Venemaa propaganda edu selles seisnebki, et valesid tambitakse järjekindlalt, seal ainult jaburused ongi. Kõige krooniks on aga ütlemine, et Venemaa pole kunagi kellelegi kallale tunginud.

Toomas Alatalu, väliskommentaator
video Rattavarguse vastu aitab esmajoones hea lukk ja arukas hoiupaik (0)
12. juuni 2022

Põhja prefektuuri vanemuurija Kaido Atspoli sõnul varastati möödunud aasta esimese viie kuu jooksul 170 ratast, sel aastal 126. „Kõige rohkem varastatakse jalgrattaid avalikest kohtadest – parklad, poeümbrused, igasugused pargid, kuhu rattad jäetakse mõneks hetkeks hoiule,“ rääkis ta. „Järgmine koht, kus varastatakse kõige rohkem, on trepikojad. Trepikoda iseenesest ei ole õige koht ratta hoidmiseks.“

Rattalukke on Atspoli sõnul erinevaid ning odavaid lukke on võimalik isegi näpitsatega avada või siis lõigatakse lõikuritega lihtsalt see tross läbi ja seda tehakse üsna kiiresti.

Varastatud rattaid leitakse Atspoli hinnangul vähe. „Rattad on üsna anonüümsed ja omanikud ei hoolitse selle eest, et neid rattaid siis hiljem nende poolt oleks võimalik tuvastada,“ ütles ta. „Nad ei jäta alles dokumente, nad ei kirjuta üles raaminumbrit. Nad tihtipeale ei tea isegi nimetust ja värvi. Väga raske on niimoodi tuvastada ja seetõttu on ka politsei ladudes väga palju rattaid, mida me ei suudagi lihtsalt tuvastada.“

Rattaid näeb politsei kodulehelt

Kõigist politsei poolt leitud ratastest on tehtud pildid ning neid on võimalik vaadata politsei kodulehel.

Atspol rõhutas, et ratast ostes tuleb kohe mõelda selle peale, kus seda hoidma hakatakse ning millega lukustatakse. „Enda ratas tasub kindlasti ka ära märgistada,“ ütles ta. „Esimene märgistus on raami all – raami number, see on juba tehase poolt sisse pressitud. Aga võib ka ise teha mingi märgistuse. Graveerida või kraapida oma nimetähed või kuupäeva näiteks millal osteti. Siin on valikuvabadus igal omanikul endal.“

Kõige parem tõestus, et ratas on omaniku oma, on Atspoli sõnul sellest lihtsalt pilt teha.

Pirita Hawaii Expressi töötaja Tiina Villemson kinnitas, et kõige parem rattalukk on lülilukk – ta on hea ja tugev. „Seda saab panna ka ratta külge, sestap on seda hea mugav kaasas kanda ja seda ei ole nii lihtne varastel katki teha,“ selgitas ta. „Lülilukke on nii selliseid, mis on avatavad võtmega, kui ka koodiga. Kõige ebaturvalisem on trosslukk, mille saab hetkega läbi lõigata.“

Varguse vastu aitab rattalukk

Villemsoni sõnul tuleks arvestada, et mida kallim ratas endale soetatakse, seda kallim lukk võiks sellega ka kaasas käia.

Tallinna abilinnapea Vladimir Svet nentis, et mida rohkem rattaid linnaruumi juurde tekib, seda sagedamini esineb ka varguseid. „Meil on praegu alustatud politseiga üks töörühm, mis analüüsibki neid meetmeid, mis on olemas linnal, mis on olemas politseil ja mida me võime koos teha selleks, et vähendada rattavarguste arvu,“ rääkis ta. „Aga enne, kui me saame rääkida mingitest tegevuskavadest, tuleb rõhutada, et kõige parem kindlustus rattavarguse vastu on ikkagi rattalukk.“

Teine oluline asi, mis Sveti hinnangul aitab vähendada nii rattavargusi kui ka üleüldse igasugust vandaalitsemist ja kõiksugu kuritegusid, on kogukonna tähelepanu. „Mida rohkem me jälgime seda, kes on need inimesed, kes meie majade hoovides käivad, kas me teame neid inimesi, kas meil on kindlus, et me hoolime sellest ruumist, mis meie ümber asub, seda vähem on vandaalitsemist ja rattavargusi,“ rääkis ta.

Svet avaldas lootust, et linnal tekib koostöös politseiga mingi korralik tegevuskava. „Ettepanekud ja mõtted selle kohta, kuidas üldiselt teha ennetustööd rattavarguste suhtes ja kuidas aidata kaasa sellele, et ratas muutuks igapäevaseks sõiduvahendiks Tallinna linnas,“ võttis abilinnapea teema kokku.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.