"Iga piirkiirusele lisatud kilomeeter suurendab tõenäosust sattuda õnnetusse ning raskendab võimalikke vigastusi."

Hannes Kullamäe, Politsei liiklusjärelevalve keskuse juht
Vedelema jäänud autoromud meelitavad süütajaid ja vandaale (0)
28. november 2022
Ilja Matusihis

Mupole teevad muret lumekoristust ja parkimist segavad autoromud, mille omanikud ei anna ennast näole või väidavad, et neil on aastate viisi seisnud autoloksu ikka veel vaja. Sageli aga paneb kuri käsi romud hoopis põlema või peksab neil klaase ja tulesid puruks.

Romuautode kõrvaldamisega mupol tavaliselt probleeme ei teki, samas aga on linnas ka mõned nö uinuma jäänud autod. Näiteks aastaid samblaga kaetud Peugeot, mis pole väliselt piisavalt katki, et seda saaks romuks pidada. Seega pole mupol olnud õigust seda ka teisaldada. “Ma elan siin ligidal, kõrvalmajas ja  kui mööda kõnnin,  näen kogu aeg seda autot. Seisab siin juba mitu aastat, aga ma ei tea, kuhu pöörduda,” lausus kõrvalmaja elanik Elena. “Need kohad on mõeldud korralikele autodele, mis samas ei mahu siia parkima.”
Sõiduki omanik ei ole seni mupo korralekutsumistele reageerinud. Linnalegendide järgi on igas korteriühistus keegi, kes pole oma sõidukit mitte parkinud, vaid aastateks maja ette istutanud. Kui selliste masinate omanikega ühendust võetakse, siis ütlevad nad kui ühest suust, et võib-olla homme on neil autot vaja.
Mupo on sel aastal ära viinud rohkem kui pool tuhat tänavale pikalt vedelema jäänud kolesõidukit. Linn soovib talve tulles linna romudest ja uinuvatest autodest puhtaks teha, et need lumekoristust ei segaks. “Kuigi me oleme nendega juba pikemat aega tegelenud, avastame ikka uusi kohti, kus on romud tänavatele või hoovidesse vedelema jäänud,” ütles mupo peainspektor Šahrijar Abdullajev.
Abilinnapea Vladimir Svet rõhutas samuti, et linnakodanikud peavad pikalt seisma jäänud sõidukitest võimalikult kiiresti vabanema. “Teatavasti süvenevad talvel parkimisprobleemid veelgi, sest oma ruumi võtab ka kokkulükatud lumi,” märkis ta. “Romusõidukitest vabastatud hoovides saab paremini parkida ja lumekoristus on seal kiirem ja tõhusam.”

Magalarajoonide nuhtlus

Abdullajevi sõnul kiputakse pikalt kasutuseta seisvaid sõidukeid lõhkuma ja põlema pistma. Mees osutab ühele mupo parklas vedelevale poolpõlenud romule, mis jäeti Tallinnas remonditöökoja ette. “Ei tea, kas hind polnud sobilik või juhtus midagi muud, aga omanik ei tundnud auto vastu enam huvi ja avarii üle elanud masinaloks seisis pikalt tänaval, kuni see pandi lõpuks põlema,” selgitas peainspektor. “Kui auto jäetakse tänavale vedelema, siis hakatakse seda varem või hiljem lõhkuma ja lammutama. Ka üsna tervena tänavale jäetud auto on varsti lõhutud akendega ja kaetud joonistustega.”
Kõige vähem on romusid kesklinnas, kus parkimine on tasuline. Kõige rohkem aga Lasnamäel, Mustamäel ja Paljassaares. Mustamäel on tellitud uuring, mille järgi koguni pooled sinna pargitud autodest ei ole pidevas kasutuses. “See tähendab, et korralike autode omanikel on koju jõudes suur mure, kuhu seda parkida,” sõnas Mustamäe linnaosa vanem Lauri Laats. “Nii soodustavad seisma jäetud autod valesti parkimist.”
Pidev töö seisvate autode kõrvaldamisega linnas käib, kuid võib ka oodata, et samal ajal annab kütusehindade tõus nende tekkele hoogu juurde. Vanametalli kogumisega tegeleva Kuusakoski esindaja sõnul on meil hoove, kus romud vedelevad lausa lademetes. Selle tulemusena täitub transpordiameti register sisuga, mis näitab Eesti autoparki päris elust eakamana. Registris on kokku 200 000 masina ringis, mis omakorda mõjutab nii meie keskkonna- kui ka rahandusotsuseid.

Esialgu mupo parkasse

Kui mupole laekub teade autoromu kohta, asub inspektor sõiduki tausta uurima ja püüab omanikuga ühendust saada, et välja selgitada, miks auto seisab. “Kui see ei õnnestu või kui autoomanik ei vii autot ära, saab mupo reageerida väärteomenetlusega ja teisaldada auto Lasnamäel asuvasse romuautode parklasse,” ütles mupo juhataja Aivar Toompere.
Mupo parklasse tuuakse romusid kõikjalt Tallinnast ja seal seisavad need täpselt aasta, enne kui utiliseerimisele viiakse. Kohest hävitamisele viimist ei luba seadus. Autot tuleb veel aasta hoida, kui omanikuga pole kontakti saadud ja ta ise masinaga tegeleda ei viitsi. Nii ongi mupo parklasse kogunenud selliseid romusid, mille aknavahedesse on jõudnud sammal kasvada või kapotialusest leiab linnupesa.
Mupo parklasse veetud risud on kõik nii-öelda surnud autod, mille omanik on teadmata või ei õnnestu temaga kontakti saada. “Tihti juhtub sedagi, et omanik müüb auto maha, uus peremees ennast aga arvele ei võta ja müüb auto omakorda edasi,” rääkis Abdullajev. “Seepärast ongi 70% probleemsetest autodest omanike sõnutsi juba aastaid tagasi maha müüdud ja nemad ei tea masina saatusest juba aastaid midagi.”
Ehkki mupo ei soovi omanikke trahvida, saavad selgelt pahatahtlikud omanikud, kes mupost eemale hoiavad, kontakte väldivad ja autoga ei tegele, ikka ka rahalise karistuse. “Meie eesmärk on tänavad puhtaks saada, mitte inimesi trahvida,” lausus Abdullajev. “Kui me omanikuga kontakti saame ja ta on nõus auto loovutama või selle utiliseerimisega tegelema, pääseb ta suulise hoiatusega.”

Anna romust teada või vii see lammutusfirmasse!
• Romu on sõiduk, millel puuduvad mehaanilised osad, kereosad, autoklaasid või rattad. See rikub oma välimusega ümbruskonna ilmet, puhtust või heakorda ja võib olla keskkonnaohtlik.
• Uinuv auto on pikalt seisnud sõiduk, mis on korrektselt pargitud, ei jää kellelegi jalgu ega ole ohtlik.
• Autoromust saab teada anda mupo abitelefonil 14410.
• Autoomanikud saavad ka ise tellida oma vana auto äraveo, helistades autolammutuste liidu telefonile 5787 7233 või Kuusakoski tasuta lühinumbrile 13660.
• Vana autoromu eest saab lammutusfirmalt Kuusakoski Tallinnas kuni 225 eurot, mujal Eestis kuni 200 eurot tonni pealt.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.