"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
Pakirobotid avastavad vanalinna ja tõuksidele loodetakse uueks hooajaks päitsed pähe saada (0)
23. november 2022

„Ma arvan, et see on väga sümboolne, et Tallinn kui roheline pealinn arendab linnaruumis süsinikneutraalset liiklust,“ kommenteeris abilinnapea Tanel Kiik tänasel linnavalitsuse pressikonverentsil pilootprojekti, mille raames hakkavad Cleveroni pakirobotid vanalinnas kaupu vedama. „Kitsastel tänavatel on nad võrreldes teiste mootorsõidukitega turvalisemad ja ka keskkonnasäästlikumad kaupade kätte toimetamiseks.“

Vaata galeriid (22)

„Linnavalitsus kiitis täna heaks koostöökokkuleppe projekti Cleveron Mobility AS-iga, millega me võimaldame kasutada mehitamata robotkullereid arendaval ettevõttel pakiroboteid oma teenuste osutamiseks vanalinnas,“ ütles abilinnapea. „Tegu on kaugjuhitavate sõidukitega, millel on ka teatud autonoomsed võimekused.“

Cleveron Mobility AS (brändinimega Clevon) arendab multifunktsionaalseid mehitamata sõidukeid CLEVON 1, mis aitavad muuta kaupade kojutoomise keskkonnasäästlikumaks, kliendisõbralikumaks, kiiremaks ja  soodsamaks. Nii pakub robotkuller müravaba pakiveoteenust, tagades samaaegselt jalakäijate ohutuse ja läbipääsetavuse.

Kiige sõnul on nad tavalisest kaubikust väiksemad, mistõttu sobivad hästi vanalinna kitsastesse oludesse. „Nad siiski võimaldavad vedada laiali erinevaid kaupu ja tooteid nii vanalinna inimestele, ettevõtetele kui teistele osapooltele,“ rääkis ta. „Ma arvan, et see on väga sümboolne, et Tallinn kui „roheline pealinn“ arendab linnaruumis süsinikneutraalset liiklust.“

Vanalinn on Kiige hinnangul selleks väga sobilik koht, kuna vanalinn on UNESCO kultuuripärandi nimekirjas. „Samas on see ka inimeste elukoht, atraktiivne ettevõtluspaik ja ka atraktiivne turismiobjekt,“ märkis ta. „Ma arvan, et need robotid sobivad siin ilusti kõigi nende kolmega kokku. On igati mõistlik pakkuda inimestele j ettevõtetele innovatiivseid liikumislahendusi.“

Pilootprojekt kestab kaks kuud

Kiik rõhutas, et robotkullerid on täiselektrilised ning müra ja heitmevabad liikumisvahendid. „Kitsastel tänavatel on nad seetõttu, võrreldes teiste mootorsõidukitega, turvalisemad ja ka keskkonnasäästlikumad kaupade kätte toimetamiseks,“ lausus ta. „Koostöökokkulepe on esialgu tehtud kaheks kuuks, mille vältel viime ellu pilootprojekti, et sada aimu kas see end pikemas plaanis ka vanalinnas õigustab.“

Kiige hinnangul hakkab selliseid innovaatilisi lahendusi üha enam kasutusse tulema. „On väga oluline, et Tallinn on siin hea eeskuju näitaja ja eesrindlike linnade hulgas,“ märkis ta. „Loodan siit edukaid tulemusi, millest hiljem saame linlastele kindlasti ka aru anda.“

Clevoni juht Arno Kütt leiab, et koostöölepe on oluliseks sammuks keskkonnasäästlike nutikate lahenduste rakendamise suunas. “Kui me soovime Tallinna kesklinnas tõsta elukvaliteeti, siis täiselektrilised sõidukid, nagu näiteks CLEVON 1, on üheks võimalikuks lahenduseks, mis aitavad saastet selles piirkonnas vähendada.” Kütt kinnitas, et  koos partneriga DHL Express Estonia on üheks pilootprojekti eesmärgiks ka demonstreerida uue kullerlahenduse vajalikkust ning kasu vanalinna piirkonnale.

Korraga üle ühe robotkulleri vanalinnas liigelda ei tohi

Koostöökokkuleppega võimaldab linn Clevonil kasutada robotkullereid Tallinna vanalinna jalakäijate alas asuvate asutuste ja ettevõtete teenindamiseks ehk tellitud kaupade kohaleveoks. Kuna robotkullerite näol on tegemist kaugjuhitava sõidukiga, mille kasutamise kohta tihedas liikluses pole veel piisavalt andmeid, võimaldatakse Clevoni robotkulleritel liigelda ka väljaspool vanalinna teenindamiseks mõeldud aega ehk kella 06.00-10.00ni. Clevon kohustub täitma liiklusseaduse nõudeid ja kasutama samaaegseks liiklemiseks mitte rohkem kui ühte robotkullerit.

Clevoni ehitatud robotkuller CLEVON 1 on väikeste gabariitidega (laius 1,15 m, kõrgus 1,55 m ja pikkus 2,5 m) ja kerge (500 kg). Masin on varustatud teiste liiklejate, sealhulgas jalakäijate ohutuse tagamiseks kuue kaameraga, mis annavad sõidukile 360-kraadise vaatevälja. 

Teise teemana tõstatas Kiik pressikonverentsil tõukerataste parkimisega seonduvad probleemid. „Eile toimus riigikogu majanduskomisjoni avalik istung, mille teemaks oli elektritõukerataste parkimisega seonduvad probleemid,“ rääkis ta. „Teema ei ole meie jaoks uus, olen ka ise kohtunud kõigi suuremate elektritõukerataste rendiettevõtete, erinevate riigi ja linnaosapooltega, et arutada neid murekohti. Selleks, et kõigil elanikel oleks mugav ja ohutu linnas liigelda, on vahel mõistlik reeglid kokku leppida ja nendest ka kinni pidada.“

Ministeeriumilt oodatakse kiiret tegutsemist

Kiige sõnul on majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis hetkel ka ettevalmistamisel liiklusseaduse muudatused, mida Tallinna linn väga ootab ja toetab. „Kindlasti teeme sinna ka omapoolsed ettepanekud, et omavalitsustel tekiks selge võimalus õiguslikult reguleerida enda territooriumil erinevate kergliikurite kasutamist,“ lausus ta „Sealhulgas parkimist ja piirkiiruseid kohendada. Just nimelt selleks, et linnaruumis oleks mugav kõigil, nii jalakäijatel, jalgratturitel, ühistranspordi kasutajatel, autosõitjatel ja kõigil teistel kergliikurite kasutajatel.“

Kiik avaldas lootust, et ministeeriumi seinte vahel toimuvad arutelud ka kiirelt reaalsete tulemusteni jõuavad. „Vajalikud seadusemuudatused tuleks veel selle parlamendi koosseisu jooksul vastu võtta, et ka Tallinna linn saaks enda poolsed õiguslikud muudatused ära teha,“ rõhutas ta. „Et uuel aktiivsemal hooajal siin kevadest sügiseni oleks juba senisest märkimisväärselt selgem ja paremini jõustatav kord nende kergliikurite kasutamisel. Et need ei oleks kuskil tänaval kellelgi jalus, et ei oleks ebamõistlikke kiiruseid kohtades, kuhu see ei sobi ja oleks võimalik seeläbi tagada mugavat ja turvalist linnaruumi kõigile liikluse osapooltele.“

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Seotud artiklid