"Hea nali on siis, kui sa ei pea selle järel ütlema, et ma tegin nalja. Kui sa seda juba pead ütlema, siis järelikult polnudki tegu naljaga."

Tõnis Niinemets, näitleja ja koomik
Videolugu Kiirabiarst: tõuksiõnnetused toovad kaasa peatraumad, luumurrud ja suust välja kukkunud hambad (0)
04. juuli 2022

“See aasta on juhtunud juba 120 liiklusõnnetust elektritõukeratastega üle Eesti ja nendest 90 Tallinnas, mis on väga suur osa,” selgitas Põhja prefektuuri korrakaitsebüroo liiklusjärelevalvekeskuse juht Hannes Kullamäe. Tallinna Kiirabi operatiivjuht Taavet Reimers ütles, et paari kuuga on juba 162 juhtumi puhul läinud vaja nende abi.

Kullamäe sõnul on umbes 70% õnnetustest sellised, kus tõukerattur ise kukub. “Järgmine osa on kohtumised teise sõidukiga ehk siis ristmiku õnnetused ja kahjuks paar õnnetust on ka sellised, kus siis tõukerattur ja jalakäija on omavahel kokku saanud ehk tõukerattur on jalakäijale otsa sõitnud. Võrreldes möödunud aastaga tuleb paraku tõdeda, et elektritõukeratta õnnetused on kasvutrendis,” rääkis ta.

Hiljuti shokeeris eestlasi noore poisi traagiline surm Tartus, peale elektritõukerattaga kukkumist. Samal viisil peatraumasid saanud inimesi on aga mitmeid ning paraku pole ka surmaga lõppenud lugu ainukordne. Milliseid turvameetmeid peaks aga uuendusliku sõiduviisiga rakendama ja kas sellest piisab või õpib inimene vaid karistusest.Elektritõukeratastega liikumine muutub ajas aina populaarsemaks ja on ka väga efektiivne ja roheline liikumisviis. Paraku eiratakse endiselt paljusid ohutusnõudeid, mistõttu juhtub endiselt palju õnnetusi.

Selliste olukordade vältimiseks on võimalik aga sõitjatel endil palju ära teha. Esiteks pole maksimaalne lubatud kiirus 25km/h kohustuslik ning rahvarohketel või tiheda liiklusega aladel peaks kindlasti kiirust vähendama. Paljud õnnetused tulenevad just suurest kiirusest, kahekesi sõitmisega tekkinud raskuskeseme muutusest tingituna, alkoholi joobest või tähelepanematusest.

“Me oleme selle aasta jooksul juba paari kuuga 162 juhtumit fikseerinud, kus on olnud tõukeratastega seotud avariid,” rääkis Tallinna Kiirabi operatiivjuht Taavet Reimers. “Eks need vigastused on erinevad, alates peatraumadest, kuni jäsemete traumadeni, haavad, murrud ja kuni teadvuse kaotuseni välja.  Mööda ei saa ka juhtumistest, kui inimesed oma hambad on välja kukkunud.”

Juhtumid, mis inimeste elusid muudavad, nad voodisse aheldavad või lausa surmaga lõppevad on aga tihti seotud just peatraumadega. Selle eest kaitseb kahjuks ainult üks variant, milleks on kiiver. Paraku ei veena kurvad juhtumid inimesi siiski veel mugavust turvalisuse vastu vahetama. Kohtusime parajasti elektritõukeratas rentiva Anderiga, kes kasutab teenust paar korda nädalas.

“Mul on olnud üks ohtlik olukord elektritõukerattaga,” rääkis Ander oma kogemusest. “Kõnnitee ääres on väiksed lohud, kust saab kergemini üle sõita aga seal oli väike täke ja ma kukkusin. Oleksin peaaegu peaga vastu maad kukkunud aga läksin veerema, seega läks napilt, neid olukordi ikka juhtub. Kiivrit ma siiski kanda ei soovi, sest nii on mugavam.”

Eriti õnnetusterohked on paraku nädalavahetuste ööd, sest inimeste hulljulgus lööb alkoholi tarbinuna tugevalt välja ja sageli tuntakse, et elektrilise tõukeratta juhtimine joobes peaga on kuidagi teistmoodi kui auto juhtimine. Elektritõukeratta rendifirma Tuul esindaja usub, et seadusandlus on meil korras kuid suurem koostöö politseiga ning karmimad karistused on suund kuhu liikuda.

“Peaksime nägema rohkem vaeva, et seadust koos politseiga rakendada,” ütles Tuul elektritõukeratta brändi kaasasutaja Kristjan Maruste. “Ma arvan, et kõik Eesti inimesed, kes autot juhivad on elu jooksul vähemalt viis korda alkomeetrisse puhunud autoroolis. Ma pole iial kuulnud elektritõukeratta juhist, kes oleks puhuma pidanud. Reaalsus on see, et see on uus sõidukiliik, millega liigeldakse palju ja see meeldib inimestele.”

Maruste sõnul on osa liiklejaid selliseid, kes kohe ei rakenda kõiki reegleid. “Pole midagi teha selleks, et see valu tekiks peavad mõned neist ka trahvi või muul moel karistada saama. Mina kutsun politseid üles sellega rohkem tegelema. Mis puudutab alkolukku siis me pole veel isegi rekkadele suutnud seda külge kinnitada ja nüüd tahame väikesele 25km/h sõitvale tõukerattale seda paigaldada? Ma arvan, et see probleem tuleb lahendada samamoodi nagu autodega, et kui sa puhud promilli, siis sa saad trahvi või veedad ühe öö arestimajas.”

Euroopas tehtud uuringu järgi, leiti, et 55% elektritõukeratta õnnetustest toimusid pärast kella 20 ja 35% haiglasse sattunud inimestest olid tarvitanud alkoholi. Selleks, et öiseid liikumisi turvalisemaks muuta on rendifirmadel võimalus ka põhjanaabritelt eeskuju võtta. Nimelt on Soomes kasutusel öisest kellajast tulenevalt automaatselt väiksema kiirusega sõitvad tõukerattad. Kuigi see vähendaks õnnetuste raskusastet on purjus peaga sõitmise välja juurimiseks siiski vaja inimestele selgeks teha, et kõik alkoholi joobes sõiduki juhtimised on ohtlikud ja karistatavad.


Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Seotud artiklid