"Maailma parandamisega on üks segane lugu. Suurimad maailmaparandajad on enese meelest olnud Hitler ja Stalin."

Vladislav Koržets, luuletaja ja humorist
tudengivormelite demo Kapten Mattias Laos: Väga palju vaba aega läheb vormeli ehitamise peale, kõik pingutavad, et võistlustel läheks hästi (0)
17. juuni 2022

FS Team Tallinna uute võistlusautode demol pakkus pinget isejuhtiv vormel, mis sattus raja kaardistamisel segadusse reklaamplagust ning haaras ringile kaasa ka sõidurada märkivad koonused. Sõit lõppes siiski edukalt ning terveks jäid nii auto kui ka koonused.

Vaata galeriid (11)

16. juunil tegi avaliku demosõidu TalTechi ja Tallinna Tehnikakõrgkooli ühismeeskonna loodud elektri- ning isejuhtiv vormel. 50-liikmeline tiim ehitas vormelautod valmis üheksa kuuga.

Tiimi juhi Georg Kõivumäe sõnul oli eelmise hooaja elektrivormeli probleemiks stabiilsus kurvides. Probleemi lahendamiseks muudeti esitiiba ja difuusorit, et parandada õhuvoolu erinevates rajaolukordades. Vedrustusega tehti hulga tööd, et kogu rehvi potentsiaal ära kasutada. Selleks, et juhil oleks võimalik kiire autoga toime tulla, parandati seadistust, näiteks lisati esisilda stabilisaatorvarras.

Isejuhtiva vormeli peainsener Tauri Tammaru kinnitas: „Suurimad probleemid olid isejuhtiva süsteemi töökindlus ja kurvisuutlikkus. Asja parandamiseks võtsime kasutusele robustsema kaardistamisalgoritmi, mis koos uue lidari algoritmiga lubab autol näha koonuseid kuni 40 meetri kauguselt varasema 15 asemel.“

Lisaks on täiesti ümber tehtud teekonna planeerimine. Vormel saab hakkama ka siis, kui raja kaardistamisel on tehtud viga. „Alates teisest ringist planeerib sõiduk oma teekonda ette, kasutades mudelipõhist juhtimist,“ sõnas Tammaru. „Matemaatilise mudeli põhjal on võimalik prognoosida, kuidas läbida kurv võimalikult kiiresti,“ lausus peainsener.

“Mina ütlen, et seda ei saa hobiks nimetada. See ongi elustiil. Väga palju vaba aega läheb vormeli ehitamise peale. Kõik pingutavad, et võistlustel läheks hästi,” sõnas FS Team Tallinn vedrustuse meeskonna kapten Mattias Laos.

Palka tudengid nende tundidest ei saa, küll aga võib öelda, et nad kindlustavad selle projektiga enda tuleviku.

Näiteks miljardi eurost aastakäivet jahtiva Eesti ettevõtte Comodule tegevjuht Kristjan Maruste ütleb, et kui tema ja teised selle startupi loojad ei oleks osalenud omal ajal tudengivormeli projektis, poleks täna ka Comodulet.  

“Kui sa selles projektis võidad sakslasi, ameeriklasi ja inglasi, siis as saad aru, et võibolla ma mitte ainult pole arvanud, et olen maailma kõige targem inimene, aga tuleb välja, et ma ka tegelikult olen. See annab tohutu julguse teha suuri asju,” ütles Maruste.

Elektrivormeli uuendused on parandanud auto ringiaegu 3 sekundi võrra. Kurvides suudab elektrivormel saavutada kuni 3G külgkiirendust ja pidurdamistel 2,5G pikikiirendust, mõlemad väärtused on 0,5G võrra suuremad kui varem.

Tudengivormeli tiim on oma uute autodega valmis kaitsma maailma edetabeli viiendat kohta Itaalias, Austrias, Tšehhis, Ungaris, Saksamaal. Eestis sõidavad vormelid Aravetel Baltic Openil 8.-11. septembril.

Formula Student on peamiselt tehnikateaduste tudengitele suunatud rahvusvaheline tootearendusvõistlus, kus üliõpilased projekteerivad ja ehitavad valmis üheistmelise vormelauto. Auto peab läbima erinevaid katseid ning sõitma võidu ringrajal. Vormelautosid hindab rahvusvaheline ja kõrgetasemeline asjatundjate žürii. Projektis osalemine annab tudengile reaalse kogemuse auto projekteerimises ja valmistamises ning tutvustab noortele inseneridele autotööstuse majanduslikku poolt.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.