"Eesti meedia on olnud alati veidi paremale poole kallutatud, sotsiaalmeedia uhuu-gruppe ei tasu uskuda."

Indrek Ibrus, meediaprofessor
Pelguranda või Järvele võib tulevikus viia tramm (0)
26. september 2022
Mats Õun

Uute trammiliinide rajamiseks tuleb osta uusi trammi ning võimalik, et rajada ka uus depoo.

Abilinnapea Tanel Kiik ütles, et uute trammiliinide kavandamisel võtab linn arvesse eeskätt võimalikku sõitjate arvu, keskkonnamõju, majanduslikke argumente ning teede- ja ühistranspordivõrgu terviklikku planeerimist.

“Arutame praegu põhjalikumalt Järve, Pelguranna ja Liivalaia trammitee ehitamise võimalusi. Iga projekti puhul tuleb teha muudatusi ka bussiliikluses ja ühistranspordi korralduses laiemalt, et suurendada trammisõitjate arvu,” lausus ta.
Linn on uurinud praegu uute trammitee trasside jaoks Pelguranda, Narva mnt, Järve, Liivalaia ja Kalaranna kanti, tulemused selguvad oktoobri lõpuks. Linna transpordiamet koostab potentsiaalsete trammiliinide tasuvuse analüüsi ja hindab nende mõju liiklusele.

“Lisaks tuleb arvestada uute trammide soetamise ning võimaliku täiendava depoo ehitamisega,” selgitas Kiik. “Sõltuvalt uute trammiliinide arvust võib järgmise kümne aasta jooksul kuluda nende rajamiseks mitusada miljonit eurot. Linnavalitsus otsustab liinid lähiajal valmiva trammiteede uuringu ning mõju- ja tasuvusanalüüsi järgi.”

Majandus- ja taristuminister Riina Sikkuti sõnul annab riik Tallinna uute trammiliinide arendamiseks 40 miljonit eurot. “Lisaks näeme ette veel 16 miljonit ühistranspordisõlmede arendamiseks ning 40 miljonit eurot jalgrattaliikluse arendamiseks Tallinnas, Tartus ja Pärnus,” ütles ta. “See raha on paariks järgnevaks aastaks kavandatud ja aitab nende plaanidega kiiremini edasi minna.”

Tramm on säästlikum kui buss

Liikuvusekspert Marek Rannala sõnul tuleb linna roheliseks arenguks luua ka trammiliine, kuna tramm on mugav, vaikne, saastevaba ja suudab vedada korraga palju inimesi. “Rahvarohkes ja tiheda liiklusega linnas on trammil bussi ees mitmeid eeliseid,” mainis Rannala.

Kiik tõi näiteks, et trammide energiakulu on bussidest palju väiksem. See tähendab lisaks keskkonnasõbralikkusele ka majanduslikke eeliseid. “Näiteks Helsingis on bussi energiakulu inimese reisikilomeetri kohta trammi omast kaks korda suurem,” selgitas ta. “On ka linnu, kus vahe on kahe-, kolme-, neljakordne. Kui me suudame trammiliine õigesti kavandada ja projekteerida, siis saame päris märkimisväärselt energiakulusid kokku hoida.”

Volikogu esimees Jevgeni Ossinovski rõhutas, et üleilmsed kliimamuutused on jätkuvalt kõige suurem ja pikaajalisem oht Eesti riigile ja rahvale. “Tallinna linn on muutustega toimetulemisel olnud üks eestvedaja, samas on transpordiheitmete vähendamine üks keerukamaid ülesandeid,” märkis ta. “See eeldab muutusi iga inimese tarbimisharjumustes, aga ka ühistranspordi arendamises.”

Linlased valmis autost loobuma

Ossinovski kinnitas, et linlased on valmis linna rohelisemaks muutmiseks. “Volikogu korraldas küsitluse, kus uurisime, kas nad oleksid valmis jätma auto näiteks kahel päeval nädalas koju,” lausus ta. “Üle poole inimestest on valmis muutma oma tarbimisharjumusi selleks, et kliimamuutusi ohjata. Aga see valmisolek on loomulikult tingimuslik. Kui me ei loo kiire ja mugava ühistranspordi näol autole alternatiivi, kui me ei vähenda linnaplaneerimisega elanike sundliikumisi, siis loomulikult inimesed autost ei loobu.”


KÕLVART: Sadama tramm tuleb kindlasti ära teha

“Oleme huvitatud sellest, et pealinna inimesed ja külalised sõidaks rohkem ühistranspordiga,” lausus linnapea Mihhail Kõlvart.

Kõlvart märkis, et praegu on kavandamisel neli uut trammiliini: Pelguranna suund, kesklinnas Liivalaia tänavat läbivad ja mööda Pärnu maanteed Järve poole kulgevad.

“Eelarvestrateegias plaanime nende elluviimiseks eraldada raha neli aastat,” lausus ta. “Aga enne tuleb teha päris tõsine analüüs. Me ei saa enne investeerida, kui ei mõista, kuidas need uued liinid liiklusolukorda mõjutavad ja linnakeskkond nende tõttu muutub.”

Tallinna linnapea Mihhail Kõlvart.
Pilt: Mats Õun.

Kõlvarti sõnul on kaalumisel olevad trammiteed osa suuremast visioonist kogu linna arendamisel.
Linnapea lisas, et praegu ei ole ehitamiseks ja muudeks suurteks ettevõtmisteks soodne aeg, kuid kasvav Tallinn vajab uusi trammiliine ning sadama tramm tuleb kindlasti ära teha.

Kõlvart ütles, et Tallinna elanikele meeldivad trammid. “Mida rohkem on trammiliine, seda rohkem sõidavad inimesed ühistranspordiga,” lausus ta. “Trammitranspordi areng on ka sobilik Tallinnale kui rohelisele linnale ja loomulikult ka tulevasele Euroopa rohelisele pealinnale.”

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.