"Iga piirkiirusele lisatud kilomeeter suurendab tõenäosust sattuda õnnetusse ning raskendab võimalikke vigastusi."

Hannes Kullamäe, Politsei liiklusjärelevalve keskuse juht
Vaimse tervise eksperdid terviseministrile: vaimse tervise esmaabi peab jõudma koolidesse (5)
18. november 2022
Anna-Kaisa Oidermaa Foto Mats Õun

Peaasi.ee tegevjuht, kliiniline psühholoog Anna-Kaisa Oidermaa ja Eesti Vaimse Tervise ja Heaolu Koalitsiooni VATEK tegevjuht Ott Oja arutasid tervise-ja tööminister Peep Petersoniga võimalusi koolides laste ja noorte vaimse tervise toetamiseks.

„President on palunud minult erilisi jõupingutusi noorte vaimse tervise parandamise suunal. Eriti, et ära hoida ägedaid avaldumisvorme. Kuni me alles probleemi analüüsime ja tervikpilti kokku paneme, on mõned asjad, mida saame ja peame kohe alustama. Esiteks koolipsühholoogide jõustamine oma peamises rollis, teiseks noortele vaimse tervise ABC õpetamine, kolmandaks vaimse tervise esmaabi oskajate arvu suurendamine koolis ja neljandaks vanemaharidus laiendamine teismeliste vanematele,” loetles tervise- ja tööminister mõtteid, mille osas konsultatsioone jätkatakse.

„Paljud õpetajad on koolitatud, et anda õnnetuse korral õpilasele esmaabi. Sama võiks teoreetiliselt käia ju ka vaimse tervise juhtumite kohta. Kuna vaimse tervise probleemid on noorte hulgas järjest aktuaalsemad, võivad vaimse tervise esmaabi oskused osutuda õpetajatele pakilisemaks vajaduseks kui tavapärane esmaabi. Nuputame koos partneritega, kuidas nende oskuste andmist on kõige mõistlikum korraldada, ning millised tugiteenused peavad olemas olema, kuhu saab noori abi saamiseks suunata,” rääkis tervise- ja tööminister Peep Peterson.

Vaimse tervise esmaabi on õpitav oskus, mis koosneb konkreetsetest sammudest, kuidas märgata ja toetada vaimse tervise murega inimest. Vaimse tervise esmaabi osutaja suudab ära tunda võimalikud vaimse tervise probleemid ja osutada esmast abi. Koolituse läbimine tugevdab ja mõjutab positiivselt inimese enda vaimset tervist.

„Enamik vaimse tervise häiretest kujuneb välja teismeeas, mistõttu on eriti oluline tagada noortele vaimset tervist toetav keskkond. Lapsed ja noored veedavad suure osa oma päevast koolis ning õpetajal võib olla isegi pereliikmetest rohkem võimalusi märgata lapsega toimuvaid muudatusi, näiteks endasse tõmbumine. Vaimse tervise esmaabi annab õpetajale vajalikud tööriistad vaimse tervise probleemide äratundmiseks ja esmase abi andmiseks,” selgitas Peaasi.ee tegevjuht, kliiniline psühholoog Anna-Kaisa Oidermaa ning lisas „Kui õpetaja oskab noort õigel hetkel märgata ning toetada, mõjutab see oluliselt kui kiirelt noor jõuab asjakohase professionaalse abini ning see on liigagi tihti eluliselt olulise tähtsusega.“

„Tagades õpetajatele oskuse pakkuda vaimse tervise esmaabi, loome probleeme märkava ja toimetulekut toetava keskkonna, samaaegselt vähendame stigmatiseeritust, mis tuleb vaimse tervise probleemide ja nende sümptomite vääriti mõistmisest,” rääkis Eesti Vaimse Tervise ja Heaolu Koalitsiooni VATEK tegevjuht Ott Oja.

MTÜ Peaasjad tegeleb vaimse tervise edendamise, probleemide ennetuse, varase sekkumise ja häbimärgistamise vähendamisega meie ühiskonnas. Peaasjad on pälvinud oma tegevusega 2020 aasta tervisesõbra tiitli ning presidendi sotsiaaltöö aastapreemia. 2020. aasta lõpus tunnustati MTÜ-d Peaasjad kodanikuühiskonna aasta tegija ja aasta vabaühenduse tiitlitega.

Eesti Vaimse Tervise ja Heaolu Koalitsioon VATEK on vaimse tervise valdkonna katusorganisatsioon, kuhu kuulub 44 liikmesorganisatsiooni. VATEK tegeleb vaimse tervise ja heaolu poliitika ning valdkondlike organisatsioonide võrgustiku arendamisega.

Kommentaarid (5)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

nüanss
19. nov. 2022 19:09
Eks väga aktuaalsed on ka soomuutmise küsimused.
lugeja
19. nov. 2022 19:07
Tutvumise kõrval võtavad vaimse tervise õed osa ka koolilaste tervisekontrollidest, kus õpilased vastavad psühhosotsiaalsele küsimustikule. Õpilaste tervise hindamisel oli seni tähelepanu pööratud enamasti füüsilisele tervisele. Koroonaajal kerkisid selgemalt esile vaimse tervise mured. Sellega seoses hakkas Tallinna Koolitervishoid otsima võimalusi, kuidas paremini märgata ja toetada õpilasi, kes just selles vallas abi vajavad. Nii valmis küsimustik koos vastustest tuleneva tegevusjuhisega, mille valmimisse andsid oma panuse ka vaimse tervise õed. «Õpilased ei vasta küsimustele omaette ja kirjalikult, tegu on sisuliselt vestlusega lapse ja kooliõe vahel. Läbivaatuse juhendist tulenevate klassifikaatorite põhjal on kooliõel võimalik välja selgitada õpilase eluviisi, emotsionaalsete tunnete ning sotsiaalsete suhete tugevad ja nõrgad küljed,» ütles Ragne Läheb. Tema sõnul on küsimustik päris hea indikaator, mis näitab kätte abi vajavad lapsed. «Vahel on vaja ainult ühte-kahte kohtumist vaimse tervise õe või koolipsühholoogi juures, aga välja võib kooruda ka raskem seisund. Siis tuleb vajadusel konsulteerida arstiga,» tõdeb Läheb, kelle sõnul ei pane vaimse tervise õde diagnoosi ega määra ravi. Nõmme Sõnumid 18.11.2022
Orwell
18. nov. 2022 16:40
Artikli idee on nähtavasti see, et koolile tuleb anda veelgi suuremad õigused sekkuda perede ellu, nuhkida laste ja nende vanemate järel ja kui mõni laps õpetajale ei meeldi või ta ema koosolekul koolikiusajate korralekutsumist nõuab, siis kaevata "sinna, kuhu vaja" ning kaebusele pisut omapoolset fantaasiat ka juurde lisada, et juhtumi menetlusse võtmine ikka kindel oleks. Selmet anda koolile orwellilikku järelevalve-funktsiooni kodude üle, tasuks kooli suunatud vaimse tervise spetsialistidel alustada kõigepealt kooli enda seest. Ohjeldada koolikiusamist, aidata hoolitseda selle eest, et kooli mikrokliima ei oleks toksiline ja vajadusel julgeda sekkuda isegi õpetajapoolsesse koolikiusu. Siin ootab lai tööpõld.
sa saad valesti aru , hullude aeg on käes seoses integreerimisega ühte klassi
19. nov. 2022 03:34
nüüd päästab ainult - uuesti tuleb luua vaimselt haigete koolid, kasvatusasutused ja möönda- meil on see probleem ja suunata sinna need artikklis targutajad -et tavakoolis on vaja sellist esmaabi liiki.... Nii mõtlejatel on juba selge , vaimu puue , lugedes seda artikklit. Sellistele tuleb keelata juhiload, teatud erialade õpe - me olemegi vaikselt lähenemas katastroofile , illuminaatidele on see kasulik- nii saab jagada riigi rahakotist , uusi- mõtlematult töökohti luua ning ilusad 18 aastased :) ravivad 14 aastaseid:) , annavad abi - saamata aru, et nad põevad juba praeguste arusaamade juures foobiat , nartsissismi jmt. ja vajavad ise abi. Väga hea seda kõike iseloomustamaks on - https://www.err.ee/1608778327/oliver-laas-piir-too-ja-mangimise-vahel-on-hagustumas Mida tuttaval soovitasin lugeda ja ta küsis - mis jama see on , saamata aru - selles artikklis on viisakalt toodud see tänane päev
vaatleja
22. nov. 2022 21:41
Lapsed õpivad peagi rääkima poliitiliselt korrektselt ja legende.