"Kiirabi tegeleb elutähtsate probleemidega, ta päästab elusid. Me ei tegele sisse kasvanud varbaküüntega, ei tegele nohuga, mis on kellelgi kolm päeva olnud."

Kiirabiõde Jaanus Tramberg
video Abilinnapea Svet: elektritõukeratta koht on jalgrattateel, peame eeskätt tagama jalakäijate turvalisuse (1)
17. august 2022

“Kui vaadata viimase paari nädala uudiseid, mis mainisid Tallinna liiklust ja linnaruumi, siis üheks keskseks teemaks on olnud elektritõukerattad, nendega seotud avariid, nende piirkiirus ja parkimisprobleemid,“ ütles abilinnapea Vladimir Svet, kelle sõnul  soovib linn probleemi lahendada rattateede rajamisega.

“Meie sügav veendumus on see, et elektritõukeratta koht, eriti arvestades selle kiirust ja kaalu on just jalgrattateel koos jalgrattaga,” lausus abilinnapea. “Põhjus selleks on väga lihtne. Kui meie strateegiline eesmärk on panna inimesi rohkem liikuma jala, kui meie eesmärk on luua 15 minuti linna, siis peame tagama inimestele mugava ja turvalise jalgsi liikumise. Me peame endale tunnistama, et elektritõukerattad on eeskätt ohuks mitte isegi alati nende enda kasutajatele, vaid jalakäijatele. Ja seda eriti olukorras, kus kõnniteedel sõidetakse hästi suurte kiirustega ja tekitatakse ohtlikke olukordi jalakäijate jaoks.”

Jalakäijate turvalisuse osas kompromisse ei tehta

Sveti sõnul ei saa jalakäijate turvalisus olla linna jaoks kompromissikohaks. Samas ei saa tema hinnangul väita, et elektritõuksid on toonud ainult halba.

“Tegelikult ka nemad on osa mikromobiilsuse arengust ja iseenesest ei ole neis mitte midagi halba. Seda muidugi juhul, kui nende kasutamise käigus ei ohustata jalakäijaid ja nende liikumist. Ja just seetõttu Tallinn on rajanud ja rajab ka edaspidi uusi rattateid, mis on senistest paremad ja turvalisemad,” kinnitas abilinnapea.

Tänavu on Tallinn rajanud turvalised ja eraldatud rattateed Rannamäe teele ja Toompuiesteele. Selle suve alguses lõppes Sadama tänava tänavarattatee ehitus. Mitmed eelmisel ajal punase värviga tähistatud rattarajad on saanud endale ka füüsilise eralduse sõiduteedest. Neist ilmselt tuntuim koht on Pärnu maanteel endise Westmani poe juures.

“Lähinädalatel on linn alustamas tänavate rekonstrueerimisega, mille raames rajatakse uusi rattateid, näiteks Vana-Kalamaja tänavale ja Jõe ning Pronksi tänavatele, millele hiljem järgneb siis ka Liivalaia  tänavale rattatee rajamine. Järgmisel aastal plaanime hakata rajama rattateid Tehnika tänavale, Lastekodu tänavale ja Tulika tänavale,” lubas Vladimir Svet.

Abilinnapea sõnul teeb Tallinn ettevalmistusi selleks, et ka tervel Pärnu maantee ja Narva maanteetee teekonnal oleksid loodud rattaga sõitmise võimalused.

Lahendamist vajavad parkimise ja piirkiiruse küsimused

“Me usume, et tuleviku Tallinnas on enamus inimesi kasutamas vaheldumisi ühistransporti, ratast, autot, aga neid kõiki inimesi ühendab, et nad on eeskätt jalakäijad. Ja seetõttu peab arenema ka elektritõukerataste taristu. Inimesed võivad neid kasutada ja kui eriti need aitavad vältida auto kasutamist, siis see on ainult tervitatav. Aga see tohi juhtuda jalakäijate ohutuse arvelt,” märkis Svet, kelle sõnul on üheks suureks mureks ka tõukerataste parkimine.

Sveti sõnul pargitakse tõukerattaid praegu hoolimatult. “Eriti segab liiklemist, kui need pargitakse keset kõnniteed,” märkis ta. “Ja meil on hea meel, et eelmisel nädalal teatas Majandus-Kommunikatsiooniministeerium, et selline parkimine on seadusevastane. Sellel nädalal me juba alustasime politseiga konsultatsioone, et leppida kokku, kuidas edaspidi võiks vastav järelevalve toimuda.”

Svet ütles, et parkimise korraldus peab minema rangemaks, reeglid peavad muutuma selgemaks ja kui neid reegleid ei järgita, siis peab tulema selle eest ka sanktsioon.

Kolmandaks probleemiks on Sveti sõnul elektritõukerataste liikumiskiirus. Abilinnapeal on enda sõnul hea meel, et elektritõukerattad teenust pakkuvad ettevõtted oma kiiruseid teatud kohtades ning teatud kellaaegadel taandavad.

Svet jagas oma kogemust sellest suvest nii Oslos kui ka Stockholmist, kus tõukerataste piirkiirused ei tõusnud kusagil üle 20 kilomeetri tunnis.

“Tallinnas on võimalik sõita 25-ga,” lausus ta. “Eile katsetasin järgi Gonsiori tänava rattateel. Ja võib-olla on aeg mõelda, et äkki me võiksime siin olla rohkem eeskuju võtvad just Põhjala pealinnadest.”

Bolt andis nüüd teada, et alandab reede ja laupäeva õhtuti tõukerataste piirkiirust 17 kilomeetrini tunnis. Eesmärgiks on ära hoida õnnetusi ja hoida ka neid, kes jala liiguvad.

Bolti tõukerataste Baltikumi juht Eimantas Balta ütles, et praegusel hetkel on plaan hoida seda kiirusepiirangut selle aasta hooaja lõpuni. “Ja siis me vaatame, kas see on vähendanud õnnetuste hulka või teisi probleeme, mis on põhjustatud nädalavahetustel või pimedal ajal sõitmisest,” rääkis ta. “Võibolla me vaatame siis kas on vajadust sellist kiirusepiirangut ka teistele päevadele rakendada. Praegu on piirang vaid reedeti ja laupäeviti.”

Kommentaarid (1)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Enn
17. aug. 2022 22:23
Tulin just Soomest. Sain seal kõik asjad jalgrattal aetud. Tallinna jalgrattataristu aga ei kannata veel kriitikat ja seetõttu olen Tallinnas jätkuvalt autojuht.