"Kiirabi tegeleb elutähtsate probleemidega, ta päästab elusid. Me ei tegele sisse kasvanud varbaküüntega, ei tegele nohuga, mis on kellelgi kolm päeva olnud."

Kiirabiõde Jaanus Tramberg
valmib 2025. aasta veebruaris Mihhail Kõlvart: Uus trammiliin hakkab ühendama kogu riigi mere-, õhu-, raudtee- ja bussiväravaid (0)
09. august 2022
Foto Mats Õun

„Uus trammiliin loob kiired ja mugavad ühendused kõigile reisijatele ja Tallinnasse saabunud külalistele, sõltumata sellest, mis transpordiga siia saabutakse,“ ütles Tallinna linnapea Mihhail Kõlvart Vanasadamat ja Rail Balticu Ülemiste reisiterminali ühendava trammiliini ehituslepingu pidulikul allkirjastamisel. “Rajatav Vanasadama trammiliin ühendama mitte üksnes Tallinna, vaid kogu riigi olulisemaid väravaid: mere-, õhu-, raudtee- ja bussiväravaid.”

Vaata galeriid (23)

Täna sõlmis Tallinna linn AS Merko Ehitus Eesti ja KMG Inseneriehituse AS-ga projekteerimis- ja ehituslepingu Tallinna Vanasadamat ja Rail Balticu Ülemiste reisiterminali ühendava trammiliini rajamiseks. Lepingu maksumuseks on 36,5 miljonit eurot, millele lisandub käibemaks ja ehitustööde tähtaeg on 2025. aasta veebruaris.

Lepingu raames valmib ligikaudu 2,5 kilomeetrisel lõigul uus trammiliin, mis algab Kivisilla ja Gonsiori tänavate ristmikust ning ulatub kuni Põhja puiesteeni. Tööde tegemisel on ühispakkumuse teinutest juhtiv partner AS Merko Ehitus Eesti.

Kõlvarti sõnul on see projekt üheks etapiks suuremast visioonist Vanasadama piirkonna ja kogu linnaruumi arendamisest.

“Nii on kujunemas siinne piirkond innovaatiliseks linnakeskuseks läbimõeldud kontseptsiooni ja atraktiivse arhitektuuriga, just nagu uue trammiliini läbitav Ülemiste Rail Balticu terminal ja kogu Ülemiste piirkond,” lausus ta.

Trammitranspordi areng on sobilik Tallinnale

Kõlvart ütles, et Tallinna elanikele meeldivad trammid. “Mida rohkem on trammiliine, seda rohkem kasutavad inimesed ühistransporti,” lausus ta. “Trammitranspordi areng on sobilik Tallinnale kui rohelisele linnale aga loomulikult ka tulevasele Euroopa rohelisele pealinnale. Oleme huvitatud sellest, et pealinna inimesed ja külalised kasutaksid rohkem ühistransporti.“

Kõlvarti sõnul ei ole praegu ehitamiseks ja muudeks suurteks ettevõtmisteks soodne aeg, kuid see projekt tuleb kindlasti ära teha. „Kasvavate hindade tõttu kõiki kavandatud asju Tallinn ära teha ei suuda. Aga uus trammiliin on üks esmaseid töid ning selle tarvis leitakse vahendeid ja aega. Nüüd saab juba kindlalt öelda, et see projekt läheb käiku,“ kinnitas ta.

Hoogu juurde turismile

Tallinna Linnatranspordi juhatuse esimees Kaido Padar rääkis, et linnatransport on muutumas järjest rohelisemaks ning sellesse sobitub hästi ka uus rajatav trammiliin. Viimastel aastatel on laienetud trammiteega just ühe Tallinna värava, lennujaama suunas. Nüüd saab ühenduse ka sadama piirkond.

„Üks linn saab suureks linnaks siis, kui on ära seotud erinevad väravad. Üks värav saab trammiteega ühendatud mere poolt ning see hakkab viima raudtee reisiterminali ning lennujaama. See annab hoogu juurde turismile ning loomulikult on väga vajalik kohalikele elanikele,“ sõnas Padar.

Uuel liinil hakkavad sõitma ka uued trammid. 23 uut trammi on tellitud ja saabuvad juba kahe aasta pärast. Iga vastse trammi hinnaks on enam kui miljon eurot. „Ootame veel kaks aastat ja siis naudime uute trammidega sõitu. Kuigi uus liin saab valmis 2025. aasta alguseks, nõuab selle sisseseadmine aega ja katsetamist,“ selgitas linnatranspordi juht.

Tema käest on juba ka päritud, et kas uus liin hakkab rohkem teenindama laevalt tulevat Soome turisti või lennukiga saabuvat külalist? „Selles vahet ei ole. Kes turistist või külalisest Tallinnasse satub, jätab siia raha kasvõi ühistranspordi pileti jagu ning saab kaasa viia häid emotsioone,“ kinnitas Padar.

Hea koostöö Tallinnaga

Merko Ehitus Eesti ASi juhatuse esimees Ivo Volkov rääkis, et pealtnäha võib ju tunduda, et mis see 2,5 kilomeetrit uut trammiteed ehitada siis ära ei ole. Ent Tallinna kesklinnas tähendab see kahe ehitamise aasta jooksul palju suletuid tänavaid ning sagedast linnaliikluse häirimist. „Saame maha laduda 10 kilomeetri jagu uusi liipreid ja mitme jalgpalliväljaku jagu munakive,“ tõi ta näiteks.

Merkole on see juba kolmas suurem trammilõik pealinnas. „Saime kõik eelnevad kenasti ehitatud ja saame ka sellega hakkama. Lisaks ehitame ka linna kaunimaks ja rohelisemaks,“ tõi Merko juht esile.

Ta selgitas, et kui uue trammiliini hange välja kuulutati, siis töötati oma partneriga kõik sisendandmed kenasti läbi, loodi vastav meeskond ning kokkuvõttes tehtigi parim pakkumine ehitamiseks. „Ja nüüd läheb tõsiseks tööks. Selleks annab kindlust ka see, et Tallinnaga on koostöö hästi sujunud. Ehitamisel on kokkuvõttes juba kolmas trammitee lõik, mis Merkole on väga suureks väljakutseks. Selle maksumus on ligikaudu 40 miljonit eurot ning sellega on hõivatud väga palju inimesi. Aga keerulisest ümbritsevast olukorrast ja ehitusturust hoolimata saama hakkama,“ väitis Volkov. 

10 kilomeetri jagu uusi liipreid

Lepingu raames valmib ligikaudu 2,5-kilomeetrisel lõigul uus trammiliin, mis algab Kivisilla-Gonsiori ristmikust ja ulatub kuni Põhja puiesteeni. Lepingu maksumus on ligikaudu 36,5 miljonit eurot, millele lisandub käibemaks. Ehitustööde tähtaeg on 2025. aasta veebruaris.

Uue trammiliini rajamine hõlmab suurt hulka ümberehitustöid. Tartu maantee trammiteelt rajatakse pöörang vasakule Gonsiori tänavale. Edasi liigub trass Laikmaa, Hobujaama ja Ahtri tänavate kaudu kuni sadamaalani. Laeva, Kuunari ja Kai tänavate kaudu läbitakse Sadama A-terminali esine ning Logi ja Rumbi tänavate kaudu liigutakse Linnahalli alt läbi. Kultuurikatla juurde jõudes liitub trammitee Mere ja Põhja puiesteelt kulgeva Kopli suunalise trammiteega.

Täna sõlmitud leping hõlmab nii uue trammitee projekteerimis- kui ka ehitustöid. Ettevalmistavate planeerimistöödega on alustatud, linnaruumis algavad ehitustööd orienteeruvalt 2023. aasta märtsis-aprillis. Tööd trammitee ja selle kontaktvõrgu rajamisel on plaanitud põhivalmiduses lõpetada 2024. aasta juuni lõpuks, misjärel jätkub trammiliini trassil tänavakatendite rajamine.

Tallinna Keskkonna- ja Kommunaalamet kuulutas tänavu 21. aprillil välja rahvusvahelise riigihanke Vanasadamat ja kavandatava Rail Balticu Ülemiste reisiterminali ühendava trammiliini projekteerimiseks ja rajamiseks. Pakkumuste esitamise tähtaeg oli 1. juuli 2022. Edukaks tunnistati AS Merko Ehitus kontserni kuuluva AS Merko Ehitus Eesti ja KMG Inseneriehituse ASi tehtud ühispakkumus. Koos käibemaksu ja omanikujärelevalvega on trammitee maksumuseks ligi 46 miljonit eurot. 

Abi ka Euroopast

Trammiliini ehitamiseks on taaste- ja vastupidavusfondist (RRF) eraldatud 26 miljonit eurot. Selleks antava toetuse kasutamiseks sõlmitakse Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi ja Tallinna linna vahel toetuse kasutamise leping.

Ehituslepingu allkirjastasid täna Tallinna linna poolt Keskkonna- ja Kommunaalameti osakonna juhataja ameti juhataja ülesannetes Janne Teder, kaasfinantseerijana AS Tallinna Linnatranspordi juhatuse esimees Kaido Padar, ehitaja esindajana AS Merko Ehitus Eesti juhatuse esimees Ivo Volkov ja omanikujärelevalve nimel TPJ Inseneribüroo OÜ juhatuse esimees Ilmar Link.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.