„Erinevad meediakanalid lahutavad lapsi õpetajatest ja vanematest,“ rääkis meediaagentuuri MediaCom juht Olga Peresild täna toimunud väärinfo aastakonverentsil.
Spetisalisti sõnul näitavad uuringud muu hulgas, et õpetajad kasutavad rohkem arvuteid, noored aga telefone. „Kaugenemine algabki kommunikatsioonivahenditest,“ rääkis ta. „Õpilaste infoväli on tegelikult tunduvalt laiem ja mitmekesisem, ka enamate kiusatustega.“
Teine oluline põhjus, miks traditsioonilise meedia kasutamine noorte hulgas väheneb, seisneb kõikvõimalike alternatiiv-platvormide üha suuremas populaarsuses. Noorte suurimad lemmikud on online-muusikateenused ja -mängud, samuti sotsiaalmeedia. Covidi-ajal sai nende kasutamine senisest veelgi suurema hoo sisse.
„Võime öelda, et noored viibivad juba mõnda aega keskkonnas, mis soosib uue käitumismalli teket,“ rääkis Peresild. Näitena toob ta TikTok-i, mis on alles üsna värske rakendus, aga ometi kasutab seda juba peaaegu pool Eesti noortest. Ka Twitteris istub kolmandik meie nooremast generatsioonist, ehkki see platvorm muude eestlaste seas väga populaarne ei ole.
Telekas ei huvita
„Keskkond, kus õpetajad ja õpilased oma aega viidavad ja infot koguvad, on ikka väga erinev,“ nentis meediaspetsialist. „Vanem generatsioon jälgib pigem isiksusi, kes on mingi tegevuse või ande tõttu tunnustust ning mõju kogunud. Noored aga neid, kes on ennast ise kuulsaks teinud ja turundama hakanud.“
Positiivse poole pealt osutas meediaspetsialist sellele, et ka õpilased kasutavad info kogumiseks kohalikke portaale. Noorte sõnul usaldatakse neid rohkem kui sotsiaalmeediat. Nii õpilaste kui õpetajate seas on populaarseimaks meediaplatvormiks Delfi.
„Küll aga on televisiooni jälgimine noorte hulgas tunduvalt kahanenud,“ tõdes Peresild. Tema sõnul on sisu atraktiivsus noortele nende vanematest olulisem. Seetõttu tahavad nad ise valida, mida vaadata. Kolm populaarseimat telekanalit on kõigil vanuserühmadel TV3, Kanal 2 ja ETV2. Peale seda lähevad arvamused aga lahku. Nimelt on õpetajate neljandana eelistatud telekanaliks Duo 4, 7 kuni 14 aastastel Nickelodeon ja 15-19 aastased TV6.
Liiga palju infot
„Raadiokanalite puhul paistab seevastu, et noored on oma õpetajatest isegi veidi arukamad tarbijad,“ rääkis Peresild. „Nimelt eelistavad nad kanaleid, kus reklaamimüra on väiksem nendest jaamadest, mida kuulab vanem generatsioon.“
Kokkuvõttes pidas meediaspetsialist positiivseks, et me pole oma lapsi täiesti ära kaotanud alternatiivsetesse ja ebausaldusväärsetesse meediakanalitesse. Küll aga peame arvestama, et nad seisavad iga päev silmitsi tohutu koguse informatsiooniga.
„Meil tuleks noortele selgitada, et peale tulvavat infokogust peab vaatlema kriitiliselt. Kui lastega tekivad mingitel teemadel arusaamatused, siis tuleks uurida, mis infokanalit noort kasutab ning kust tema teadmised pärinevad.“
Kui TikTok ja Twitter on võitmas Eesti noorte südameid, siis sootuks teine on lugu trükisõnaga. Ehkki õpetajate seas loeb raamatuid lausa 70%, siis noorte seas on trükisõnast huvitunute protsent langenud 20-ni.
tehke kokkuvõte
29. okt. 2022 21:48