"Hea nali on siis, kui sa ei pea selle järel ütlema, et ma tegin nalja. Kui sa seda juba pead ütlema, siis järelikult polnudki tegu naljaga."

Tõnis Niinemets, näitleja ja koomik
ettevõtluse edulood RATTAFIRMA ASUTAJA: Pakume inimestele võimalust oma perega koos rohkem aega veeta (0)
27. september 2022
Hagen Bikes juht Kaspar Peek. Foto Mats Õun

„Meie ratta ees olevas kastis veetakse näiteks lapsi. Nii sõites on lastel oma vanematega suurem side, kui autos, kus nad istuksid üksinda tagapingis. Ratas muudab inimeste elu,“ kirjeldas Tallinna ettevõtluspäeval oma firma Hagen Bikes toodet Kaspar Peek. Ettevõtte kastiratas on popp kogu Euroopas.

2014. aastal valmis Taanis eestlaste käe all ettevõtte esimene disainratas. Pärast kolme tegutsemisaastat kolis ettevõte Eestisse ning valmis esimene kastiga ratta prototüüp, mis sai pärast pikki katsetusi sai 2020. aastal müügivalmis.

„Me pakume inimestele võimalust oma igapäevaste tegevustega olla aktiivsem, õnnelikum ja perega rohkem koos,“ sõnas Peek. „Meie ratastega veetakse näiteks lapsi, sest rattal kasvatad temaga suurema sideme kui autos, kus nad istuksid üksinda taga. Lisaks avastad rattaga enda linna rohkem, saad sõita Kadriorgu, sealt edasi randa ja mujale. Autoga ei viitsiks keegi otsida parkimiskohti. Ratas muudab inimeste elu ja ma tahan inimeste elusid paremaks muuta ja näha, kaugele meie toode minna võib.“

Hagen Bikes kastiratas on osutunud menukaks üle kogu Euroopa: ettevõtte käive ja müüdud rataste hulk kasvab kiirelt ning täna sõidetakse Hageni kastiratastega 16 Euroopa riigis.

Peek ütles, et ettevõtte eesmärk on populariseerida jalgrataste kasutust linnas ning muuta jalgrattad eelistatud sõiduvahendiks ka kõigile neile, kes iga päev sõidutavad lapsi, trennikoti ja nädala ostusid. „Meie kastirattad on mugava disainiga, kerged, kiired ja innovaatilised,“ lausus ta. „Vähe tähtis pole ka see, et ratastele on paigaldatud GPS moodul, mis võimaldab soovimatu ratta teisaldamise korral ratast kerge vaevaga üles leida.“

Lahendati enda probleemi

Alguses alustas Peek oma sõnul vale lehe pealt. „Ma ei läinud lahendama kellegi teise probleemi, vaid enda,“ märkis ta. „Mul oli prototüüp valmis ja sõitsin sellega, siis hakkasid inimesed küsima, et väga ägeda asja tegid, kas osta ka saab. Ütlesin, et ma teen väga väikse koguse rattaid, panen müüki ja kuus kuud on tarneaeg. Telliti kolm tükki, siis need osteti ära. Paari kuu pärast tegin veel kolm ja ka need osteti ära ning nii see algaski. Tänaseks saab rattaid kohe 200 valmis.“

Reaalseks sai Peeki sõnul ettevõte siis, kui ta leidis insvestori. „Kui olime esimesed kolm ratast maha müünud ja koroona juba möllas, mõtlesime minna Taani ja Saksamaa parkidesse ja korraldada kliendipäevi,“ kirjeldas ta. „meil ei läinud sugugi hästi, sest me ei osanud inimesi kokku saada. Küll aga kohtasin ma seal ühte tuttavat, kes ütles, et ta oli ühe firma hiljuti maha müünud, kas mul oleks investorit vaja. Siis hakkasime eelarvet läbi arvutama, et kui palju peaks rattaid üldse müüma, et idee oleks jätkusuutlik.“

Läbi arvutamine tegi idee jätkusuutlikuks ja reaalseks. „Tänu investorile panime plaani kokku ja nii see realiseerus,“ märkis Peek.

Testi, mida tahab turg

Hagen Bikes kes 2021. aasta lõpus seadis sammud börsile, sai samal ajal ka suure tunnustuse osaliseks. Nimelt valis Bikerumor nende “Night Hawk” mudeli 2021 aasta parimaks elektrijalgrattaks.

„Praegu on meie meeskond kuueliikmeline ja üritame aru saada, kes on meie klient,“ lausus Peek. „Tahame saada kvantiteeti oma mõtetele taha ja proovime lahti mõtestada, miks klient seda ostab ja kuidas saame teisele kliendile selgeks teha, miks ta seda vajab. Siiani on meie keskmisele kliendile meeldinud eelkõige unikaalne välimus ja terasraam.“

Peek ütles, et tark on testida, mida turg vastu võtab. „Puhtalt kõhutunde ja emotsiooni pealt midagi teha ei ole mõistlik,“ lisas ta. „Enda kogemusest võin öelda, et esimesed aastad oleks võinud võtta paar päeva ja ainult eelarvet arvutada ja toodet testida, siis oleks aru saanud, et võib-olla ei ole kohe vaja kõike all in panna.“

Tippkoka restoran kodus

Ettevõtluspäeval esines samuti Rändav kokk ehk Anneli Kägi. Ta on söögitegija ametit pidanud järjepidevalt üle kümne aasta,  töötanud nii kohvikutes, restoranides kui ka cateringis. „Ma pakun tippkoka restorani emotsioone,“ ütles Kägi. „Pakun kliendile ja tema külalistele kustumatut maitseelamust ning korraldan vinge kodugurmee kliendi enda kodus.“

Rändav kokk aitab kokku panna kliendile ja tema külalistele sobiva menüü ning tuleb kohale koos tooraine ja kõige muu vajaminevaga. „Samuti korraldan ja hoolitsen peokoha ja -laua dekoreerimise eest,“ lisas ta. „Kui olen kohale jõudnud, end sisse seadnud ja ettevalmistused ära teinud, tutvustan rõõmuga ka külalistele sündmuse menüüd ning näitan erinevaid nippe, kuidas näiteks mahlast ja maitsvat liha grillida.“

Kui Kägi alustas sai ka tema abikaasast kokk ja teenindaja. „Mul on  ka kõik sugulased abis käinud,“ naeris ta. „Praeguseks hetkeks on üks kindel inimene, kes mind abistab.“

Ei jõudnud enam põhitööd teha

Rändava kokana alustas Kägi kümme aastat tagasi. „Mul hakkas üks hetk töö juures igav,“ rääkis ta. „Tundsin, et ei taha nelja seina vahel kinni olla ja tahaks inimesi näha. Kuna mulle meeldib ka väga dekoreerimise pool ja mul on olnud võimalus kokku puutuda ka pulmadega, kirjutasin pulmakorraldajatele, et äkki võtaksid nad mind enda tiiva alla, kuid keegi ei vastanud. Lõpuks hakkasin ise nokitsema kuniks sain aru, et ma ei jõuagi oma põhitööd enam teha.“

Alguses ei osanud Kägi hinnata teenust, mida pakkuda soovis. „Minu suurim hirm oli see, kuidas jõuda inimesteni,“ märkis ta. „Ma võtsin appi sõbranna, kes aitas mind turundusega ja aitas mul kindlate inimesteni jõuda.“

Suurima takistuse ületamine

Kägi ütles, et talle meeldis pidevalt sõpradele enda kodus õhtusööke korraldada. „Nende tagasiside oli alati väga hea ja alguses kartsin, et ega sõbrad ei julgegi midagi halvasti öelda, aga kui nägin, et täiesti võõrad inimesed tahavad uuesti minu teenust, siis see andis tõuke, et järelikult on seda teenust vaja.“

Enda pidev koolitamine ja eneseareng on Kägi pidev eesmärk. „Kui ma mõne kliendi juurde lähen kolmandat korda, siis tahan talle pakkuda midagi uut ja end arendada,“ rääkis ta. „Ise mõtlen alati, et kuidas saaks asju paremini ja kvaliteetsemini teha. Soovin kliendile pakkuda paremat maitseelamust, et ta minu juurde julgeks ka tagasi tulla. Selleks käin näiteks mõne tippkoka koolitustel ja võtan erinevaid kursuseid.“

Suurimaks takistuseks oli rändava koka jaoks suhtlemine. „Ma ei ole kunagi väga hea suhtleja olnud ja kui ma läksin esimese võõra kliendi juurde, siis ehmusin kergelt ära,“ meenutas Kägi. „Meesterahvas oli oma naisele üllatuse teinud ja kutsus mind nende koju süüa tegema. Kui ma läksin ennast ja menüüd tutvustama, siis tõmbas see esialgu hinge kinni ja oli minu jaoks suur ületus. Aga mida aeg edasi, seda paremaks minu suhtlemisoskus ka läks.“

Tänaseks hindab kokk enesearengut. „Tore on praegu vaadata, kus ma näiteks kaks aastat tagasi inimesena olin ning kus olen ma täna,“ ütles ta. „Lisaks hoiab mind inimeste rõõmsaks tegemine selle töö juures, sest see tekitab hea tunde.“

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.