"Eesti meedia on olnud alati veidi paremale poole kallutatud, sotsiaalmeedia uhuu-gruppe ei tasu uskuda."

Indrek Ibrus, meediaprofessor
Bolt Drive’i suunajuht: rendiautodesse on unustatud piraatide silmaklappe, karke ja ükskord ka madrats (0)
27. juuli 2022
Foto: Scanpix

„On olnud huvitavaid intsidente – ühest kaubikust leidsime sinna unustatud madratsi,“ märkis Bolt Drive’i suunajuht Lukas Yla. „Oleme leidnud piraatide silmaklappe ja näiteks ka karke. Siinkohal tuleks rõhutada, et kliendid saavad oma unustatud kraami meie kontorist lihtsa vaevaga kätte – tuleb vaid võtta ühendust meie ööpäevaringselt tegutseva klienditoega ning leppida aeg kokku.“

Yla sõnul on hetkel Tallinnas rentimiseks ligi 1000 Bolt Drive autot. „Suve lõpuks on plaanis autoparki suurendada üle 1000 auto,“ märkis ta. „Aasta tagasi tulime turule 300 masinaga ja 2021 aasta lõpuks oli meil ligi 600 autot. Me näeme, et nõudlus autode järgi on stabiilselt kasvamas, sestap suurendame enda autoparki vastavalt klientide vajadustele.“

Yla toonitas, et Bolt Drive’i autopargist võib leida erinevaid autosid erinevateks otstarveteks, kuid hetkel pakutakse teenust vaid Tallinna piires, seega näiteks Tallinnast Tartusse sõitmiseks ei ole veel võimalik autot neilt rentida. „Meil on väga väikesed linnaautod, elektriautod, veidi suuremaid autosid, edevamaid kabriolette ja ka kaubikuid,“ loetles ta. „Lõviosa autosid, kuni 70 protsenti, renditakse kuni 30 minutilisteks sõitudeks. Ülejäänud 30 protsenti jaotub kuni paari tunniste, aga vahel ka kuni paari päevaste laenutuste vahel.“

Yla sõnul on nad pidevas suhtluses oma kliendibaasiga ning tagasiside on näidanud, et paljud autoomanikud kasutavad oma isiklikke sõiduvahendeid vaid nädalavahetustel. „Inimesed on öelnud, et nad elavad ja töötavad kesklinnas ning linnapiires punktist A punkti B jõudmiseks, pole neil autot tarvis,“ selgitas ta. „Autot on neil tarvis nädalavahetuseti, et maakodusse või loodusesse sõita. Seetõttu saavad nad tänu Bolt Drive’le oma isikliku auto maha müüda.“

Sarnases olukorras on Yla hinnangul ka inimesed, kes elavad äärelinnas ja saavad kesklinna sõitmiseks soovi korral kasutada rendiautot. „Kuna Bolt pakub transpordiks mitmeid erinevaid lahendusi, saavad inimesed valida nende hulgast endale sobiva just neile oluliste kriteeriumite järgi, olgu selleks siis sihtpunkt, sõidu eesmärk vms,“ lausus ta. „Oleme täheldanud, et teinekord inimesed eelistavad kesklinna sõitmiseks kasutada taksoteenust, sest siis nad ei pea parkimise pärast muretsema, aga tagasi äärelinna sõidetakse rendiautoga, kuna see on jällegi odavam.“

Inimesed unustavad autodesse isiklikke asju

Yla sõnul unustatakse autodesse peamiselt igapäevast olmekraami, nagu näiteks võtmeid, mütse, salle, päikseprille ja muid väiksemaid esemeid. „On ka olnud huvitavamaid intsidente – ühest kaubikust leidsime sinna unustatud madratsi,“ märkis ta. „Oleme leidnud näiteks piraatide silmaklappe ja näiteks ka karke. Siinkohal tuleks rõhutada, et kliendid saavad oma unustatud kraami meie kontorist lihtsa vaevaga kätte – tuleb vaid võtta ühendust meie ööpäevaringselt tegutseva klienditoega ning leppida aeg kokku.“

Bolt Drive rendiautoga parkimine on Tallinna linnaparklates kliendi jaoks tasuta ning Yla sõnul on neil ka lepingud osade eraparklatega, nagu näiteks EuroPark ja suuremad kaubanduskeskused. „Suure ettevõttena on meil eraparklates soodsamad lepingud, mille alusel meie autod seal parkida saavad,“ selgitas ta. „Tallinna linnale maksame me tavalist tariifi, aga meie klientide jaoks on kõik tasuta.“

Yla nentis samas, et kahjuks ei ole kõik kliendid seadusekuulekad ning tuleb ka ette olukordi, kus kliendid pargivad autosid kohtadesse, kus see pole lubatud. „Meie õnneks ja selliste klientide õnnetuseks on aga kõik Bolt Drive’i autod varustatud GPS seadmega, mis jälgib kuhu rendiauto pargitakse,“ hoiatas ta. „Selleks, et Bolt Drive’i kasutada peab inimene esmalt läbima isikutuvastuse ning seesama inimene vastutab ka ainuisikuliselt selle eest, et konkreetse rendiautoga liigeldes järgitaks kõiki liikluseeskirju.“

Õnnetused ja plekimõlkimised moodustavad kõikidest sõitudest väikse osa

Yla rõhutas ka seda, et igasugu erinevad õnnetused ja plekimõlkimised moodustavad kõikidest sõitudest väga väikse osa. „2021 aastal moodustasid erinevad sedasorti intsidendid 0,02 protsenti kõikidest sõitudest,“ märkis ta. „2022 aasta jooksul oleme me enda autoparki oluliselt suurendanud ning intsidentide osakaal on sisuliselt poole võrra langenud 0,01 protsendi peale. Sellegipoolest on turvaline liiklemine meie üks prioriteete ja seetõttu on süsteemi lisatud ka uusi lahendusi, mis aitavad ja suunavad juhte turvalisemalt liiklema.“

Yla tõi näiteks rakendusesisesed teavitused, mis annavad juhile märku võimalikest rikkumistest. „Kui keegi näiteks ületab kiirust, siis me teavitame teda sellest ja kui kiiruseületus on märkimisväärne, siis võtame temaga ka koheselt ühendust ning manitseme liikluseeskirjadest lugu pidama,“ selgitas ta. „Meil on nulltolerants liikluseeskirjade rikkumise osas, kuna see kahjustab ka meie enda mainet ning osutub pikas perspektiivis kulukaks, kuna enamus õnnetusi tuleneb ebaturvalisest liiklemisest.“

Yla kinnitusel on, tänu erinevatele autodesse paigaldatud süsteemidele, Boltil hea ülevaade sellest, kuidas nende kliendid liikluses ennast ülal peavad. „Seetõttu saame me halvad kliendid välja sõeluda ja neid korrale kutsuda,“ märkis ta. „Kui inimene viisakast jutust keeldub aru saamast, siis ei jää meil kahjuks muud üle, kui tema konto paariks nädalaks või kuni aastaks blokeerida. Blokeerimise pikkus sõltub rikkumise tõsidusest.“

Osadel autodel on juba ka pardakaamerad

Alates möödunud aasta lõpust on Bolt Yla sõnul asunud autodele ka pardakaameraid paigaldama. „Need pardakaamerad lindistavad ainult seda, mis toimub autost väljaspool, ehk siis liikluses, autode sisse need ei näe ega kuule,“ lausus ta. „Eksperimentaalsete pardakaamerate eesmärk on ennekõike tagada tõestusmaterjal õnnetuste puhul. Näiteks on see tõestuseks kui õnnetus ei ole meie kliendi poolt põhjustatud, aga samas ka juhul kui meie klient on õnnetuse põhjustanud ja otsustanud näiteks sündmuskohalt minema joosta.“

Kõik Bolt Drive’i autod on varustatud kütusekaardiga, mida kasutades saavad kliendid tasuta autot tankida. See aga ei tähenda Yla sõnul seda, et mõni „äriplaaniga“ klient saaks kõnealust kaarti kasutades näiteks hunniku kanistreid enda tarbeks kütust täis lasta. „Esiteks oleks tegemist vargusega ning sellel oleks tõsised tagajärjed,“ hoiatas ta. „Teiseks on rendiautod varustatud anduritega, mis saadavad peasüsteemi kõiksugu erinevat informatsiooni, sealhulgas ka seda palju paagis kütust on. Eraldi signaal saadetakse ka siis kui kütusekaarti kasutatakse ning pahatahtlik klient jääb kohe vahele, kui seejärel auto paaki kütust ei lisandu.“

Üheks enim poleemikat valmistavaks murekohaks on seni olnud purjus juhid ning Yla rõhutas, et neil on nulltolerants alkoholijoobes rooli istumise osas. „Esiteks tuleb märkida, et meil on selliste rikkumiste eest nähtud kasutajatingimustes ette kohati isegi kõrgemad trahvid ja nõudmised, kui politseil,“ lausus ta. „Kuigi Eestis on lubatud alkoholi piirmäär veres kuni 0,2 promilli, siis meie teeme trahvi igasuguse näidu peale, mis on üle nulli. Seega ei maksa lootma jääda selle peale, et ma näiteks olen suur ja pikk mees, mis see üks jook mulle ikka teeb. Trahv on ikkagi 2000 eurot.“

Joobes juht katab kõik õnnetuse kulud ja maksab lisaks 2000 eurot leppetrahvi

Yla rõhutas ka seda, et kui tavaline klient satub enda süül õnnetusse, siis tuleb tal tasuda kindlustuseks vaid 500 eurot, kuid alkoholijoobes õnnetuse põhjustanud klient peab tasuma kõigepealt 2000 eurose trahvi joobes juhtimise eest ning lisaks sellele hüvitama ka täies ulatuses põhjustatud kahju.

Kahjuks ei ole täna turul saadaval olevad alkolukud Yla sõnul rendiautodele kohaldatavad. „Need sobivad hästi eraautodele, millel on üks kindel juht,“ märkis ta. „Autole, mida kasutab 10 või enamgi inimest päevas, ei ole võimalik sellist alkolukku paigaldada, kuna seda poleks võimalik erinevate inimeste järgi kalibreerida.“

Yla kinnitas, et uusi ja erinevaid lahendusi, kuidas Bolt Drive’i rendiautosid ohutumaks ja paremaks teha, otsitakse pidevalt. „Meie eesmärk on muuta linnaliiklus efektiivsemaks ja turvalisemaks, vabastada linnaruumi üleliigsetest autodest ja tekitada seeläbi juurde parkimiskohti,“ lisas ta.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.