"Kiirabi tegeleb elutähtsate probleemidega, ta päästab elusid. Me ei tegele sisse kasvanud varbaküüntega, ei tegele nohuga, mis on kellelgi kolm päeva olnud."

Kiirabiõde Jaanus Tramberg
Sadamasse kulgev uus trammitee toob tänavatele ka uued trammid (0)
15. august 2022
Mats Õun

«Hindade kasvu tõttu kõiki kavandatud asju Tallinn ära teha ei suuda, aga uue trammiliini tarvis leiame küll raha ja aega. Nüüd saab juba kindlalt öelda, et see projekt läheb käiku,» lausus linnapea Mihhail Kõlvart. Kahe aasta pärast valmivale trammiteele kulub kümne kilomeetri jagu uusi liipreid ja mitme jalgpalliväljaku jagu munakive. 23 uut trammi on juba tellitud ning need saabuvad kahe aasta pärast.

Sadamast Ülemiste reisiterminali viivast trammiteest on räägitud kaua. Nüüd astus linn selles suunas suure sammu edasi, sõlmides AS Merko Ehitus Eesti ja KMG Inseneriehituse AS-ga projekteerimis- ja ehituslepingu. Selle järgi läheb trammitee ehitus maksma 36,5 miljonit eurot pluss käibemaks ning valmis peab see saama 2025. aasta veebruaris. Ligi 2,5 km pikkune uus trammiliin algab Kivisilla ja Gonsiori tänava ristmikust ning ulatub kuni Põhja puiesteeni.

Kõlvarti sõnul on see projekt üks etapp Vanasadama ja kogu linna arendamisel. «Siinne piirkond on kujunemas innovaatiliseks ja ligitõmbava arhitektuuriga linnakeskuseks, just nagu uue trammiliini läbitav Ülemiste Rail Balticu terminal ja kogu Ülemiste,» lausus ta. «Uus trammiliin loob kiired ja mugavad ühendused kõigile reisijatele ja Tallinna saabunud külalistele, sõltumata sellest, mis transpordiga siia saabutakse. Rajatav trammiliin hakkab ühendama kogu riigi olulisemaid mere-, õhu-, raudtee- ja bussiväravaid.»

Kõlvart ütles, et Tallinna elanikele meeldivad trammid. «Mida rohkem on trammiliine, seda rohkem kasutavad inimesed ühistransporti,» lausus ta. «Trammitranspordi areng sobib Tallinnale kui rohelisele linnale, aga loomulikult ka tulevasele Euroopa rohelisele pealinnale. Meid huvitab, et pealinna inimesed ja külalised kasutaksid rohkem ühistransporti.»
Kõlvarti sõnul ei ole praegu ehitamiseks ja muudeks suurteks ettevõtmisteks küll soodne aeg, kuid see projekt tuleb kindlasti ära teha. «Kasvavate hindade tõttu kõiki kavandatud asju Tallinn ära teha ei suuda. Aga uus trammiliin on üks esmaseid töid ning selle tarvis leiame raha ja aega. Nüüd saab juba kindlalt öelda, et see projekt läheb käiku.»

Hoogu juurde turismile

Tallinna Linnatranspordi juhatuse esimehe Kaido Padari sõnul on linnatransport muutumas järjest rohelisemaks ning sellesse sobitub hästi ka rajatav trammiliin. Viimastel aastatel on trammiteega laienetud just ühe Tallinna värava, lennujaama suunas, ning nüüd saab ühenduse ka sadamapiirkond.

«Linn saab suureks linnaks siis, kui on ära seotud eri väravad,» lausus Padar. «Üks värav saab trammiteega ühendatud mere poolt, see hakkab viima raudtee reisiterminali ning lennujaama. See annab hoogu juurde turismile ning loomulikult on see väga vajalik kohalikele elanikele.»

Uuel liinil hakkavad sõitma ka uued trammid. 23 trammi on tellitud ja saabuvad juba kahe aasta pärast. Iga vastse trammi hinnaks on enam kui miljon eurot. «Ootame veel kaks aastat ja siis naudime uute trammidega sõitmist. Kuigi uus liin saab valmis 2025. aasta alguseks, nõuab selle sisseseadmine aega ja katsetamist,» selgitas Padar.
Tema käest on juba ka päritud, kas uus liin hakkab rohkem teenindama laevalt tulevat Soome turisti või lennukiga saabujat. «Selles vahet ei ole. Kes Tallinna satub, jätab siia raha kasvõi ühistranspordi pileti jagu ning saab kaasa viia häid emotsioone,» kinnitas Padar.

Hea koostöö Tallinnaga

Merko Ehitus Eesti AS-i juhatuse esimees Ivo Volkov nentis, et pealtnäha võib ju tunduda, et mis see 2,5 kilomeetrit uut trammiteed ehitada siis ei ole – ent Tallinna kesklinnas tähendab see kahe ehitamisaasta jooksul palju suletud tänavaid ning sagedast linnaliikluse häirimist. «Saame maha laduda 10 kilomeetri jagu uusi liipreid ja mitme jalgpalliväljaku jagu munakive,» tõi ta näiteks.

Uue trammiliini rajamine hõlmab suurt hulka ümberehitustöid. Tartu maantee trammiteelt rajatakse pöörang vasakule Gonsiori tänavale. Edasi liigub trass Laikmaa, Hobujaama ja Ahtri tänava kaudu kuni sadamaalani. Laeva, Kuunari ja Kai tänavate kaudu läbitakse sadama A-terminali esine ning Logi ja Rumbi tänava kaudu liigutakse linnahalli alt läbi. Kultuurikatla juurde jõudes liitub trammitee Mere ja Põhja puiesteelt kulgeva Kopli-suunalise trammiteega.

Merkole on see juba kolmas suurem trammilõik pealinnas. «Saime kõik eelnevad kenasti ehitatud ja saame ka sellega hakkama. Lisaks ehitame linna kaunimaks ja rohelisemaks,» lausus Volkov. «Nüüd läheb juba tõsiseks tööks. Kindlust lisab tõsiasi, et seni on koostöö Tallinnaga hästi sujunud. Ehitusega saab olema seotud väga palju inimesi, aga ümbritsevast keerulisest olukorrast ja pingelisest ehitusturust hoolimata saama hakkama.»

Planeerimine on juba alanud, ehitus läheb lahti 2023. aasta märtsis-aprillis. Trammitee ja selle kontaktvõrgu rajamine on plaanitud lõpetada 2024. aasta juuni lõpuks, seejärel jätkub tänavakatte panek.
Trammiliini ehitamiseks sai linn Euroopa taaste- ja vastupidavusfondist (RRF) 26 miljonit eurot toetust.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.