"Eesti meedia on olnud alati veidi paremale poole kallutatud, sotsiaalmeedia uhuu-gruppe ei tasu uskuda."

Indrek Ibrus, meediaprofessor
Kauplustes on ostukorvi hinnavahe kohati 30% (0)
26. september 2022
Foto: Scanpix / foto on illustratiivne

Osa poode tõstab segasel ajal toodete hinda palju hoogsamalt, kui tegelikult tõusevad mõne kauba tootmis- ja müügikulud. Sooduspoodide ketti juhtiva Tarmo Lauringu sõnul on odavamate kallimate poekettide ostukorvide vahe kasvanud 30%-ni ja seda ei saa objektiivselt selgitada muu kui põhjendamatu juurdehindlusega.

Võiks lisada, et hinda on märkimisväärselt lisatud isegi rahvusvaheliste suurkontsernide toodetud majapidamis- või hügieenitarvetele, ehkki päris kindlasti ei ole sealsed sisendhinnad hüppeliselt kasvanud. Oma panuse hinnatõusu leevendamisse saaks anda riik, langetades ajutiselt oluliste kaupade käibemaksu. Euroopa Liidus pole peale Eesti toidul madalamat käibemaksumäära Leedus ja Taanis.

Käibemaksu erisusi võiks tekitada näiteks nagu Lätis, kus 5% käibemaksu alla kuuluvad kodumaised puu- ja juurviljakasvatajad. Lätis on välja rehkendatud, et käibemaksumäära alandamine 21%-lt 5%-le tähendas tarbijatele ligi 12% soodsamat hinda.

Mitmetes riikides, kasvõi Soomes, kohaldatakse madalamat käibemaksu lisaks toidule ja joogile ka nendega seotud teenuse osutajatele. Põllumajanduskoda on läbi aastate mitmeid kordi teinud ettepaneku põhitoiduainete käibemaksumäära langetamiseks. Siiani pole sellega arvestatud. Praegu moodustab toit Eesti leibkondade eelarves kõige suurema osa ehk enam kui viiendiku.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.