"Eesti meedia on olnud alati veidi paremale poole kallutatud, sotsiaalmeedia uhuu-gruppe ei tasu uskuda."

Indrek Ibrus, meediaprofessor
suur intervjuu Kaido Padar: ühel hetkel tundsin, et nüüd oleks vaja midagi muuta, minna uuesti tööjõuturule (0)
14. juuli 2022

“Ühel tippametnikul peab minu arvates olema alati kolm omadust: poliitiline-, ühiskonna- ja kommunikatsioonitunnetus,” ütles Tallinna Linnatranspordi uus juht Kaido Padar. “Lisaks sellele peaks tal väga hea  juhtimiskogemus oskus olema. Kui sul on need kolm omadust olemas, siis on lihtsam Transpordiametis ka ellu jääda.

AS Tallinna Linnatranspordi nõukogu nimetas ametisse uue juhatuse esimehe Kaido Padari, kes astub ametisse 3. augustist juhatuse liikme tähtajaga viis aastat.

Kaido Padar juhtis 2021. aasta algusest tänavu 10. juulini Transpordiametit, oli aastatel 2017–2020 Eesti Talleks ASi juhatuse esimees, 2015–2017 TS Laevad OÜ juhatuse esimees ning 2009–2015 AS Eesti Posti administratiivdivisjoni ja postiteenuste divisjoni juht. Kaido Padar on lõpetanud Tartu Ülikooli kehakultuuri teaduskonna 1993. aastal ning on täiendanud ennast nii TTÜ majandusteaduskonnas kui ka Tartu Ülikooli õigusinstituudis.

TLT juhatuse esimehe lepingujärgne brutopalk on 7500 eurot, autokompensatsiooni ette nähtud ei ole, koolituskulude ülempiiriks on fikseeritud ühe kuu ametipalk aasta kohta, mis vastab linna kehtestatud korrale. Miks Kaido Padar lahkus riigi transpordijuhi ametikohalt, kus tema teenistus oli kõrgem ka peaministri omast, seda uuris reporter Jürgen Fogel.

Mis juhtus, et lahkusite niivõrd prestiižikalt  ametikohalt,  kus  teie  teenistus  oli tegelikult  kõrgem  ka  peaministri  omast?

Transpordiameti  juht ei ole kindlasti  peaministrist  kuidagi  kõrgem  koht. Kui  sel hetkel  sai  sellesse  ametisse  mindud, siis huvi ja soov oli näha ametniku elu seestpoolt. Teine suur soov oli ühendada need kolm ametit, mis on niivõrd erinevad ja see ühendamise protsess oli väga intensiivne ja keeruline, eriti kui tuled väljastpoolt ja ei tea täpselt, millest ametid koosnevad. Seal oli näiteks  210  teenust, mida haldasime,  600  miljonit eurot  jne. Ühel hetkel lihtsalt tunned, et nüüd oleks vaja midagi muuta, minna uuesti tööjõuturule. Ja nii ta läks.

Mis  teid  hetkel  motiveerib? On see pere, pere heaolu, teie kui  isiksuse arendamine ühiskonnas?

Ma olen  hästi  suur  Eesti  fänn. Ma  olen  õnnelik, et  olen  saanud  elus  väga  palju  erinevaid  ameteid  pidada ja ka väga  keerulisi  ameteid.  Olen väga tänulik,  et  mind  on  usaldatud  neid  ameteid  juhtima,  kuigi  ma  arvan  päris  tõsiselt  ka  juhtimise  koha  pealt,  et  meeskond  on  täpselt  nii  tugev,  kui  tugev  on  tema  kõige  nõrgem  lüli.

Meeskond on täpselt nii  tugev, kui tugev on tema kõige nõrgem lüli.

Ka selle konkursi puhul kõik  hakkas  sellest  peale,  kui  ütlesin,  et  panen  ametniku  elu  maha,  lähen  tööjõuturule, puhkan natukene ja peale seda mulle kuus inimest saatis selle kuulutuse ja ütlesid, et see võiks olla midagi mulle, et mine ja kandideeri. Nagu ikka  sellistel  puhkudel,  siis  tegelikult  ei  tea, kuidas see konkurss  lõpeb. Antud konkursil oli 51 kandidaati  ja peale kolme vooru läks nii, et täna ma siin bussis istun ja annan teile intervjuud.

Aga miks te ikkagi otsustasite  tulla  tagasi  Tallinna  linnasüsteemi,  olles  tegelikult  linnas  juba  töötanud  Jüri  Ratase  nõunikuna?

Jah, mul on kolm linnapead olnud. Enda mentoriks pean ma Jüri Mõisa, siis Tõnis Palts on olnud ja ka Jüri Ratas.  Arvo Teder ütles kunagi mulle, et kindlasti tulen ma linnasüsteemi ka kolmas kord tagasi. Mulle pigem tundus, et kuna  mul on ka  eelnevatest  töödest  transpordi kogemus,  olen  aidanud käivitada ka mandri  ja  suursaarte vahelist parvlaevaühendust ning intensiivselt juhtinud TS Laevu, siis saan enda kogemust edasi anda. Tundus, et see on koht,  kus saan sellele äriühingu arengule järgmise sammu anda.

Kas teil on ka unistuste töökoht?

Unistuste  töökoht  on  igal  ühel,  et  saaks  võimalikult  palju  raha  ja  peaks võimalikult vähe  tööd  tegema. Raha rahaks,  tegelikult  on nii,  kui  südamega  teha,  siis  tihti  juht  töötunde  ei  loe.

Ma ise olen hommikuinimene, mulle meeldib  väga  hommikul  vara  tööle minna  ja tihti  lõpevad päevad hilja.  Loodame,  et  nüüd  ei  ole  see  koht,  kus  kuuepäevased  nädalad on seitsmepäevad,  aga  eks  näis,  kuidas  siin  alates  augustist  minema  hakkab.

Tulles Eesti  transpordisüsteemist, siis mis on Eesti transpordisüsteemis valesti?

Ma arvan, et  suures  pildis  ei  ole  midagi valesti. Kui  vaadata riiklikult,  siis  alati  võib  öelda,  et  raha  on  puudu,  mingid  asjad  võtavad  rohkem  aega, kui vaja oleks jne. Minu arvates on meie riigisisesed lennud saartele väga hästi toimivad, kuigi Ruhnu vallavanem arvas, et sinna võiks aastaringselt lennuk lennata.

Minu  abikaasa ütles mulle hästi, et minu kõige suurem otsus Transpordiametis oli see, et ma sealt lõpuks ära tulin.

Kindlasti võiks olla rongidele parem ettevedu, aga võttes näiteks mandri ja suursaarte parvlaevaühenduse, siis täna see toimib väga hästi ja töötab nagu kellavärk. Seega arvan, et suures pildis on kõik hästi ja samamoodi on ka linnatranspordiga. Bussid on puhtad ja korralikud ning bussijuhid  sõbralikud. Juhina, kui teha mingeid transpordiüleseid otsuseid, siis peaks olema rohkem andmeid aluseks ja linnaplaneerimist. Aga ma tean ka seda, et täna sellega juba tegeletakse.

Kas transpordiametis  saite  täita  kõik  oma  püstitatud  eesmärgid  või  tuli  seal, tsiteerides  teid ennast, iga päev  uus  jama,  tegite 16 kuni 17 tunniseid  tööpäevi ehk te ei saanudki tegelikult reaalselt keskenduda oma põhitööle?

Peab  olema  tugev  meeskond ja oma meeskonda peab usaldama. Ütleme nii, et juhina ei  saa  öelda  kunagi,  et  organisatsioon  on  lõpuni  valmis. Minu  abikaasa  ütles  mulle väga  hästi,  et  minu kõige  suurem otsus  Transpordiametis  oli  see,  et  ma sealt lõpuks ära tulin.

Ma  arvan, et uus energia ehk uus juht, kes sinna kunagi tuleb, siis küll need asjad lähevad kõik edasi. Henrik Hololei  ütles hästi,  et  tegelikult  Padarid  tulevad  ja  lähevad,  aga  Transpordiamet jääb. Seega suures pildis on kõik hästi.

Kes on teie mantlipärija ja mida soovitate talle, milline peaks olema transpordiameti juht?

Ühel tippametnikul peab minu arvates olema alati kolm omadust: poliitiline-, ühiskonna- ja kommunikatsioonitunnetus. Lisaks sellele peaks tal väga hea  juhtimiskogemus oskus olema. Ehk kui  sul on need  kolm  omadust  olemas,  siis on  lihtsam seal ka ellu jääda. Seal on teistmoodi otsused, teise nurga alt tuleb neile läheneda, kus sees on ka ühiskondlik soov.

Ühel tippametnikul peab olema alati kolm omadust: poliitiline-, ühiskonna- ja kommunikatsioonitunnetus.

Ma olen aru saanud nii, et tippjuhtide kompetentsikeskus on soovinud esimeseks novembriks juhi leida. Seega kõik,  kes  arvavad,  et  nad  saaks  või  soovivad  Eesti transpordile  kaasa  aidata,  minge  kandideerige. Seal on ägedad inimesed ja ka toredaid teenuseid, saate Eesti riiki kõvasti edasi arendada. See on puhas rõõm!

Paari lausega, mis jamad teid Transpordiametis hommikuti ees ootasid?

Kõige suurem  on  alati  see,  et  midagi  kuskilt  maha  ei  kuku, kui kogu Eesti  riik  on sinu  selja  taga. Me ei  mõtle selle peale, kui  hommikul maanteedel  sõidame,  siis tahame,  et  sealt  oleks lumi  ära  lükatud,  et  auku  maanteel ei oleks, et parvlaev läheks õigeaegselt, et load saaks tehtud/vahetatud,  et  arendused  edasi  toimuks või sadamate järelevalve toimiks jne. Veelkord neid  teenuseid on väga palju. Kõik, kes mind tunnevad, teavad ka, et minu kabineti uks on alati avatud,  kui  on  jamad.

Ühte  juhti on vaja  selleks,  et  jamad  saaks  lahendatud.  Pool  jama  on  alati  parem,  kui  täis  jama. Oluline on tegelikult sel hetkel see, et midagi  maha  ei  kukuks, asjad areneksid, kõik  loksus  paika, õiged  inimesed oleks  õigetes kohtades – need on klassikalised juhtimise reeglid.

Pealinlased vaatavad kindlasti nüüd Transpordiameti poole ja  mõtlevad,  et  mida  Padar  nüüd tegema  hakkab,  mis  on need  suured  muudatused  Tallinna  linnas? Vara on  veel  küsida, aga mis muudatused pealinlasi võivad  ees oodata?

Ma olen tegelikult Tallinna Linnatranspordile öelnud, et see inimene, kes siin  töötab,  peab  olema  uhke ja  õnnelik  oma  tööandja ning oma töö üle.  See on kindlasti  üks märksõna.  Teiseks,  oleme  ikkagi  äriühing ja kindlasti  peame  olema  efektiivsed,  siin  tuleb  appi  võtta erinevad numbrid,  analüüsid  ja  samas  peame  suutma  ka  lisatulu  teenida,  mida  rohkem,  seda  parem.

Tramm ütleb minu jaoks seda, et tegemist on suurlinnaga.

Kolmandana ma päris  siiralt  arvan,  et  tegemist  ei  ole  transpordiettevõttega,  tegemist  on  teenindusettevõttega.  Teenindame  iga  päev  väga  palju  linnakodanikke,  külalisi ja tegelikult ka seda inimest, kes sõidab autoga meie kõrval, ees või taga. Seega peame olema ka liikluse kujundajatena väga tugevad.

Olles ise tallinlane juba 1998. aastast, siis  arvan, et  suures  pildis  iga  aastaga on  tegelikult  Tallinna  Linnatransport  edasi  arenenud. Eks kolmandal augustil  alustame ja vaatame, kuhu me ühel hetkel välja jõuame.

Vaadates tulevikku, kas mõni transpordiliik võib Tallinna linnaliiklusest ka kaduda?

Ma olen tegelikult rööbastranspordifänn. Minu meelest, naljaga pooleks, on see nagu vaese mehe metroo, aga ta  kuidagi kaunistab linna. Tramm ütleb minu jaoks ka seda, et tegemist on suurlinnaga.

Kindlasti on positiivne, kui buss suudab trammile rahvast nii-öelda ette viia ja kindlasti on oma roll ka trollil. Aga kui  panna järjekorda, siis tramm on see, mis  teeb minu jaoks linnast linna.

Ennist märkisite, et peab suutma lisatulu teenida, mida see tähendab, kas tasuta ühistransport  vaadatakse ümber või tasuta ühistransport linlaste jaoks jääb?

Seda  ei  oska ma öelda. Meie oleme alati ikkagi  sellise  teenuse pakkujana poliitika ja õigusloome elluviijad. Seda, mida poliitikud tegelikult otsustavad, seda me kaudselt ka viime ellu ja peame selle teenuse eest seisma.

Lõpetuseks, kui  teie abikaasa  ütles,  et  see oli  kõige  mõistlikum ja parem otsus, et tulite  Transpordiameti  juhi kohalt  ära,  aga  samas nüüd astusite uuesti Tallinna  Linnatranspordiameti juhiks, siis kas on juba uued jamad  laual, millega tegeleda?

Juhtidel on  alati, mida lahendada. Nüüd need kolm või neli nädalat, mis  siin minu  ametisse saamisest  jääb, ma  kindlasti  iga  nädal juba kohtun inimestega,  et  kindlasti tahan ennast ka välja  puhata ja ringi  sõita,  aga  eks  suuremaid  plaane saab juba sügisel või talvel teha.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.