"Hea nali on siis, kui sa ei pea selle järel ütlema, et ma tegin nalja. Kui sa seda juba pead ütlema, siis järelikult polnudki tegu naljaga."

Tõnis Niinemets, näitleja ja koomik
UUS TALIHOOLDUSKORD Lume ja jääga võideldakse parkimiskeelu ja tihedama puhastamise abil (0)
21. november 2022
Ilja Matusihis

Tallinna uue lumekoristuskorra järgi peab suur osa kõnniteedest pärast sadu puhtaks saama senisest poole kiiremini ehk nelja tunni jooksul. Kohalikelt elanikelt nõutakse, et nad autod kindlatel nädalapäevadel tehnika jalust ära pargiksid. Bussi- ja trammipeatusi hakatakse tõhusamalt rookima ning kõige selle üle valvatakse uue elektroonilise süsteemi abil.

“Kuna parkijad takistavad lume väljavedamist, kaovad siin talvel paljud parkimiskohad maja eest ära ja lisaks seisavad siin üle tänava asuva autopesula kliendid,” kurtis üks Tulbi tänava äärse kortermaja elanikest.

Ta pole ainus. Nii see meesterahvas kui ka mitmed teised juhuslikult küsitletud linlased ütlevad, et talvisesse autode parkimisse tänavate ääres tuleb suhtuda jõulisemalt ja püüda neid lumetõrjujatel jalust ära saada. Uus lumekoristuskord just nii teebki, sest sellega käivad kaasas perioodilised parkimiskeelud tänavate ääres.

Kui autosid koristustehnika jalust ära ei pargita, tekivad tänavate äärde suured lumehunnikud või koristamata alad. Need võtavad ära niigi vähest parkimisruumi. Autod kipuvad trügima talvistes oludes niigi kitsastele kõnniteedele. Ja kui lumekoristustehnika löögile ei pääse, ummistavad lumevaalud omakorda kõnniteed.

Asumid jagatakse parkimispiirkondadeks

Eelmistel talvedel on linna taktika olnud selline, et mupo on tulnud tänavapuhastajatele appi, leidmaks üles masinatel ees parkivate autode omanikke. Lisaks on seatud üles ajutisi parkimiskeelde tänavate äärde, kust lund ära veetakse. Nüüd seati sisse märksa selgem ja sirgem kord, sest ajutisi parkimiskeelde sageli ei märgata või ei taheta märgata. Seega on vaja alalist ning kindlat süsteemi.

Ühe osana uutest talihooldusreeglitest on mõnes linnaosas nüüd asumid juba jaotatud tsoonideks, kus kehtivad parkimispiirangud. Ühena esimestest hakkab uus süsteem kehtima Haaberstis. Näiteks 1. detsembrist on Lille asum jagatud neljaks piirkonnaks, kus eri nädalapäevadel keelatakse tänava ääres parkimine kl 9-16.

Esimesse tsooni kuuluvatel Mooni, Kasvu, Loo, Kannikese, Kibuvitsa jt tänaval ei tohi tänava ääres parkida päevasel ajal esmaspäeviti. Ülejäänud tsoonides on piirangud seatud teistele nädalapäevadele. Järgmisel kevadel tehakse kokkuvõtted ning kaalutakse, kas ei võiks uus parkimiskorraldus kesta aasta läbi, sest soojal ajal on samuti tarvis tänavaid hooldada.

Kasvu 15 korteriühistu juht Anne Nuude rääkis, et parkimispiirangud peaksid koristustööks olema pidevalt ja kogu aeg jõus teatud kindlatel päevadel ja kellaaegadel, et inimesed nendega harjuksid. “Inimesed unustavad või jäävad haigeks ja selle taustal on oluline, et parkimiskeelust kinnipidamine võimalikult kinnistuks,” rääkis ta, lisades, et loomulikult tuleb uus kord tänavate hooldusele ainult kasuks.

Nuude viitas ka Soomele, kus võimudel on õigus lasta tänavapuhastusel jalus seisvad autod sundteisaldada parklasse, kusjuures arve esitatakse selle eest pärast omanikule. Meie korravalvuritel sellist õigust veel ei ole. Küll saab mupo trahvida, kui parkimiskeeldu rikutakse. Kitsaste tänavatega rajoonis, nagu seda on Kasvu tänava piirkond, segab koristamata lumi talvel veel vägagi üldist liiklust, sest kaks autot ei mahu teineteisest mööda.

Tallinna ühe partnerettevõtte, EKT Teede tänavahoolduse valdkonna juht Elmo Meier rääkis, et lumekoristust segavad parkivad autod on mitte ainult ühistujuhtide, vaid ka lumesahameeste üks põhimuresid. “Laiema sahaga ei mahu sageli läbi ja seega ongi ainus võimalus, et tänavad lumest puhtamad hoida, tõepoolest kehtestada parkimiskeelu alasid,” rääkis ta.

Tallinna keskkonna- ja kommunaalameti juhataja asetäitja Tarmo Sule sõnul on autode eemale suunamine koristustehnika eest aga vaid üks osa uuest puhastuskorrast.

Suuremaid kõnniteid puhastatakse kiiremini

Üks põhilisemaid eesmärke on muuta puhtamaks ja ohutumaks kõnni- ja kergliiklusteed. See tähendab, et partnerfirmadele ehk hooldajatele on esitatud kõrgemad nõudmised. Tihedama liiklusega kõnni- või kergliiklusteed peavad saama lumest Sule kinnitusel puhtaks senise kaheksa tunni asemel poole kiiremini ehk nelja tunni jooksul.
“Lisaks peaks paranema olukord ülekäigukohtadel, sest nende hooldamiseks on ette nähtud lisatehnikat,” märkis Sulg. “Kogu linna peale on töös 200 masinat, nii et hooldustiheduse tõus on olnud päris märkimisväärne.”

Teiste hulgas asuvad lund ja libedust tõrjuma linna enda hooldusüksuse kuus Wille traktorit. Suuri tänavaid-teid puhastavad keskkonna- ja kommunaalameti partnerid. Linnaosadel on lisaks sõlmitud puhastusettevõtetega eraldi lepingud kvartalisiseste teede hoolduseks. Lume- ja libedustõrjeks sõiduteedel ja parklates on linnaosade partneritel valmis pandud kokku 38 sahkpuisturit. Jalgratta- ja jalgteede puhastamiseks 25 puisturiga sahktraktorit. Lumevaalude teisaldamiseks on stardivalmis kaheksa lumerootorit ja 22 laadurit.

Sellele lisandub veel väiketehnika kõnniteede ja ülekäigukohtade puhastamiseks ning muu spetsiaalne talvine tänavapuhastustehnika nagu kallurid, laadurid jms. Ligi poolsada inimest on jaotatud brigaadideks, nemad puhastavad kohti, kuhu masinad hästi ligi ei pääse, nagu näiteks ülekäigurajad.

Peatustesse graniitsõelmekastid ning jalgrattarajad puhtaks

 

• Linn on seadnud sisse elektroonilise andmebaasi, et selle kaudu jälgida, kus tänaval millised masinad parasjagu tööd teevad.
• Paljudesse ühistranspordi peatustesse pannakse kastid graniitkillustikuga.
• Kokku on seatud tänavalõikude nimekiri, kust on kohustuslik lume äravedu. Jutt on peamiselt kitsastest asumitänavatest, kus lund ei ole kuhugi eest ära lükata.
• Abilinnapea Vladimir Sveti sõnul peaksid ka korteriühistud jälgima, et kõnniteedel, mis piirnevad ühistumaaga ja mille puhastamine ja libedusetõrje tuleb korraldada, tehtaks seda sama kvaliteediga nagu linnamaal. Osa hooldusfirmasid tegutsevad näiteks argipäevadel, aga nädalalõppudel tuleb samuti hoolitseda, et kõnniteed oleksid korras.
• Linna partnerettevõtetelt hoolduse alal nõutakse, et neil oleksid masinad ka rattaradade lumest puhtaks lükkamiseks.

Tallinna Keskkonna- ja Kommunaalameti hoolduspartnerid puhastavad peamagistraale ja teerajatisi, mille alla kuuluvad sõidu- ja kõnniteed, jalgrattateed, parklad, ülekäigurajad, ohutussaared, trepid, ühissõidukite peatused, sillad ja tunnelid. Tallinn on jagatud viieks hoolduspiirkonnaks: Kesklinna piirkonnas on partneriks Tänavapuhastuse Aktsiaselts, Lõuna ja Ida piirkonnas – Tallinna Kommunaalteenused OÜ, Lääne ja Põhja piirkonnas – EKT Teed OÜ.

Väiksematel tänavatel ja kvartalisisestel teedel on talviste heakorratööde korraldajateks linnaosavalitsused. Lasnamäe, Pirita, Nõmme ja Kristiine linnaosade lepingupartneriks on Keskkonnahooldus Eesti OÜ koos ühispakkujatega. Põhja-Tallinnas, Haaberstis ja Mustamäe linnaosavalitsuste partneriks on EKT Teed OÜ ning Kesklinnas Tänavapuhastuse AS.

Töösse on rakendatud ka asutuse Kadrioru Park hooldusüksus, mis teostab lume- ja libedusetõrjetöid ja lume äravedu kesklinna enamkasutatavatel kõnniteedel. Üksuse ülesandeks on ka erakorraliste ilmastikuolude tagajärgede likvideerimine, kalmistute ja suurte pargialade käiguteede lume- ja libedusetõrje ning raskete ilmastikuolude korral linnaosade kvartalisiseste teede ning parklate lume- ja libedusetõrje teostamine.

TALIHOOLDUSE KOKKUVÕTE

17.-20. november 2022

Tänavahoolduses kasutatud tehnikaühikuid (päevas keskmiselt)

Puistur/sahk: 29

Kõnnitee puistur/sahk (maastur): 9

Multifunktsionaalne traktor: 18

Tänavahoolduses kasutatud inimressurss (päevas keskmiselt)

Käsitööbrigaade: 30

Töötajate arv: 76

Väljaveetud lund (m3): 0

Kasutatud puistematerjalid (tonnides)

Naatriumkloriid: 248,6

Kloriidi vesilahus: 5,4

Sõelmed: 83,9

Kogutud olmejäätmeid (tonnides): 28

Heakorraga seotud puudustest või probleemidest saavad linlased teada anda Tallinna abitelefonil 14410.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Seotud artiklid