestev liigsus võib häirida närvikoe toimimist ning põhjustada väsimust, keskendumisraskusi ja depressiooni. Suureneb vere hüübimine ja häirub lihaskoe toimimine. Kaltsiumi ja D-vitamiini megadoosid võivad kaasa tuua hüperkaltseemia. Luud ja koed muutuvad puiseks, tekkida võivad ka neerukivid.  Naatriumiliig võib põhjustada turseid näol ja jalgadel ning soodustada südamele tähtsa kaaliumi väljutamist organismist ja kõrgendada vererõhku.  

Kommentaarid (1)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

lisaja
11. juuni 2022 12:28
h ttps://www.fitpoint.ee/ h ttps://fits.ee/ h ttps://fit360.ee/