„Tallinna ühistranspordi sõitude märgatav kasv on seotud nii üldise koroonahirmu taandumise, üldise elukalliduse tõusu ning kindlasti ka kütusehinna kallinemisega,“ kommenteeris Tallinna abilinnapea Andrei Novikov ühistranspordi sõitude ligi 30 protsendilist kasvu.
Kui eeelmise aasta mais tehti ühistranspordiga 6,2 miljonit sõitu, siis selle aasta maikuus oli sõite juba enam kui 8,8 milonit korda. Veelgi märgatavam vahe oli aprillis, mil möödunud aastal kasutati ühistransporti 4,8 miljonil korral, kuid selle aasta aprillis juba 7,7 miljonil korral. Ka terve aasta alguse viie kuu osas on vahe silmaga näha. Selle aasta 35 miljoni sõidukorra vastu on möödunud aastal vastu panna vaid 26 miljonit korda (vt tabel 1).
Samasugust kasvu näitab ka piletitulu. Selle aasta nelja esimese kuuga on ühistranspordi piletititulu 79% suurem võrreldes 2021. aaasta sama perioodiga. Kui möödunud aasta aprillis müüdi pileteid 117 tuhande euro eest, siis tänavu aprillis küündis see 273 tuhandeni. Kasv 233% ning seda võib seletada ka turistide arvu kasvuga linnas (vt tabel 2).
Kaasaegsed trammid
Novikovi sõnul on kindlasti määrav ka asjaolu, et viimased aastad on Tallinna linna ühistranspordi kvaliteeti suudetud hoida kõrgel tasemel. „See puudutab nii veomahu säilitamist nõutaval tasemel, täiendavaid ühendusi kui ka kaasaegse veeremi soetamist,” lausus ta.
Just äsja sõlmis Tallinn kokkuleppe Poola trammi- ja rongitootjaga PESA. Hankelepingu tulemusel peab PESA Tallinnasse tarnima kokku kuni 23 uut trammi, esimesed trammid jõuavad eeldatavasti pealinna 2024. aasta teises pooles.
Tabel 1. Sõitude arvud Tallinna ühistranspordis 2022 versus 2021
Jaanuar | Veebruar | Märts | Aprill | Mai | |
2022 | 5 927 002 | 5 588 744 | 7 483 963 | 7 731 808 | 8 885 244 |
2021 | 5 713 646 | 5 851 573 | 5 064 408 | 4 825 206 | 6 220 531 |
Tabel 2. Piletitulu jaanuar-aprill 2021 võrrelduna jaanuar-aprill 2022
Kuu | 2021 | 2022 | 2022 vs 2021 |
jaanuar | 141 185 | 210 054 | 149% |
veebruar | 139 607 | 200 442 | 144% |
märts | 120 023 | 243 176 | 203% |
aprill | 117 446 | 273 432 | 233% |
Rongisõitjaid samuti rohkem
Samas mahus on kasvanud ka rongiga liikujate arv. Selle aasta viie kuu jooksul on sõitude arv Tallinna tasuta ühiskaardiga Elroni rongides (Tallinna piires, I tsoonis) tõusnud möödunud aastaga võrreldes 28 % võrra. Tallinna linna sees on sõite lisandunud 137 tuhat. „Tallinlaste sõidud linna sees on tublisti kasvanud. Rongireisijate arv on kasvanud juba aastaid, kuid viimaste kuude jooksul on kasvule hoogu juurde andnud nii kütuse hinna tõus kui ka piirangute lõppemine,“ kinnitas Elroni müügi- ja arendusjuht Ronnie Kongo.
Ta lisas, et vaatamata möödunud aastast kehtivale tasulisele rattapiletile reisitakse rongis ka koos jalgratastega. „Rattakasutus sõltub väga palju ilmast. Ilusa suvise ilmaga on näha, et palju rattaid on jäetud rongipeatustes asuvatesse rattaparklatesse ning reisitakse edasi rongiga. Loomulikult on rattaid suvise ilmaga rohkem ka rongides, et läbida pikemaid vahemaid. Vihmaste ilmade korral on aga rattaid rongides pigem vähe,“ nentis Kongo.
Sõidukijuhtide puudus
Samal ajal kummitab Tallinna Linnatransporti aga sõidukijuhtide puudus. Praegu on palgal 1400 sõidukijuhti, kuid mahtude kasv ning soov tagada kvaliteetset ja järjepidevat liinivõrgu teenindamist on loonud olukorra, kus linnatransport on valmis värbama veel 40-50 sõidukijuhti.
AS Tallinna Linnatranspordi personalijuht Irene Metsis on välja toonud, et kuigi TLT on järjepidevalt koolitanud ja värvanud uusi sõidukijuhte, siis hetkeolukord nõuab kiiret lisavärbamist. „Tänu liinimahtude suurenemisele kuni 5%-ni vajame lähiajal juurde kümneid uusi bussijuhte. Kuna ka inimeste plaanilised puhkuseajad vajavad katmist, siis on tarvilik suurendada töötajaskonda,“ sõnas Metsis.