"Kiirabi tegeleb elutähtsate probleemidega, ta päästab elusid. Me ei tegele sisse kasvanud varbaküüntega, ei tegele nohuga, mis on kellelgi kolm päeva olnud."

Kiirabiõde Jaanus Tramberg
fotod ja video Tammsaare pargis avati liikuvuse teemaline näitus, kus saab avastada võimalusi liikuda tervislikumalt ja keskkonnasõbralikumalt (0)
07. september 2022

„Liikuvuse valdkonnas on Tallinnal veel palju teha, et muuta meie linnaruum vähem autokeskseks. Euroopa rohelise pealinna aastal tahame pöörata tähelepanu meie valikutele nii linnaplaneerimisel kui ka igapäevasel liikumisel,” ütles Euroopa rohelise pealinna juht Krista Kampus.

Vaata galeriid (24)

Tammsaare pargis on avatud näitus linnaliikuvusest. Tallinna abilinnapea Vladimir Sveti sõnul peaks avalikust ruumist rääkides eelkõige mõtlema ühistranpordile ja jalakäijatele. “Heas linnas tunneb jalakäija end igas olukorras turvaliselt ja mugavalt. Ka sel suvel nägime, kui teravaks muutusid kergliikuritega seotud vaidlused,” rääkis ta. “Seetõttu on oluline arendada linna nii, et ühistransport oleks mugav valik ning kergliikurid oleksid jalakäijatest ja autodest eraldatud. Arvestame sellega tänavate rekonstrueerimisel ja linnaruumi arendamisel.”

Liikuvuse näitus on osa ka rohelise pealinna kontseptsioonist. “Liikuvus ja parem linnaruum on suur osa ja prioriteet meie rohelise pealinna programmis ja tegevuskavas,” rääkis Kampus. “Kõige olulisem on anda inimestele informatsiooni, fakte ja teadmisi, miks autodest välja tulemine on vajalik, seda nii tervise, stressi vähendamise kui ka majanduslikus mõttes. Ühistranspordiga liikumine, jala käimine või jalgrattaga sõitmine on kindlasti majanduslikult kasumlikum kui auto omamine.”

Linnapilt muutub rohelisemaks

Paljude jaoks on auto kasutamine hädavajalik. “Mulle meeldib demokraatliku linnaruumi kontseptsioon,” lisas Kampus. “Pakkuda alternatiive, häid ja turvalisi võimalusi erinevatele inimestele. Kui tahame, et inimesed kasutaksid vähem oma isiklikke autosid, siis peame pakkuma häid alternatiive aemele. See on kindlasti osa, mida linn saaks arendada ja selle tulemusena ongi oluliselt vähem inimestel pakilist vajadust oma isiklikku autot linnas kasutada.”

Tallinn arendab edasi jalgrattateid. “Teine prioriteet on kindlasti trammiliinid,” märkis Kampus. “Arendada ja ehitada uusi trammiliine selleks, et inimestel oleks parem ja mugavam liikuda. Siin näitusel on välja toodud ka, et Tallinn plaanib piirkiiruse alandamsit jätkata. Oleme teinud seda ligi 60 linna piirkonnas, kus 50km/h pealt oleme läinud 30km/h peale. See on väga suur faktor, et müra ja tolmu linnaruumis vähendada ning muuta inimeste elukeskkond mugavamaks.”

Svet kirjeldas praegust pealinna linnapilti sõnaga muutus. “Me elame läbi suuri muutusi ja ma arvan, et küsimus ei ole selles, et inimesed loobuksid autode kasutamisest, vaid selles, et auto kasutajate arv ei suureneks Tallinnas,” kirjeldas ta. “Meie eesmärk on see, et suureneks ühistranspordi ja rattaga sõitjate arv.”

Tänavate ümberehitamine jalakäija sõbralikumaks

Tuleviku Tallinnas, mis on Sveti sõnul 15-minuti linn, kasutavad inimesed vaheldumisi eraautot, rendiautot, trammi, bussi ning jalgratast. “Muidugi kõige rohkem kõnnitakse ka jala, sest oleme eeskätt jalakäijad, ükskõik mis transpordiliiki kasutame,” lausus ta. “Kõige suurem prioriteet on see, et linnas oleks jalakäijatel mugavam, turvalisem ja kiirem liikuda.”

Sveti ütles, et vajalik on tänavate ümberehitamine. “Selliselt, et kõik liiklejad tunneksid end seal võrdselt turvaliselt ja mugavalt,” rääkis ta. “Meie keskmine tänav peab olema piisavalt turvaline ja mugav jalakäijale, jalgratturile ja autojuhile. Seal, kus sõidab ühistransport peavad olema mugavad peatused, peatuste ühendused jalakäijate teedega ja muude trajektooridega, mida jalakäijad kasutavad.”

Kasvama peab ka tänavate kvaliteet. “Tänavatel peab olema rohkem ettevõtteid, rohelust, aga ka rohkem parkimist,” kinnitas Svet. “Tänapäeval ei saa ilma selleta, et on olemas paralleelselt parkimine ja peatumine. Muidu ei ole võimalik teenindada paljusid ärisid. Tuleviku tänavad peavad olema mugavad ja turvalised kõikidele liiklejatele.”

See, kuidas linnas liigume, mõjutab tugevalt meie õhukvaliteeti. Näituse on kujundanud ja illustreerinud kunstnik Karel Korp ning näitus on Tammsaare pargis üleval septembrikuu lõpuni.

Üksratas – väärt liikumisvahend

Osaühing Voltride juhatuse liige Markus Dvinjaninov tutvustas elektrilist üksratast. „Tavainimese jaoks on see nagu kohver, mille peale astud,“ ütles ta. „Kallutad end ette – liigub edasi, kallutad end taha – peatub. Hästi lihtne ja loogiline.“

Dvinjaninovi hinnangul on tegemist väga väärt liikumisvahendiga. „Kui keegi ütleb, et valik on tõukeratas, jalgratas või mõni muu selline väikevahend, millega oleks linnas mugav liikuda, siis elektrooniline üksratas on neist võib-olla isegi kõige praktilisem ja kompaktsem, et viia sind punktist A punkti B võimalikult mobiilselt,“ rääkis ta. „Ratas on suur, tõukeratas mõnikord on liiga kohmakas, aga see üksratas on hea, väike ja kompaktne ning samas teeb kogu töö, samamoodi nagu teised masinad, ära.“

Dvinjaninovi sõnul on selliste liikumisvahendite maksimaalne kiirus, nagu tõukeratastelgi, 25 km/h. „Eks on erinevaid mudeleid, aga kuna Eestis on 25 km/h kergliikuri piirang, siis 25 on see kiirus, millega nad välja lähevad,“ lisas ta.

Dvinjaninovi hinnangul on selliseid üksrattaid Eestis kasutusel umbes 50. „Kõige suurem kasutajaskond hetkel on USA-s,“ märkis ta. „On ka väga palju Euroopa riike, kus inimesed sõidavad. Paljud toidukullerid kasutavad seda oma tööks, kuna käed on vabad, sa saad vaadata mis iganes muid asju mis tarvis. Eesti on pigem selle koha pealt veel natukene lapsekingades.“

Ükrattad võivad Dvinjaninovi sõnul ka olla heaks alternatiiviks autoga sõitmisele. „Kui on vaja vedada palju asju, siis autot on raske asendada,“ nentis ta. „Aga kõikidel muudel juhtudel kindlasti julgeks soovitada proovida vähemalt mõnda neist asjadest.“

Pakutakse viimase miili transporti

Auve Tech opereerimisjuht Deivis Seppa sõnul opereerib isesõitev buss Mustamäel teisipäevast pühapäevani, kell 10:00-16:00. „Mustamäe projekt on osutunud äärmiselt populaarseks,“ rõõmustas ta. „Igapäevaselt kasutavad seda nii koolinoored, keskealised inimesed kui ka vanurid, liikumaks oma kodu juurest lähimasse transpordi peatusesse, poodi või siis ka kooli.“

Sepp kinnitas, et kõnealuse bussi kallal käib pidev arendustöö. „Me teeme igapäevaselt pikalt tööd selle nimel, et antud bussi ikkagi teha paremaks ja võimekamaks,“ ütles ta. „Varsti laekub selle kohta informatsiooni kindlasti ka, aga hetkel me hoiame oma fookust sellel, et pakkuda viimase miili transporti mitte ainult Tallinnas, vaid ka mujal Euroopas.“

Seppa sõnul tegutsetakse aktiivselt ka Tšehhis ja Hollandis. „Kavas on ka lähimatesse Skandinaavia riikidesse minna,“ märkis ta. „Teenus Mustamäe näitel osutus populaarseks ja seda kajastust ja tagasisidet oleme saanud ka väljastpoolt Euroopat. Tõesti on tegu populaarse teenusega, mida me üritame edasi arendada.“

Sepp lisas, et nende peamine eesmärk on pakkuda viimase miili transporti, ehk siis aidata inimest oma kodust suuremasse transpordisõlme ja avaldas lootust, et neil õnnestub seda nüüd ja ka tulevikus edukalt teha.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.