"Hea nali on siis, kui sa ei pea selle järel ütlema, et ma tegin nalja. Kui sa seda juba pead ütlema, siis järelikult polnudki tegu naljaga."

Tõnis Niinemets, näitleja ja koomik
video Trammituurid viisid kass Augusti ja legendaarsete pagarite lugusid avastama (1)
18. november 2022

Detsembris täitub 85 aastat linnamuuseumi asutamisest. Sel puhul said huvilised näiteks osaleda 19. novembril ja 10. detsembril trammituuril “Ajalugu läbi trammiakna”, mis kulges Telliskivi peatusest Kadriorgu.

Kalamaja muuseumi juhataja Kristi Paatsi sõnul ühendab tuur kõiki linnamuuseumi osakondi. Tuuri lähedusse jäävad Kalamaja muuseum, meremuuseum, vanalinna muuseumid, Miiamilla ja Peeter I majamuuseum Kadriorus.

“Kõigist neist tuleb trammiteekonnal ka lähemalt juttu,” lausus Paatsi. “Kadriorus läheme trammi pealt maha ja teeme ajalootiiru pargis, kuid räägime ka näiteks trammitee äärse vannimaja kurvast saatusest. Tuur algab Telliskivi trammipeatusest ja nii pajatame lugusid ka Kalamajast. Näiteks elab selle trammipeatuse läheduses Kalamaja kõige kuulsam kass August, kes kohalike hea tuttavana on hea tervise juures. Kuulda saab ka näiteks Valgevase tänaval aastaid tegutsenud legendaarsest pagariärist, kus mehed öösel pagaritöökodade jaoks saiu küpsetasid. Kes varahommikul ühe või kahe euroga ukse peale läks, võis sealt kuumi saiu kaasa osta. Eriti mugav oli see neile, kes otse peolt, baarist või ööklubist tulid. Tänaseks on seegi ettevõte juba ajalooks saanud. Kalamaja lugusid oleme kogunud elanikelt endilt.”

Trammituuri giid Peeter Talvar selgitas, et näiteks vannimaja tegutses Kadrioru hiilgeaegadel. „See on üks viimaseid märke Kadrioru hiilgeajast, kui Kadriorg oli kuulus supeluspiirkond,“ ütles ta. „Ta on kindlasti üks Kadrioru vanemaid maju – turjal juba 150 aastat.“

Kadriorus külastatakse tuuri käigus ka II maailmasõja aegset punkrit, mis Talvari hinnangul on ehitatud Saksa välipolitsei ülemale Martin Sandbergerile. „Üks kõrgemaid natse, kes meil siin oli,“ märkis ta.

„Tuuril kinnistus see, mida juba teada olid saanud,“ rääkis tuuril osalenud Ene. „See vannimaja Kadriorus ja et jätkuvalt mõõdetakse Viru keskuse juurest Tallinnast kauguseid teistesse linnadesse. Väga huvitav oli ja ma igatahes väga soovitaksin kuulata, ka kõigil neil, kes arvavad, et nad niigi kõike teavad!“

„No mina olen üldse suur ajaloohuviline ja hästi palju loen,“ lisas tuurist osa saanud Nelli. „Ajakirju ostan kindlasti ja mulle meeldib, et Tallinna ajaloo teada saab. See on hästi põnev.“

Voorimehed loopisid trammi kividega

Linnamuuseumi trammituur kulgeb paljuski esimese hobu-trammiliiniga samal marsruudil. Linna ühistranspordi ajalugu põhjalikult uurinud Aare Olanderi sõnul algas rööbastee mahapanek 1888. aasta juulis Kadriorus.

“Linna esimene trammiliin kulges Kadriorust Viru värava juurde,” rääkis Olander. “Narva maantee liini proovisõit toimus 4. augustil ning pidulik avamine 10. augustil 1888. Kuberner Šahhovskoi lõikas Kadriorus läbi lindi, tähtsad külalised tõstsid klaasikese šampust ning tegid kahel lilledega kaunistatud vagunil avasõidu.”

Rahvale avati hoburaudtee liikluseks 12. augustist. Postimees andis järgmisel päeval teada, et sõidud hakkavad kulgema Vene turu ja Kadrintali vahel ning maksavad 5 kopikat. Mõlemast lähtekohast väljus tramm esialgu iga kümne minuti järel kuni kella 23-ni. Uute reisijate pealevõtmiseks sõideti sammu ja selleks olid kindlad peatuskohad. Hoopis kinni peeti ainult siis, kui väiksed lapsed ja vanainimesed peale astusid. Sõitjatel soovitati vagunist välja tulles ettepoole hüpata, et mitte kukkuda ja viga saada. Pingid olid nagu praeguselgi retrotrammilgi põigiti sees.

Ajaloolist trammiliini teenindav hobusetall asus omaaegse Kreutzwaldi 3 maja õuel. “Hobusetall asus tükk maad eemal, Narva maantee ja hilisema Kreutzwaldi tänava ristmiku juures Kreutzwaldi 3 maja õuel,” kirjeldas Olander. “Sealt võtsid trammikutsarid hommikuti oma hobused ja liikusid nendega Kadriorgu. Päeva jooksul vahetati hobuseid sealsamas Narva maantee möödasõidul.”

Olenderi sõnul leidus hobutrammil vastaseidki. Voorimehed üritasid konkurendi liiklust takistada nii, et sõitsid trammirööbastel, samuti loobiti vaguneid kividega. Trahvide ja arestidega tegi politsei aga kiusamistele kiire lõpu. 1888. aasta lõpus sõitis Narva maantee liinil juba keskmiselt 1570 sõitjat päevas ehk pisut hiljem avatud Tartu maantee liini sõitjaist poole rohkem. Sajandivahetusel liikus Narva maantee liini konka juba iga viie minuti järel, seega Tartu maantee omast samuti poole tihedamini.

Vanalt turult väljus kaks vagunit korraga. Vene väljaku pöörangu ees hüppas Tartu mnt konduktor vagunist maha, seadis pöörangu algul Tartu suunas ja pärast oma vaguni möödumist Narva suunas. Nii ei olnud vaja pöörmeseadjaid pidada.
Vanalt turult üle Raekoja platsi Balti jaama kulgema pidanud trammiliin aga jäi toppama majaomanike ja kaupmeeste vastu-seisu tõttu, kes trammiliiklust majaakende all häirivaks pidasid. Palvekirjad Eestimaa kubernerile avaldasid mõju ja kuberneri pöördumisele vastu tulles otsustas linnavolikogu veebruaris 1891, et trammiliini Vanalt turult üle Raekoja platsi Balti jaama ei tule.

Teoks sai aga aurutrammide liini ehitus, mille alguspunkt rajati 1915. aastal Kopli, Malmi ja Telliskivi tänava ristmiku juurde. Kopli laevatehaste palvel andis linnavalitsus loa aurutrammid linnast Telliskoplisse ehitada, et töölised hõlpsamini töökohale ja linna pääseksid.
Liini ehitus otsustati lõpetada Balti raudtee pumbamaja juures, millest tänavune trammituur samuti mööda viib. Arvatavalt auruvedurite veehoidlaks ehitatud kahekordset hoonet Suurtüki 12 krundil ehib pisike puidust kaheksanurkne valgustorn, toekamat alumist paekivikorrust aga nüüdisaegne tänavagraafika.
Kell 14 algavale tuurile saab pileteid soetada Fientast.

Kokandustund ja hapupiimakeeks

Kalamajale on pühendatud teisedki sündmused. 17. novembril saab osaleda kokandustunnis. “Kalamaja maitsete üritusel teeme koos süüa ja sööme ka koos kõik ära,” rääkis Paatsi. “Külmlauda õpetavad tegema elupõline Kalamaja elanik Anneliis Tõldsepp ja tema pinginaaber Aita Raud. Laualt ei puudu ka täidetud munad, rosolje ja hapupiimakeeks. Lisaks saab kaasa kõikide valmistatud toitude retseptid. Tasub tulla!” Piletid saab samuti soetada Fientast.
Kiek in de Köki suurtükitorni juurest viib ekskursioon läbi Toompea all-linna apteeker Melchiori filmi radadele 19. novembril kell 12.30 ning 3. ja 10. detsembril kell 13.30.

Kindlustustemuuseumi külastusjuht Hendrik Julius Kits tutvustab linna läbi apteeker Melchiori pilgu. Teel külastatakse Raeapteeki, mekitakse apteeginapsu ja Panis Martiust. Retk lõpeb linnamuuseumis, kus tutvustatakse kogudes säilitatavaid 15. sajandi teemakohaseid leide. Piletid Fientast.
Tallinna kriminaalsele minevikule pühendatud Kiek in de Köki kindlustustemuuseumi linnaretk viib 17. novembril sinnagi, kuhu tavaliselt ei pääse. Jalutuskäik algab Kiek in de Kökist ning kulgeb Taani kuninga aia kaudu Raekoja platsini mööda paiku, mis seotud kuritööde ja õigusrikkumiste, kinnipidamiskohtade ja hukkamispaikadega. Vana Revali õigusemõistmise iseärasusi tutvustav retk kestab poolteist tundi, see algab kell 18 ja pileteid saab Fienta keskkonnast. Kes soovib osta pileti Neitsitorni kassast, saab samal päeval helistada selleks tel 644 6686. Kuni 12-aastastele lastele ja liikumisraskustega inimestele seda retke ei soovitata.

Linnamuuseumi direktori Heli Nurgeri sõnul toob tänavuse mäluaasta moto “Hoia. Mäleta. Jaga” esile muuseumi kõige olulisemad rollid nii talletaja ja säilitaja kui ka jagajana. “Juubeliaastal tõstame esile, et linnamuuseum tutvustab pärandit, uurib ja kirjastab, aga ka suurendab ligipääsetavust, pakub uudseid külastusvõimalusi, laieneb näitustega linnaruumi ning korraldab haridust ja teadust populariseerivaid üritusi,” rääkis Nurger. “Kutsume kõiki linlasi üles mäluaastast osa saama ning oma linna ajalugu paremini tundma õppima.”

Päevaleht avaldas 6. veebruaril 1906 trammisõidu õpetuse
• Sina ei pea, kui maha astuda tahad, mitte viis minutit nagu vaht ukse peal seisma.
• Sina ei pea oma sõidupiletit iial ära peitma nagu varandust, mis sa alles välja pead kaevama, kui sul seda tarvis on.
• Sina ei pea hobusejuhile iial naljatilkasi jutustama ja temaga ilma üle juttu ajama. Sellel mehel on muudegi asjade peale mõtelda.
• Sina ei pea vagunis mitte oma märga vihmavarju teiste inimeste põlvede najale toetama.
• Sina ei pea mitte, kui keegi istet tahab, mida koomale istumise läbi saada võib, kinniliimitult oma kohal unistama.
• Sina pead mitte ainult noortele neidudele, vaid kõige pealt vanadele prouadele ruumi tegema.
• Sina ei pea mitte, kui naine oled, oma naabrinna riideid pealaest jalatallani silmitsema, nagu oleks silmitsetav mõni riietemudel.
• Sina ei pea oma kaasinimestele mitte varvaste peale astuma, kui vagunisse lähed.
• Sina ei pea oma vastu istujaga või oma naabritega mitte valjusti perekonnalugusi vestma, nii et kõik sõitjad seda kuulda võivad.
• Sina ei pea vagunis mitte einet võtma, see pole ilus.

Kommentaarid (1)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

järgmisi punkte ei täideta ja demokraatia ei luba ka meeldetuletada , muidu kaevatakse sind politseisse pealetükkivuse ja kõnetamise eest
19. nov. 2022 04:24
.Sina ei pea mitte, kui keegi istet tahab, mida koomale istumise läbi saada võib, kinniliimitult oma kohal unistama. • Sina pead mitte ainult noortele neidudele, vaid kõige pealt vanadele prouadele ruumi tegema. • Sina ei pea oma vastu istujaga või oma naabritega mitte valjusti perekonnalugusi vestma, nii et kõik sõitjad seda kuulda võivad. • Sina ei pea vagunis mitte einet võtma, see pole ilus. ------ ei pakuta vanematele inimestele istet, mobiilidega mölisetakse ÜT olenemata vanusest, sihvkasid matsutatakse või muud