"Hea nali on siis, kui sa ei pea selle järel ütlema, et ma tegin nalja. Kui sa seda juba pead ütlema, siis järelikult polnudki tegu naljaga."

Tõnis Niinemets, näitleja ja koomik
õpilasfirmade laat Noor Eesti ettevõtja: tahame jõuda välisriikideni, kus rattakultuur ei ole veel nii populaarne ja harida neid jalgrattasõitmise olulisusest (0)
14. juuli 2022
Õpilasfirma Drycycle Foto Mats Õun

“Taanis sajab veel rohkem kui Eestis ning jalgrattaga sõidetakse seal iga ilmaga,” ütles kodumaistest diivani- ja telgitööstuse ülejääkidest veekindlaid jalgratta aksessuaare tootva õpilasfirma Drycycle liige Rasmus Riim. “Vahetusõpilasena sõitsin rattaga kooli ja kaks nädalat järjest olid seal väga vihmased ilmad. See panigi mõtlema, et probleemile võiks olla lahendus, et ei peaks enam märja sadula otsa istuma.”

Vaata galeriid (60)

Neljapäeval, 14. juulil toimus Vabaduse väljakul Euroopa parimate õpilasfirmade laat, kus müüs ja tutvustas oma tooteid ja teenuseid üle 300 õpilase 40 riigist. Üritust Gen-E korraldab Junior Achievement Eesti koostöös Junior Achievement Euroopaga. Tänavune üritus on esimene hübriidüritus pärast koroonapandeemiat, mil üle kahe aasta kohtuvad Euroopa parimad õpilasfirmad silmast silma.

Esimest korda osaleb võistlusel ka Eestist alguse saanud Ukraina õpilasfirma UA´ndWE. Tallinna Kopli Ametikoolis õppima asunud sõjakoleduste eest põgenenud Ukraina õpilased lõid oma õpilasfirma kaks kuud tagasi. “Esialgu oli meil mitmeid erinevaid ideid,” rääkis UA´ndWe liige Dasha. “Kuna aega õpilasfirma loomiseks oli vähe, pidime lõpuks midagi kergemini teostatavat välja mõtlema.”

Ukraina köögi hõrgutised

Ukrainlaste tiim pakub Ukraina köögi hõrgutisi – traditsioonilist borši ja maitsvaid trühvleid. “Borši retsept pärineb meie kõikide tiimiliikmete perede retseptidest ehk võtsime arvesse iga pere traditsioonilist suppi ning tegime sellest oma,” kirjeldas Dasha. “Esimest korda kohtusin oma tiimiga Eestis, kui pidime sõja eest põgenema. Oleme kõik Ukrainast pärit, aga täiesti erinevatest piirkondadest.”

Noore ukrainlanna sõnul on õpilasfirmade üritus suurepäraseks kogemuseks. “Me oleme väga palju siin õppinud,” kinnitas Dasha. “Oleme õppinud finantsiliselt majandama, kuidas oma toodet müüa, kuidas müügikõnet teha ja kuidas õppida tundma enda kliente. Lisaks on sellel üritusel meil teine väga suur väärtus- inglise keele praktiseerimine. Kuna varasemalt me ei kasutanud inglise keelt, siis nüüd on see lausa hädavajalik. See arendab meid väga palju ning avab meile erinevaid uusi võimalusi.”

Ukraina õpilasfirma UA´ndWe
Pilt: Foto Mats Õun

Eestit esindab Euroopa Õpilasfirmade võistlusel õpilasfirma Drycycle, mis toodab kodumaistest diivani- ja telgitööstuse ülejääkidest veekindlaid jalgratta aksessuaare. Drycycle asutajateks on Tallinna 21. kooli õpilased Rasmus Riim, Henry Kask ja Chris-Rico Lang, kes noppisid tänavu ka Eesti parima Õpilasfirma tiitli ning pääsesid sel kevadel ka Negavatt roheideede konkursi finaali ja Ajujahi ärikiirendisse.

Eestis visatakse tonnide viisi materjale ära

Oma äriideega alustasid poisid 2021. aasta oktoobris. “Ma olin paar aastat tagasi Taanis vahetusõpilane,” ütles õpilasfirma liige Rasmus Riim. “Seal sajab veel rohkem kui Eestis ning jalgrattaga sõidetakse iga ilmaga. Sõitsin ka ise seal rattaga kooli ja kaks nädalat järjest olid seal väga vihmased ilmad. See panigi mõtlema, et probleemile võiks olla lahendus, et ei peaks enam märja sadula otsa istuma.”

Eesti Õpilasfirma Drycycle
Pilt: Foto Mats Õun

Eestis on mitmeid tööstuseid, kes viskavad igapäevaselt tonnide viisi materjali minema. “Drycycle tiim on kõik väga jätkustuulikku mõtlemised ja kui alustasime, siis teadsime, et tellima me enda materjale ei hakka,” sõnas Riim. “Jalgratta sadula telgimaterjali saame Eesti sohvalt, kes toimetavad Jõgeval ning ka Hillebergi telgitehasest, kes toimetab nii Tallinnas kui ka Raplas.”

Tulevikus soovib õpilasfirma harida ka riike, kus rattakultuur veel nii populaarne ei ole. “Järgmised paar aastat üritame Eestis enda asja käima saada erinevates linnades ja poodides ning kui kapitali on piisavalt, siis esimesed sihtriigid oleksid Holland ja Taani, kus rattakultuur on palju suurem, kui Eestis,” lausus Riim.

“Kui oleme oma brändi suutnud tõestada ehk seda, et tahame inimesi aidata ka vihmasel päeval oma jalgratast välja võtma ja sellega sõitma minna,” lisas Riim. “Lõpuks tahame jõuda riikideni, kus rattakultuur ei ole veel nii populaarne ja harida neid, miks jalgrattasõit on autodest parem.”

Jumestuskreem telli internetist

Üliõpilasfirmasid esindab Eestist EBS-i teise kursuse üliõpilasfirma, mis on töötanud e-poodidele välja mobiilirakenduse Find Your Shade. Uudne rakendus skaneerib tehisintellekti toel inimese nägu ja aitab kliendil valida nahatoonile sobivas toonis jumestuskreemi. Suur osa õpilasfirmade toodetest ja teenustest on prototüübi faasis ja nendele otsivad üliõpilased aktiivselt rahastust.

“Kuna noorte seas populaarseid jumestuskreemibrände Eestis ei müüda, siis on tänu meie aplikatsioonile võimalus valida e-poe lahenduse näol endale sobilik toode välja,” kirjeldas õpilasfirma liige Bella. “E-poe lehele on tulemas meie Find Your Shade nupp, mis avab telefoni kaamera ning kuhu ilmuvad kõik erinevat värvi jumestuskreemi toonid ja nii saabki klient endale sobiva tooni valida.”

Aplikatsiooni on programmeeritud täpne tootekood. “See teeb meie aplikatsiooni usaldusväärseks ja inimese jaoks eriti realistlikuks,” lisas Bella. “Kui vaadata jumestuskreemi tooni näiteks e-poes modellide pealt, siis on see tegelikullt väga keeruline, sest fotograafid on kasutanud pildistamisel professionaalset valgustust, mis muudab jumestuskreemi tooni teistsuguseks.”

Tüdrukute äriidee sündis isiklikust vajadusest. Bella töötas varasemalt jumestuskunstnikuna ja ka tantsijana ning otsustas tellida Inglismaalt kalli Diori jumestuskreemi. “Minu kui noore inimese jaoks oli selle jumestuskreemi soetamine suur väljaminek,” rääkis ta. “Kui ma lõpuks oma tellitud toote kolme nädala pärast kätte sain, olin pettunud, sest jumestuskreem jäi näol väga oranžikas. Nii tulimegi lahenduse peale, mis teeb nii meie kui ka paljude teiste inimeste elu kergemaks.”

Eesti Õpilasfirma Find Your Shade
Pilt: Foto Mats Õun

Noored tudengid loodavad, et tänu nende programmile hakatakse jumestuskreeme rohkem internetist tellima. “Siiani inimesed ei ole julgenud internetist tellida, kartes et saadakse vale toon,” lausus õpilasfirma liige Katriin. “Pigem on inimesed poodides tahtnud toodet vaadata ja katsetada, aga erinevates poodides on see valgustus väga erinev. Nii et kui koju jõuad, ei pruugi see toon siiski sobida.”

Õpilasfirma on veel arenemisjärgus, aga valmis on saanud ka nende prototüüp. “Meil sai lõpuks ka filter valmis, kus kasutame Diori jumestuskreemi, millel on mitu erinevat tooni,” kirjeldas Katriin. “Proovisin seda täna just enda peal ja ka ema peal. Seda on nii huvitav näha, kuidas mingisugune toon nii erinevalt inimestele sobib.”

Tulevikus soovivad noored tudengid, et Find Your Shade aplikatsioon saaks integreeritud kosmeetika e-poe sisse, mis teeb inimeste elu lihtsamaks. “Soovime saavutada seda, et igal inimesel oleks võimalik ennast hästi tunda enda nahas,” ütles Bella. “Lisaks ka nende elu mugavamaks teha, et kui nad tahavad e-poest osta jumestuskreemi, siis on meie programm seal kohe olemas, et saab ruttu ka endale sobiva tooni valida.”

Kui kotist asju ei leia, võta appi Gente!

Soomet esindab Euroopa Õpilasfirmade võistlusel õpilasfirma Gente, mis toodab taaskasutatud materjalidest valmistatud koti sisu organiseerijaid. “Me teeme standardse mõõduga koti organiseerijad, mis mahuvad lihtsasti ükskõik millisesse kotti,” rääkis õpilasfirma liige Emilia. “Seda tehes mõtlesime, et kui on esmaspäeva hommik ja inimesel on kiiresti midagi kotist vaja leida, siis on olemas organiseerija, mis natukenegi elu lihtsamaks teeb.”

Taaskasutatud materjalidest valmistatud koti organiseerijasse mahub Emilia sõnul läpakas, laadija, telefon ning ka muud vajalikud tarbed. “Kõikide asjade jaoks on oma sahtel,” kirjeldas ta. “Lisaks on meil koti servas väike aas, kuhu on võimalik kinnitada enda kodu- või autovõtmed, sest nagu teada on just võtmed need, mis inimestel alati ära kaovad.”

Õpilasfirma koosneb viieliikmelisest tüdrukute tiimist. “Idee tuligi meie kõigi enda vajadusest,” lausus õpilasfirma liige Emilia. “Kui ausalt tunnistada, siis ma olen väga lohakas inimene, mul on asjad alati igal pool laiali ja asju on väga raske ülesse leida. Siis tuligi idee, et võiks olla midagi sellist, mis vähemalt koti sisu korras hoiaks.”

Soome õpilasfirma Gente
Pilt: Foto Mats Õun

Koti organiseerijate õmblemiseks on olemas lausa eraldi õmbleja. “Alguses proovisime tegelikult ise neid õmmelda, aga ühe koti õmblemiseks kulus meil kaks tundi,” naeris õpilasfirma liige Rebeca. “Need isegi ei näinud sellised välja nagu me ette kujutasime. Siis leidsime endale õmbleja ning kõik sujus suurepäraselt.”

Paraku otsustas pärast kahe kuust koostööd õmbleja Hispaaniasse kolida. “Me ei teadnud, kuidas ilma temata hakkama saame, sest ise meil ei tulnud need organiseerijad sellised välja nagu oleksime tahtnud,” rääkis õpilasfirma liige Ebba. “Nüüd on ta õnneks tagasi, ilmselt talle ei meeldinud ikkagi Hispaanias ja jätkab nüüd meiega.”

Enamus tooteid on õpilasfirma Gente müünud Instagrami ja TikToki kaudu, aga käivad ka erinevatel laatadel ja üritustel. “Alustasime oma idee elluviimisega eelmise aasta augusti lõpus,” meenutas Ebba. “Me ei uskunud, et nii kaugele jõuame, aga meil on selle üle ainult hea meel.”

Noored ettevõtjad soovitavad alustavatel õpilasfirmadel olla julge. “Isegi kui ei ole veel lõplikku ideed, siis on alati hea idee kuskilt alustada,” julgustas Rebeca. “Ära anna alla ja proovi erinevaid võimalusi, leia endale sõbrad, kes tahaksid kampa lüüa või leia inimesed, kes sind sellel teekonnal aitaksid.”

Kokku võtab Euroopa parimate õpilasfirmade võistlusest ja Euroopa suurimast ettevõtlushariduse üritusest Gen-E tänavu osa üle 300 õpilase 40 riigist. Õpilasfirmasid on kokku 41 ja üliõpilasfirmasid 21.

Õpilasfirmade laat on õpilaste viimane pingutus enne õhtust Lennusadamas toimuvat galat, kus kuulutatakse pidulikult välja ka Euroopa parimad õpilasfirmad.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.