Tasub vaadata, et valitsus liiga ulatuslike riiklike kulutustega hinnatõusule lisahoogu ei anna. Kehtestades seeläbi justkui kogemata täiendavat “inflatsioonimaksu."

Madis Müller, Eesti Panga president
Gaasibussid sõidavad röögatust hinnatõusust hoolimata: linna ühistransport liigub rohelisema tuleviku poole (0)
05. august 2022
Foto Ilja Matusihis

„See, mis toimub hetkel maailmaturul, avaldab mõju ka meie ettevõttele,“ rääkis Aktsiaselts Tallinna Linnatransport bussiteenistuse direktor Meelis Tartu. „Kuigi nii elektri- kui gaasihinnad on üldisest turuolukorrast tingituna kasvamas, on puhastele mittefossiilsetele kütusele üleminek siiski vajalik samm keskkonnahoiu jaoks,“ kommenteeris Eesti suurima, gaasi börsihinnaga ostva transpordiettevõtte juht.

Kütusehindade tõusust tulenevalt on täiendavate vahendite vajadus käesoleval aastal ligi 12 miljonit eurot. Kütusehinna tõusu kompenseerimiseks vajalikud summad ja kulud vaadatakse üle Tallinna linna III lisaeelarve menetlemise käigus.

Linnatranspordi esindaja sõnul mõjutasid ühistranspordi kasutatavuse tõusu nii koroonapiirangute leevenemine, inimeste liikumisvabaduse suurendamine kui ka mootorikütuste suur tõus.

Esimese poolaasta tulemused näitavad, et ühistransport on koroonapandeemiast taastunud ning seda kasutab juba rohkem inimesi, kui enne pandeemia algust. Tallinna Transpordiameti andmetel oli TLT sõitjate arv 2022. aasta esimesel poolaastal 43,7 miljonit. „Eelmisel aastal samal perioodil oli 34,2 miljonit reisijat ehk sõitjate arv on kasvanud aastaga pea 27 protsenti,“ märkis Tartu.

Säästlik ja mugav

Kasutatavuse tõusuks on erinevad põhjused. „Seda võisid mõjutada nii koroonapiirangute leevenemine ja inimeste liikumisvabaduse suurendamine, kuid loomulikult mängib rolli ka mootorikütuste hinna tõus. Ühistranspordiga liiklemine on igal juhul säästlikum valik võrreldes isikliku sõiduauto kasutamisega nii hinna osas kui ka keskkonnahoiu vaates,“ kinnitas Tartu.

Peamisteks ühistranspordi kasutamise põhjusteks inimestele on nii ajaline kui rahaline kokkuhoid, mugavus, turvalisus ja keskkonnasõbralikkus. „Ajaline kokkuhoid tuleneb kindlasti hästi toimivast sõidugraafikust ja ummikutest hoidumisest ning lisaks on ühistranspordi kasutamisel võimalik enda aega praktilisemalt kasutada, tehes tööd, lugedes uudiseid või raamatut või ka lihtsalt rahulikult sõidu ajal puhata,“ selgitas bussiteenistuse juht.

Pealinnas on bussidele mõeldud eraldi bussirajad, mistõttu on ajaline võit tipptunnil garanteeritud. Ühissõidukid sõidavad sõiduplaani järgi ehk ei jää liikluskorralduse tõttu ka ummikutesse sel määral seisma nagu tavasõidukid, misläbi saab reisija oma sõiduaega paremini planeerida.

Autovaba elu tagab ka rahalise kokkuhoiu. Lisaks sellele, et Tallinnas on elanikele tasuta ühistranspordi kasutamise võimalus, ei pea bussi, trammi või trolliga liiklejad muretsema autoga seonduvate lisakulude pärast, nagu isikliku auto hooldamine ja parkimine.

Novikov: koroonahirm ühistranspordis on kadunud

Tallinna abilinnapea Andrei Novikovi sõnul pakub Tallinn ühte paremat ja tasuta ühistranspordi teenust Euroopas. „Ühistranspordi kasutajate hulga tõusu taga on kindlasti inimeste hirmu kadumine koroonaaegse ühistranspordi kasutamise ees. Üldise hirmu kadumine kehtib laiemalt kogu transpordi kohta, haarates ka mere- ja lennutransporti,“ ütles veel viimaseid päevi Tallinna ühistranspordi eest vastutav Novikov.

Sama kehtib ka autode kasutamise kohta. Tallinna linnatänavatele tuleb sel sügisel kindlasti rohkem autosid kui eelmisel aastal. „Inimesed on covidi pelgusest üle saanud ning hakanud rohkem ka transpordiga liikuma. See on kasvutrendis kogu maailmas ja Tallinn ei ole siinjuures erandiks,“ märkis Novikov.

Rääkides kõrgemate kütusehindade mõjust ühistranspordi kasutamisele tõi ta esile asjaolu, et muidugi paneb paljusid mõtlema, kas sõita paagitäis 100 euro eest lihtsalt maha või kasutada alternatiivina tasuta ühistransporti. „Inimeste sissetulekut tuleb siinjuures vaadata tervikuna. Kui tõusevad kütuse ja teiste energiakandjate ning toiduainete hinnad, siis loomulikult tuleb kulud üle hinnata. Tallinna linnatranspordi teenused on siinjuures väga heaks alternatiiviks ka senistele põlistele autokasutajatele,“ viitas Novikov.

Parim Euroopas

Paljudele on see valiku küsimus: kas sõita autoga või ühistranspordiga. „Praegu on palju plusse bussi, trammi või trolli kasutamise poolel.

Samal ajal on ühistranspordi kasuks ka tõsiasi, et just koroona ajal uuenes veeremi koosseis väga palju. Viimase paari aastaga oleme uuendanud üle poole bussipargist. Tallinn suudab pakkuda ühte paremat ühistransporditeenust Euroopas. Ja seejuures täiesti tasuta,“ kinnitas abilinnapea.

Kasvanud piletitulu põhjusena nägi Novikov nii välisturistide hulga suurenemist pealinnas kui ka rohkem siseturiste kogu Eestist. „Pileteid ostavad turistid ja väljaspool Tallinna elavad inimesed. Sama näeme ka „pargi ja reisi“ kampaania puhul, kus parklad on järjest rohkem autosid täis. Üldine liikuvus on suurenenud ning see on toonud kaasa ka tulude tõusu.“

Peatselt ise Tallinna linnatransporti tööle siirduv Novikov tõi välja tugeva palgasurve, mis ühistranspordi töötajate poolt praegu tuleb. „Nende palgad ei ole kindlasti kaasas käinud elukalliduse tõusuga. Samuti on kiirelt kasvanud kütusekulud, mis vajavad kompenseerimist,“ tõdes ta.

Maikuus ja juunis ületas Tallinna ühistranspordis sõitude arv 8 miljoni piiri, mis on lausa paari miljoni võrra rohkem kui aasta tagasi. Samuti kasvas piletitulu igakuiselt enam kui 300 000 euroni, samas kui aasta eest jäi see alla 200 000 euro.

Bussisõitjaid kõige rohkem

Et Tallinna ühistransport on kõrge kvaliteediga ja selle kasutajad on rahul pakutava teenusega, kinnitavad ka läbiviidud uuringud. 85 protsenti tallinlastest on ühistranspordi korraldusega rahul, näitas Turu-uuringute AS-i poolt 2021. aastal läbi viidud Tallinna ühistranspordi kasutajate uuring. Ühistransporti kasutab lausa 81% vastanutest, eelmisel aastal oli see 77%.

Kõige sagedamini sõidetakse endiselt bussiga, millel on igapäevaseid kasutajaid 32% ning sellele järgnevad võrdselt troll (8%) ja tramm (8%). Pealinna ühistransporti on viimastel aastatel arendatud, et teenus oleks mugavam, kättesaadavam ning seejuures ka keskkonnasõbralikum.

„Vaatamata koroonakriisist tingitud pingelisele olukorrale on kasvanud sõitjate rahulolu. Bussi kui ühistranspordiliigi populaarust on kasvatanud uute gaasibusside liinile toomine. Uuring kinnitab, et positiivsed arengud on muutnud Tallinnas ühistranspordi sõitjatele mugavamaks ja logistiliselt kättesaadavamaks,“ tõi bussiteenistuse juht Tartu esile.

Tulevikus heitmevaba bussisõit

Järjest rohkem mängib ühistranspordi valiku puhul rolli ka keskkonnasõbralik mõtteviis. Rahvusvahelised uuringud on võrrelnud auto- ja ühistranspordi kasutamist ning leidnud, et ühes bussis reisijate arv võrduks 55 autoga linnaliikluses. Ehk kui 55 autojuhti asendaks enda päevasõidud ühissõidukiga, väheneks liikluskoormus hüppeliselt 55 sõidukilt vaid ühele ühissõidukile.

„TLT on paari aastaga teinud hüppelise arengu, et ühistransport muutuks rohelisemaks. Nii oleme paralleelselt surugaasibusside kasutuselevõtuga testinud ka uuemaid tehnoloogiaid, nagu näiteks elektribusse, et viia kogu pealinna ühistransport hiljemalt aastaks 2035 üle heitmevabadele ühistranspordi lahendustele,“ kinnitas Tartu.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.