"Iga piirkiirusele lisatud kilomeeter suurendab tõenäosust sattuda õnnetusse ning raskendab võimalikke vigastusi."

Hannes Kullamäe, Politsei liiklusjärelevalve keskuse juht
Riigikogu erakorraline istung diisli- ja bensiiniaktsiisi langetamiseks lõppes kvoorumi puudumisel (0)
17. juuni 2022
Foto: Scanpix

Riigikogu ei arutanud tänasel erakorralisel istungjärgul päevakorras olnud alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse muutmise seaduse eelnõu, sest istungjärgul ei olnud kohal piisavalt Riigikogu liikmeid.

Erakorralisel istungjärgul on Riigikogu otsustusvõimeline, kui kohal on üle poole Riigikogu koosseisust ehk vähemalt 51 Riigikogu liiget. Tänase istungjärgu alguses registreerus kohale aga vaid 25 saadikut. Seega lõppes istungjärk kvoorumi puudumisel.

Päevakorra kohaselt pidi istungjärgul arutlusele tulema Isamaa fraktsiooni algatatud alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse muutmise seaduse eelnõu (548 SE), mis nägi algselt ette pliivaba bensiini aktsiisimäära langetamise Euroopa Liidu miinimumtasemele ehk 1000 liitri kohta 359 euroni. Aktsiisilangetus pakuti välja üheks aastaks ehk tänavu 1. maist kuni 2023. aasta 1. maini.

Rahanduskomisjon viis eelnõusse teise lugemise eel tervet eelnõu teksti hõlmava muudatuse, mille kohaselt langetatakse alates 1. augustist ELi miinimumtasemele pliivaba bensiini ja diislikütuse aktsiisimäärad. Samale tasemele alanevad ka nende kütuste komponentide aktsiisimäärad, samuti korrigeeritakse diislikütusega võrreldavate kütuste aktsiisimäärasid. Kerge kütteõli aktsiisi vähendatakse samavõrra diislikütuse aktsiisiga ning diislisarnaste raske kütteõli ja põlevkivikütteõli aktsiis langeb diislikütuse aktsiisiga samas proportsioonis. Lisaks jäetakse muudatuse kohaselt ära nende kütuste avaldatud, kuid jõustumata aktsiisimäärade tõusud.

Riigikogu Keskerakonna fraktsioon kutsus täna kella 9-ks kokku erakorralise istungi, et menetleda teisel lugemisel seaduseelnõu, mis langetaks diisli- ja bensiiniaktsiisi Euroopa Liidu miinimumtasemeni.

“Mitmed riigid on erakordselt kõrge inflatsiooni tingimustes oma inimestele appi tulnud. Viimati lugesime uudist Läti valitsuse poolt kinnitatud meetme kohta. Eesti riik ei saa toimuvat pealt vaadata. Kütusehind lööb rekordeid ja annab hoogu ka teiste kaupade hinnatõusule. Riigil on võimalus inimestele ja ettevõtetele appi tulla aktsiiside langetamisega. Me ei saa ka lasta tekkida olukorral, kus meie inimesed hakkavad käima massiliselt lõunanaabrite juures tankimas,” ütles Riigikogu liige Taavi Aas.

Taavi Aasa sõnul on aktsiisilangetusele Riigikogus laiapindne toetus ja Keskerakonna fraktsioon on valmis eelnõu ka enne jaanipäeva vastu võtma. “Erakorraline istung on hea võimalus näidata, et saadikutele läheb inimeste toimetulek päriselt korda. Kütusemüüjad prognoosivad, et hinnakasv jätkub ning see mõjutab kaupade ja teenuste hindu. Arvestades seda, kui palju kõrgendatud hindadega laekub näiteks käibemaksu riigieelarvesse, siis ma usun, et inflatsiooni tõttu laekuvad suuremad maksutulud katavad selle julgelt ära,” lisas Aas.

Praegu on pliivaba bensiini aktsiisimäär 563 eurot 1000 liitri kütuse kohta. Eelnõu järgi langetataks aktsiisimäära EL-i miinimumtasemele ehk 359 eurole. Tarbijatele toob see ca 24-sendise hinnalanguse. Diislikütuse aktsiis on kehtiva seaduse järgi 372 eurot 1000 liitri kohta ning ettepanek on see langetada 330 eurole.

See langetaks diisli liitrihinda 5-6 senti. Kerge kütteõli aktsiisi vähendatakse samavõrra diislikütuse aktsiisiga ning diislisarnaste raske kütteõli ja põlevkivikütteõli aktsiisi vähendatakse diislikütuse aktsiisiga samas proportsioonis. Nimetatud kütuste avaldatud, kuid jõustumata aktsiisimäärade tõusud jäetakse ära.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.