"Hea nali on siis, kui sa ei pea selle järel ütlema, et ma tegin nalja. Kui sa seda juba pead ütlema, siis järelikult polnudki tegu naljaga."

Tõnis Niinemets, näitleja ja koomik
EKSPERT Autode hulka kasvatavad madalama sissetulekuga tallinlased (0)
26. september 2022
Foto: Scanpix / foto on illustratiivne

“See on sotsiaalses mõttes tõeline ohumärk. Kas see on lihtsalt tingitud sissetulekute tõusust või on tegemist töökohtade paiknemise muutusega? Kas see on vaba valik või sundvalik?” kommenteeris liikuvusekspert Mari Jüssi tõsiasja, et autostumine on kiirelt kasvanud just madalama sissetulekuga tallinlaste hulgas.

Jüssi enda hinnangul on tegemist ilmselt pigem sundvalikuga. “Tallinlasest sinikrae võib elada Lasnamäel või Pelgulinnas, ühistranspordi peatuse läheduses, aga tema töökoht paikneb kuskil Tallinna piiri taga,” lausus ta. “Seetõttu tal pole muud valikut kui autoga tööl käia.”

Samas märkis Jüssi, et autostumine ei ole pöördumatu. “Kui inimene on kord auto küljes kinni, siis see ei tähenda, et ta eluaeg jätkab seda mustrit. Kõrgema sissetulekuga inimeste hulgas on teatud küllastumine autoga sõitmisest ja nende seas autosõitude arv väheneb.” Jüssi hinnangul on selle põhjuseks suuremast sissetulekust tulenevate võimaluste paljusus.

“Suurem sissetulek tähendab, et tõenäoliselt on võimalik ise oma elu- ja ka töökohta valida,” selgitas ta. “Paindlikud tööajad ja kodus töötamise võimalus on ka tegelikult täiesti arvestatavad säästva liikumisviisi variandid. Me ei pea tingimata inimesi saama ainult ühistransporti, jalgsi liikuma ja rattaga sõitma, paiksus on autostumise vähendamisel samuti oluline teema.”

Jüssi andmetel liigub iga päev üle Tallinna piiri 41 000 autot. “Need ei ole ainult harjumaalaste autod, tallinlased sõidavad omakorda naabervaldadesse tööle. See pendelrände suhe on enam-vähem pooleks.”
Viimase kümne aastaga on Jüssi sõnul lisandunud 30 000 täiendavat autoga liiklejat päevas. “See tuleb väga paljuski ühistranspordi kasutajate arvelt,” nentis ta. “Meil on kolmandiku võrra rohkem autosid Tallinna linna piiril ja see täiendav autokasutus tuleb eelkõige keskmisest väiksema sissetulekuga inimeste ja naiste sagedasema autoga sõitmise arvelt.”

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.