"Iga piirkiirusele lisatud kilomeeter suurendab tõenäosust sattuda õnnetusse ning raskendab võimalikke vigastusi."

Hannes Kullamäe, Politsei liiklusjärelevalve keskuse juht
Esimesed talvised ilmaolud nõuavad kõigilt liiklejatelt ettevaatlikkust, autojuhid võiksid sõita talverehvidega (3)
17. november 2022

„Kõikide eelduste koheselt saabub talv esimese lumega Tallinna tänavatele juba homme. Seetõttu kutsume üles kõiki autojuhte kontrollima, et rehvid oleksid välja vahetatud talverehvide, soovitavalt muidugi lamellrehvide vastu,“ lausus abilinnapea Vladimir Svet tänasel linnavalitsuse pressikonverentsil. „Teatavasti lamellrehvid säästavad nii meie tervist kui ka maksumaksjate raha, sest teede kulumine on lamellrehvide puhul väiksem.“

Kolmapäeva õhtul sadas Tallinnas maha esimene lumi ja ilmaprognooside kohaselt on täna oodata vihma- ja lörtsisadu ning öiste miinuskraadidega võivad teed muutuda libedaks. Tallinna linna lepingupartnerid teostavad suurematel tänavatel ennetavat libedusetõrjet, kuid ettevaatlik tuleb siiski olla kõigil liiklejatel.

Ilmateenistuse prognoos näitab tänase päeva jooksul kergeid sademeid, tulla võib nii vihma kui ka lörtsi. Kesköö paiku on oodata taeva selginemist, millega kaasneb õhutemperatuuride langemine alla 0 kraadi, niisked teepinnad jäätuvad ja esineb ka härmatist, mis muudab teed libedaks. Reedel on selge ja sajuta miinustemperatuuridega ilm.

„Eilsest alates on linna lepingupartnerid kasutatud libedusetõrjeks 13,3 t soola ja 4,2 t kloriidide vesilahust, kuid hoolimata teehooldajate pingutustest tuleb autojuhtudel hinnata teeolusid, varuda kannatust ja valida õige sõidukiirus ning -stiil,“ ütles Tallinna Keskkonna- ja Kommunaalameti juhataja kohusetäitja Tarmo Sulg. „Õige sõidukiirus võiks ilmaoludest lähtuvalt olla lubatud sõidukiirusest väiksem. Niisamuti soovitame alustada sõitu pigem aeglaselt, et jõuaks talviste teeoludega kohaneda. Väga oluline on hoida ohutut pikivahet ning vältida ohtlikke manöövreid. Suverehvidega liiklejatele paneme südamele, et hindaksite teeolusid ning sõidu vajalikkust, sest suverehvidega liiklemine sellistes oludes on ohtlik.“

„Palume ettevaatlikkust ka jalgsi ja jalgrattal liiklejailt, sest ka kõnni- ja kergliiklusteedel võib ette tulla ootamatut libedust,“ lisas Sulg.

Sulg kinnitas, et esmane prioriteet ongi olnud just jalakäijate ja jalgratturite liikluse parandamine. „Meil on osa linna poolt hooldatavaid kõnniteid kõrgemasse seisundisse viidud, mis tähendab seda, et hooldamine peab toimuma nelja tunni jooksul võrreldes varasema kaheksa tunniga,“ lausus ta. „Lisaks ülekäikude olukord peaks paranema, kuna sinna on täiendavaid tehnikaühikuid lisandunud. Praeguseks on üle linna kokku juba suurusjärgus 200 tehnikaühikut, mis peaksid kõik seda talihoolduse kvaliteeti tagama. Ma ütleks, et see tõus on päris märkimisväärne olnud.“

Tallinna Keskkonna- ja Kommunaalamet tuletab meelde, et paljude kõnniteede puhastamise eest vastutab teega külgneva kinnistu omanik, kes vajadusel peab teostama libedusetõrjet. Selleks võib kasutada graniitkillustiku, mille tera läbimõõt on 2-6 mm, ei ole lubatud kasutada tuhka, liiva või kloriide. Linn omalt poolt jagab korteriühistutele ja eramajade omanikele tasuta graniitkillustikku, selle kohta saab infot linnaosavalitsustest.

Tänavate puudulikust hooldusest saavad linlased teada anda Tallinna abitelefonil 14410.

Sel aastal on Tallinnas Sveti sõnul käivitatud ka parkimist reguleeriv pilootprojekt, mis tõhustab lumekoristust hooldusmasinatele suurema ligipääsetavuse võimaldamise teel. „See tähendab, et osadel tänavatel keelatakse parkimine teatud kuupäevadel, nädalapäevadel või kellaaegadel,“ selgitas Svet. „Projekt viiakse läbi eelkõige seal, kus on tänavad muidu pidevalt täis pargitud.“

Selleks, et maksumaksja raha tuulde ei lendaks peavad inimesed osades piirkondades arvestama uue parkimiskorraldusega. „Kristiine linnaosa Lille asumis ja Haabersti linnaosa Õismäe välisringil muutub parkimiskorraldus,“ lausus Svet. „Uue parkimiskorralduse kehtestamist kaaluvad ka teised linnaosad. Elanikud peavad nendel päevadel leidma alternatiivsed parkimiskohad, et hoolduspartnerid saaksid terve päeva ulatuses korraldada puhastustöid.“

Sveti sõnul tuleks korteriühistutel üle vaadata ka hooldusfirmaga sõlmitud lepingute tingimused. „Seal ei ole vahel vastavaid nõudeid, mis tulenevad seadusest,“ märkis ta. „Tihti on välja jäetud nädalavahetuseti koristamine ja ma soovitan korteriühistute juhatuste liikmetel kontrollida üle, mis seal lepingutes kirjas on.“

Linna partnerid on talveks valmis

Linna enda partnerid on selleks talveks Sveti kinnitusel kõik valmistunud. „Linnal on sõlmitud uued lepingud tänavate hooldamiseks, sest 1. detsembril lähevad meil karmimaks paljude kõnniteede hooldamise nõuded,“ selgitas ta. „Paljude ühistranspordi peatuste juurde tekivad graniitkillustiku kastid ning linnalt tekib ka elektrooniline, interaktiivne jälgimissüsteem.“

Svet tõi ka eraldi välja rattaradade hoolduse, millele kehtivad nüüd karmimad nõuded. „Rattarajad on sõiduradadest kitsamad,“ nentis Svet. „Masinad peavad olema piisavalt väiksed, et nendega oleks võimalik rattaradasid lumest puhastada. Samuti on oluline, et tihedamalt kasutatavaid rattaradu puhastataks sagedamini.“

Uus jälgimissüsteem võimaldab Sveti sõnul igal ajahetkel kontrollida, millised masinad, kui palju masinaid, kus tänaval tööd teevad. „Seeläbi saab parandada tänavate hoolduse kvaliteeti,“ toonitas ta. „Muidugi igaüks meist liiklejana peab samuti arvestama talvega. Valima vastavad jalanõud ja olema liikluses hoolikas. Loodame, et kõik meie töövõtjad on valmis eelseisvaks talveks.“

Liikluskorralduse muudatused Pronksi ja Jõe tänavate piirkonnas

Teine oluline liiklust puudutav teema on tänase seisuga Pronksi ja Jõe tänavate rekonstrueerimine ning alates selle nädala esmaspäevast on sellel objektil toimunud Sveti sõnul terve rida liikluskorralduse muudatusi. „Mõned muudatused on teinud liiklemist seal piirkonnas keerulisemaks,“ nentis ta. „Nende seas eeskätt Pronksi ja Raua tänavate ristmiku sulgemine, mis tähendab seda, et alates selle nädala esmaspäevast piki Raua tänavat seal ristmiku piirkonnas liikuda ei ole võimalik ja 21. kooli ees on liiklus muutunud kahesuunaliseks.“

Sveti kinnitusel on aga ka häid uudiseid. „Nimelt on Pronksil endal avanenud liikluseks mitu võimalust,“ ütles ta. „Esiteks, alates Narva maanteest kuni Gonsiori tänavani on liikluseks avatud üks sõidurada Stockmanni suunas ja sellele sõidurajale saab praegu sõita otse Jõe tänavalt. Vasakpööre ega parempööre Narva maanteelt on aga vähemalt esialgu võimatu ehitustööde tõttu. Samas ei ole välistatud, et hiljem tööde käigus saame ka vähemalt parempöördes lahti teha.“

Alates Gonsiori tänavast kuni Tartu maanteeni on Sveti sõnul sõitmiseks avatud mõlemad suunad. „Kummaski suunas üks sõidurida ning nendelt on võimalik pöörata ka Gonsiori tänavale,“ selgitas ta. „Kunderi tänavale vasakpööre on hetkel võimatu.“

Pronksi tänav on aga niivõrd oluline linna magistraal, et sellega seotud liikluskorralduse muudatused toimuvad Sveti andmetel ka veidi kaugemal ehitusobjektist. „Nimelt Narva maantee ja Kreutzwaldi tänavate ristmikul on loodud vasakpöörderada selleks, et autod, mis teevad pööret Narva maanteelt Kreutzwaldile, ei peaks takistama trammide otse liikumist,“ rääkis ta. „See ajutine lahendus võimaldab säilitada sujuvat liiklusvoogu kesklinna suunas ja võimaldab inimestel pöörata Kreutzwaldi tänavale ja sõita sinna, kuhu varem sõideti pronksi tänava kaudu ning ühtlasi võimaldab ta ka ühistranspordi rahulikku liiklemist, eriti tipptundide ajal.

Erilist tähelepanu tuleb pöörata kõige väiksematele jalakäijatele

Svet nentis, et kõik need muudatused tähendavad ka ebamugavust, eeskätt autojuhtidele. „Seetõttu me tahame tänada kõiki autojuhte, kes peavad läbima Pronksi tänava piirkonda, kes teevad seda rahulikult, järgivad liikluskorraldusmärke ning austavad teisi liiklejaid, eeskätt jalakäijaid,“ toonitas ta. „Arvestades sellega, kui palju haridusasutusi asub selles piirkonnas, on eriti oluline, et me kõik pööraksime erilist tähelepanu kõige väiksematele jalakäijatele ja seda eriti ülekäiguradade piirkonnas. Endiselt aga soovitame võimalusel vältida Pronksi tänava piirkonnas liiklemist ja valida alternatiivseid marsruute.“

Näiteks sõites Tartu maanteelt sadama poole, on Sveti sõnul mõistlikum minna mööda Smuuli teed. „Sõites Ida-Tallinnast Lääne-Tallinna, on mõistlikum valida niinimetatud põhjaväila trajektoor, ehk Reidi tee ja Kalaranna või siis lõunaväil, tänapäeva mõistes Järvevana tee ja Peterburi tee,“ selgitas ta. „Hoiame kõiki liiklejaid kursis nende arengutega, mis hakkavad toimuma Pronksi tänava rekonstrueerimisel. Kutsume üles kasutama Ways-i äppi selleks, et planeerida optimaalne marsruut ja võimalusel vältida Pronksi tänavat, seda eriti tipptunni ajal.“

Kommentaarid (3)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

tallinnast
18. nov. 2022 07:04
Vabandan kirjavea pärast - lugeda "solidaarselt"
tallinnast
18. nov. 2022 06:59
Tallinna linna kõnniteede hoolduse probleemile on väga lihtne lahendus. Kümneid aastaid on jahvatatud Riigikogus ja Tallinna volikogus, aga tulemust pole. Kui linna eelarves tõesti ei ole selleks raha (kahtlen selles!), siis on võimalik kehtestada soldaarselt kõigile linna elanikele elanike registri alusel kohalik maks - liikumismaks. Maksu haldamine lihtne. Aga kõnniteede hoolduse eest tuleb tasuda neile, kes selle töö ära teevad. Nii lihtne see ongi ja bürokraatia lõpetada!
tallinnast
16. nov. 2022 23:49
Kompartei järglaste võim ja proletariaadi diktatuur jäävad kestma. Kellegi kuri käsi pani Ehitusseaduse muutmisel ikka sisse kinnistuomanikele kohustuse hooldada tasuta linnamaad. Kas teoorjus jääbki EV- s igavesti kestma?