"Iga piirkiirusele lisatud kilomeeter suurendab tõenäosust sattuda õnnetusse ning raskendab võimalikke vigastusi."

Hannes Kullamäe, Politsei liiklusjärelevalve keskuse juht
Minister Solmani kommentaar Elektri universaalteenus omavalitsustele (1)
17. november 2022
Riina Solman

Elektri universaalteenus kodumajapidamistele on tänaseks ennast õigustanud. Nüüd on laual universaalteenuse laiendamine kohalikele omavalitsusele. Seda arutatakse riigihalduse ministri ettepanekul Riigikogus ja loodetavasti saab see lähiajal seaduseks.

Selle aasta esimese seitsme kuuga on omavalitsused kulutanud hoonete ja infrastruktuuri kütte- ja elektrikuludele kokku 51,6 miljonit eurot, mis on peaaegu poole rohkem (20,2 miljonit eurot) kui eelmisel aastal samal perioodil. Üldiselt prognoositakse, et energiakulud suurenevad 2022. aastal võrreldes eelmise aastaga umbes 42 miljoni euro võrra – 90 miljoni euroni aastas.

Universaalteenus kui abimeede


Andes omavalitsustele õiguse kasutada universaalteenust, mille eelnõu on praegu parlamendis, püüab riik anda linnadele ja valdadele abikäe, et tulla toime kõigi jaoks ootamatult tekkinud majandusolukorraga ning hoida kulusid kontrolli all. Universaalteenus võib olla odavam kui börsihind, kuid kindel päris kindel selles olla ei saa. Peamine eelis on see, et hind ja kulud on riikliku kontrolli all. Omavalitsus peaksid kaaluma universaalteenusega ühinemist, kui see on tema jaoks soodsam.

Universaalteenus võib omavalitsusele mitmel viisil kasu tuua. See võib aidata ohjeldada hüppeliselt kasvavaid energiakulusid, tasakaalustada omavalitsuse eelarvet ning tagada stabiilsema ja taskukohasema elektrihinna. Samuti vähendada linna sotsiaal- ja munitsipaalelamute koormust ning tagada stabiilsema ja taskukohasema hinna linna ametiasutustele, kultuuri- ja haridusasutustele, spordihallidele jne.

Lühidalt öeldes võib universaalteenus aidata pakkuda stabiilsemat ja taskukohasemat hinda linna elanikele, ettevõtetele ja asutustele.

Riigihange avalikus sektoris normiks

Praegu on õhus ka küsimus, kas omavalitsused peaksid saama universaalteenusele üle minna riigihankeid korraldamata, samamoodi nagu kodutarbijad. Paraku seda päris nii korraldada ei saa.

Kõigepealt on mõistlik korraldada hange juba lihtsalt selleks, et saada turult omavalitsusele sobivaim soodsaim pakkumine. Riigihanked on omavalitsuse jaoks tavapärane viis oma eelarveliste vahendite kasutamiseks, seega ei saa olla õigustatud ootust, et elektri ostmine universaalteenusena saaks toimuda väljaspool riigihanke eeskirju.

Teiseks, kuigi eratarbijatel on vabadus teha oma valikuid, on nad lepingulistes suhetes nõrgemas positsioonis ega ole seetõttu riigiga, sh kohalike omavalitsustega, võrreldavad. Riik peab kaaluma, kas on põhiseaduse ja vaba turu põhimõttega kooskõlas sekkuda “võimupositsioonilt”, andes seadusandlikult riigile õiguse muuta ühepoolselt avalik-õiguslike lepingute tingimusi, sest ka energiaettevõtted on võtnud omapoolseid kohustusi, et omavalitsustele energiapakkumisi teha.

Riigihangete seadust kohaldatakse ka elektri hankimisele ning seega saab ka olemasolevate riigihankelepingute muutmist teha vastavalt riigihangete seadusele ja Euroopa Liidu reeglitele. Juhtudeks, kui hanke maht jääb alla rahvusvahelise piirmäära, milleks on elektri puhul hetkel 215 000 eurot käibemaksuta, kaalume siiski ka seadusemuudatust, et lihtsustada universaalteenuse hankimist. See tooks kasu väiksematele omavalitsustele, sest universaalteenuse hankimine oleks lihtsam ja odavam.

Kommentaarid (1)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Universaalteenus ei ole meede, vaid talutavuse piir riigi eksisteerimiseks
20. nov. 2022 02:59
See on talutavuse piir , kus ülejäänud osa makstakse kinni tootjatele - kes saavad oma üleskruvitud kokkuleppelised max.hinnad rakendatud ja sissetulek on tagatud. Universaalteenus - on 6* kõrgem hind algsest +KM ja krt. osa lisamine - 1.99 asemel 3.50, siis juba 5.50 jne. Universaalteenuse hind peaks olema kokku Võrgutasu jt. komponentidega aga need lisanduvad +KM , seega Universaalteenus on fikseeritud laest kõrgema toetamine elektrihinna hinna osas ja mitte P ning Ö (need summeeritakse keskmiseks) , kus P ja Ö tarbimist arvestatakse Võrgu jt. lisandite arvestusel - mida aga ei toetata. Seega on Universaalteenus - osaliselt hinna toetus ja mitte lõpphinna toetus : piima ostes maksad ju ka taara kinni - on täishind ja kui ei maksa - oled võlas või jääd ilma. Liialt on kilamist selle nimetuse ja heateoga. Mida ei toetata - krt.kuutasu, P ja Ö edastamist, taastuvenergiat, aktsiisi, Amperaaži jne. Tähenduslikult oleks õige - universaalteenus - kehtestatud riiklikust hinnalaest+KM ei saa tarbijale, kokku, arvet esitada- 19 senti * KWh ja see ongi lõplik maksmisele kuuluv arve. Siis oleks tegemist meetmega ja selle õiendab riik.

Seotud artiklid