"Autojuhid kahjuks ei anna endale aru, mis võib juhtuda, kui nad sõidavad isegi 5 km tunnis lubatust kiiremini. Tagajärjeks võib olla raske kokkupõrge jalakäijaga, jalakäijale võib see lõppeda koguni surmaga."

Põhja prefektuuri patrullpolitseinik Vladimir Kägonen
Liikuvusekspert Autostumine on kasvanud peamiselt keskmisest madalama sissetulekuga tallinlaste hulgas (1)
22. september 2022
Foto: Scanpix

Transpordiameti liikuvusekspert Mari Jüssi sõnul on autostumine kiirelt kasvanud keskmisest madalama sissetulekuga tallinlaste hulgas. „See on sotsiaalses mõttes ikka tõeline ohumärk,“ nentis ta. „See vajab rohkem uurimist, et mis on need põhjused. Kas see on lihtsalt tingitud sissetulekute tõusust või see on töökohtade paiknemise muutus? Kas see on vaba valik või on see sundvalik?“

Jüssi enda hinnangul on tegemist ilmselt pigem sundvalikuga. „Minu senine tõlgendus on olnud see, et jah, meil võib see tallinlasest sinikrae elada Lasnamäel või Pelgulinnas, vahetult väga hea ühistranspordi peatuse läheduses, aga tema töökoht paikneb kuskil Tallinna piiri taga,“ lausus ta. „Seetõttu tal tegelikult ei ole normaalset valikut ilma autota igapäevaselt liikuda.“

Samas märkis Jüssi, et autostumine ei ole pöördumatu. „Kui inimene on kord autostunud, siis see ei tähenda seda, et ta eluaeg jätkab seda autokasutuse mustrit,“ märkis ta. „Seda me näeme praegu pigem kõrgema sissetulekuga inimeste hulgas, et seal on teatud küllastumine toimunud auto kasutusest. Ehk siis kõige jõukamate hulgas auto kasutus väheneb.“

Jüssi hinnangul on selle põhjuseks suuremast sissetulekust tulenevate võimaluste paljusus. „Suurem sissetulek tähendab, et tõenäoliselt on võimalik ise oma elukohta valida ja oma töökohta valida,“ selgitas ta. „Paindlikud tööajad ja kodus töötamise võimalus on ka tegelikult täiesti arvestatavad säästva liikumisviisi variandid. Me ei pea ilmtingimata inimesi saama ainult ühistransporti või jalgsi liikuma ja rattaga sõitma, vaid paiksus on autostumise vähendamisel samuti oluline teema.“

Tallinna piiri ületab iga päev 41 000 autot

Autostumise üheks suuremaks põhjuseks on pendelränne ning Jüssi andmetel liigub igapäevaselt üle Tallinna piiri 41 000 autot. „Need ei ole ainult harjumaalaste autod, see pendelränne on mõlemasuunaline ja enam-vähem pooleks,“ täpsustas ta. „Sama palju kui harjumaalasi liigub Tallinnasse, sama palju liigub ka Tallinnast lähivaldadesse.“

Viimase kümne aastaga on Jüssi sõnul lisandunud 30 000 täiendavat autoga liiklejat päevas. „See tuleb väga paljuski ühistranspordi kasutajate arvelt,“ ütles ta. „Meil on kolmandiku võrra rohkem autosid Tallinna linna piiril ja see täiendav autokasutus tuleb eelkõige siis keskmisest väiksema sissetulekuga inimeste ja naiste autokasutuse suurenemise arvelt.“

Jüssi kinnitusel on siiski näha ka positiivseid trende. „Autostumine on jõudnud teatud maani küllastumiseni ja Tallinnas on jalgrattaga tööle sõitjate arv 10 aastaga kolmekordistunud ning viimase viie aastaga kahekordistunud,“ märkis ta. „Kui ma vaatan seda statistikat, siis torkab see silma just meeste hulgas. Jalgsi liikumistel on jätkuvalt oluline ja kasvav roll, see on ka hea märk. On ka selgeid märke, et teatud elanikkonna grupid teadlikult valivad endale elu- ja töökohti ning liikumisviise.“

Jüssi andmetel väärtustatakse üha enam isiklikust autost sõltumatut eluviisi. „Seda kõike toetavad uued liikuvusteenused ning keskkonna ja tervise väärtustamine,“ lausus ta. „Lisaks veel see, et auto kasutamine käib meil kõigil rahakoti pihta. „Kui ühistranspordi kuupilet Tallinnas maksab ca 20 eurot, siis peamiselt autoga liikuja peab arvestama umbes 200 eurose väljaminekuga kuus.“

Tallinna ja Harjumaa ühistranspordisüsteem peab saama täielikult ühtlustatuks

Tulevikus tuleb aga Jüssi sõnul astuda otsustavaid samme selles suunas, et Tallinna ja Harjumaa ühistranspordisüsteem oleks täielikult ühtlustatud. „Need põhimõtted on meil kirjas Tallinna piirkonna liikuvuskava strateegias, paljuski ka Tallinn 2035 dokumendis ja praegu menetletavas Tallinna liikuvuskavas,“ loetles ta. „See tähendab ühtset Tallinna ja Harjumaa ühistranspordi korraldust – saada rongid, maakonnaliinid ja Tallinna linnaliinid ühtse korralduse ja nägemuse alla.“

Reisija jaoks peaks see Jüssi kinnitusel tähendama sujuvat liiklemist, ilma mingisuguse vahepealse ajugümnastikata. „Põhimõttena peaks kõik toimuma ühtses süsteemis,“ rõhutas ta. „Kui inimene läheb bussipeatusesse ükskõik kuskohas, kas Tallinna kesklinnas või kuskil Keila lähedal, siis ta siseneb Tallinna piirkonna ühistranspordisüsteemi, ta ei mõtle, kas ta on praegu maakonnaliini bussi peal või Elronis või on ta TLT bussi peal.“

See tähendaks Jüssi sõnul ka ühtset piletisüsteemi. „Ja see ei tähenda lihtsalt seda, et me võime maksta mingis ühtses maksusüsteemis, vaid see tähendab ikka ühtseid piletitooteid,“ täpsustas ta. „Meil on juba hea näide sellest – Põhja-Eesti Elroni ja Tallinna ühine kuupilet.“

Jüssi lisas, et selline ühtne korraldus tähendaks ka ühtset reisirongide, kiirete ja sagedaste bussiliinide, trammiliinide ja rattateede põhivõrku ning mugavaid ümberistumisvõimalusi. „Minister Sikkut on ka maininud, et need kolm olulist komponenti on meil praegu riigi poolt Tallinna ühistransporti tegelikult tulemas,“ lausus ta. „Trammiinvesteeringud, rattateede investeeringud, väga head ümberistumissõlmed – see kõik loodetavasti aitab siis ka vähemalt taristu poole pealt seda sasipundart lahendada.“

Viimase asjana rõhutas Jüssi, et praegu on meil palju tihedaid arendusi piirkondades, kus puudub hea ühistransport. „See on väga oluline põhjus, miks meil sõltuvus isiklikust autost suurenenud on,“ nentis ta. „Me ei peaks mõtlema paar sammu ette ja kavandama selle uue ühistranspordi sinna, vaid pigem ennetama seda. Meil peaksid need tihedad arendused tulema juba olemasolevasse ühistranspordilahendusse.“

Kommentaarid (1)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Rahvuslik rikkus
24. sept. 2022 08:50
See näitab rikkuse taset.

Seotud artiklid